Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 968 ggr
Malin653
0

Klippa klorna

Hej :)
Har en 12 veckors valp som heter Basse och han är blandning mellan Bordercollie, springerspaniel, lhasapso och mellanpudel.

Undrar om det är någon som har några bra tips om hur jag ska få min lille valp att vara stilla när man klipper klorna. 
Första gången gick kanon, la han på rygg och kunde ta alla klor utan problem men sen nu efter så går det inte alls. 
Lägger han på rygg, då vänder han bara på sig och piper och tycker allt är läskigt. Har han sittandes i knäet, går inte heller.
Testat när han sover, men vaknar direkt och försöker komma bort från en. ( Han sover stenhårt i vanliga fall)

Så undrar om det är någon som har några bra tips och ideér?
Tacksam för alla svar!! 
Kram Malin o Basse

Em_
0

Försök hitta ett grepp där du kan hålla valpen stadigt. Det kan hjälpa att vara två. Det är bra om valpen inte lär sig att den kan sprattla sig loss. Ta det i flera steg och var generös med belöningar. Träna varje steg tills valpen känner sig bekväm. Kör 2-3 gånger om dagen och bara några minuter per gång. 

1. Håll fast tills valpen är still, även om det bara är en halvsekund - ge godis - släpp
2. Håll fast en tass som att du tänkte klippa - släpp tassen - ge godis. Gör om ett par gånger utan att släppa valpen. Håll i tassen någon sekund i början och öka lite i taget. Glöm inte baktassarna.
3. Gör om steg 2 men visa klotången innan du tar upp tassen. Valpen ska vara så bekväm att du lätt kan hålla i valp, tass och tång samtidigt.
4. Peta på klon med tången - belöna. Försök hålla som om du tänkte klippa.
5. Klipp! Belöna efter varje klo.

Valpar brukar inte ha så mycket tålamod. Jag klippte höger fram måndag morgon, höger bak måndag kväll, vänster fram tisdag morgon, vänster bak tisdag kväll. En del tar en klo om dagen. Jag klippte pytte lite för att kunna klippa och träna varje vecka. Lycka till 🙂

Malin653
0

Tack så jättemycket för svaret, ska absolut testa :)

🙂

Cahira
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är lite som att bada ett litet barn som inte vill bli badad. Man får slå lock i öronen och göra det man måste och hålla fast i sitt tålamod och bara lugnt vänta tills man kan klippa och inte göra en stor grej av det. Håll fast tassen tills hunden slappnar av och kela/klia med andra handen på bröstet och magen då valpen slappnar av och slutar kämpa emot. Klipp och klia, klipp och klia och ge inte tillbaka tassen förrän hunden är avslappnad. Bättre att göra klippningen till en kelstund än en träningsstund då träning med belöning brukar vara uppstressande. 

Då hunden kämpar emot så håller du stadigt men låter armen hänga med så den inte får panik av att "sitta fast". Hur hunden än rör benet så är handen kvar men hunden har ändå kontroll över sitt ben. Detta har jag gjort både med Valpar och med vuxna som hatar kloklippning och det brukar gå fort att få dom att förstå att kämpa inte lönar sig. Om man fipplar med godis kan de snabbt snappa upp att om jag beter mig illa och sen slutar så får jag godis. 

Jag kan både klippa klorna och fila efteråt för att få bort vassa flisor på min omplacering som blev misshandlad och inte litade på folk alls så jag känner mig rätt trygg i min metod. 

Klipp bara i linje med trampdynan, dvs vad hunden hade nött bort själv. Om du gör det så klipper du aldrig i pulpan och hunden har kvar sina broddar och balans då det är halkigt. 

Se till så klosaxen är vass och verkligen skär av klon, inte nyper av den. Klotänger som nyper på klon gör ont på hunden och kan få även den bästa hunden att sprattla. 

Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[fabienne]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en bra video tycker jag! Jag har nyligen fått hem en valp och tycker att metoden fungerar bra. Jag tar bara lite, lite på ett par klor i taget. Då får man chans att träna ofta också. :)

Em_
0

Visst finns det alltid en risk att man belönar fel, men det gäller all träning. Även kel är ju en form av belöning, om hunden gillar det. Ju mer den sprattlar ju mer klappar man :) Jag tänkte också att valpen inte skulle få krångla sig till godis först, men när jag började använda det vid kloklippning gick det mycket bättre och snabbare, men det kan vara individuellt så klart.

[sorbel]
0

Jag måste se en bild av din hund. Bordercollie, springerspaniel, lhasapso och mellanpudel. VAD?

Malin653
0

Tack för alla bra tips :)
Får ta och testa mig fram.
# Självklart, ska jag fixa :)

Malin653
0

#6 Här är han innan vi hämtade han och otrimmad.
Kommer en bild till :)

Malin653
1

Nybadad och söt, lille Basse :)

[sorbel]
0

Oh wow! Vilken sötis!!

Malin653
0

Ja det är riktigt sötnos, ska bli spännande att se hur stor han blir m.m. :)

[sorbel]
1

Du borde börja en tråd med honom! Jag vill verkligen se honom växa upp! :)

Malin653
0

Det kanske man skulle göra :)