Aktivera valpen mentalt
Hej!
Jag har en valp, 23v fyller han idag :-D amstaff/pitbull. Märker att när jag aktiverar honom mentalt så tycker han att det är snäppet roligare än fysisk aktivering nu när det är kallt ute.
Han har en aktiveringsboll som jag brukar fylla på med hans foder, så han får kämpa med maten, även ett tuggben som fylls på med godis och så får han klura ut hur han ska få ut godiset. Brukar även använda mig av tomma petflakor och plastlådor som jag vänder upp&ner med lite gott under. Ibland lägger jag ut små spår i lägenheten som han får spår upp.
Vad för ideér har ni? Vad mer kan jag göra för att aktivera honom?
I framtiden har jag planer på att börja träna lydnad och spår så vi kör lydnad på amatörnivå :)
Kom gärna med förslag!
Om du har tänkt börja träna lydnad så kan du med fördel börja lära in början till fotpostion redan nu, också att öva upp olika belöningar (jakt, kamp, godis, social belöning) som du sedan kan använda dig av.
Jag håller med #1 - Öva upp olika belöningar, det har du användning för senare. Jobba åxå med följsamhet och kontakt, dvs att hunden lär sig att det ALLTID lönar sig att hålla kontakt med dig, och följa dig, utan att den får kommando. Det kommer du åxå att tjäna på i längden. :)