Oj vilken stor kull för en så liten ras🙂
Du behöver handdukar som du tvättat i 90 grader, två peanger som du kan klämma om navelsträngen. Första gången för tiken kan vara lite förvirrande även för en hund. Hon kan föda fram en valp och inte bry sej om den bara för att städa sej själv först. Men inget att oroa sej för. Men du måste vara med hela tiden. Se till att valpen kommer ur fostersäcken på en gång, kläm fast peangen någon centimeter från magen och klipp av navelsträngen flera centimeter från magen. Alltså på andra sidan peangen. Den torkar ihop och ramlar av efter några dagar. Peangen kan sitta en liten stund bara så du ser att det inte blöder för mycket. En vass sax kan vara bra som du kokar innan. Man kan aldrig få det helt sterilt, men kan försöka ha det så rent det bara går.
När du gör bädden som ska vara en rymlig låda med 4 ribbor runt så tiken inte kommer åt att lägga sej på valparna. Bädda den med tidningar längst under. Sen kan du lägga gamla rena lakan som hon kan slita och dra i. Dom kommer säkert bli strimlade. Tiken måste bädda runt och böka.
Jag brukar inte tempa mina tikar utan läser av dom ändå. Men ha en anteckningsbok framme som du fyller i parningsdag, beräknad dag, temp med mera i fall du behöver ringa veterinären. Dom kommer fråga. Bra om du har någon veterinär du kan kontakta om du är osäker.
Det är så svårt att beskriva hur man ska göra om det blir komplikationer eller det är en slö valp. Jag fixar det, men har så lång erfarenhet. Ha mobilen i närheten om du behöver fråga någon veterinär.
Ett säkert tecken på att det är på G, är att hon inte vill äta. Ligger för det mesta och sover eller vankar efter Matte var du än är någonstans. Hon kommer vilja springa ut mycket och rasta sej. Risk att det kommer på golvet men bli inte arg då. Det trycker på. Bra att se till att hon är i ett rum bara där hon inte kan förstöra någon möbel. Dom vill bädda och helst gräva ner sej i en soffdyna eller sängmadrass så skumgummit ryker. (Råkat ut för detta själv) Ha även koppel på henne vid rastning eftersom instinkten säger att dom ska krypa undan och gömma sej.
Valpningen kan komma igång ett par dagar innan eller efter beräknat datum. Har tikar som gått 67-69 dygn. Men ha kontakt med veterinär hela tiden.
Nu blev det mycket nerskrivet här och kanske jag skrämmer upp dej, men det är inte meningen. Men man ska alltid ha en veterinär man kan rådgöra med om man är osäker.
Jag håller lite koll på den här tråden om du funderar över något mer😉
(satte mej och räknade och jag har haft 61 valpningar här🤪) Jag är inte utbildad inom djursjukvård, men lite råd kan jag komma med.
Hälsning från en stor djurvän

Har skrivit en artikel med en hel del bra att veta saker både före, under och efter valpning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!