Extra matte
Hej. Jag har blivit extra matte åt en hund som ej haft de så bra. Vi har varit ute på långpromenad,lekt och ätit men hon är så uppe i varv. Min hund ligger o vilar för de brukar han göra efter mat,bus och promenad men hon gnyr och vill ha min uppmärksamhet hela tiden. Tips på hur jag kan få henne att slappna av? Hon är en hund som är mycket ensam annars och kan vara hemma själv tio timmar om dagen! Så jag trodde efter bus och långpromenad att hon skulle vara trött men icke…

Någon typ av avslappningsövning kanske? På samma vis som hon troligtvis varit understimulerad och byggt upp mycket stress kring sin situation så kan det slå över åt andra hållet när något väl ändras, att hon lätt blir överstimulerad och behöver tid samt aktiviteter som hjälper henne finna någon balans i tillvaron.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Sant. Just nu ligger hon och snarkar:) jag sa att nu är de bra nu får du lägga dig och bums la hon sig så det verkar vara löst. När jag hämtade henne idag hade hon inte varit ute på två dagar bara snabbt kiss i trädgården. Så hon sprang hejvilt och var hel galen. Basade fem ggr under promenaden och kissade överallt i panik:(
Ignorera. Sådär var min hund i början också men hon har llärt sig att när vi är inne, och jag inte sagt nåt annat,så vilar man. Både bus och promenad får min hund att bli mer uppe i varv. Testa att göra nåt mentalt krövande med henne en stund och säga tt hin ska lägga sig sen. Relativt fatsa rutiner kanske kan vara bra också, så hon lär sig att hon kan förvänta sig när saker och ting ska hända? :)
"På natten är alla katter svarta"