Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3945 ggr
[Xenomorphine]
0

Konstigt sår (bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag hittade nyss det här såret på familjens hund. Det är ungefär lika stort som en enkrona. Har aldrig sett något liknande, det är som en skorpa fast mer som en förhårdnad i huden. Innan jag rakade bort pälsen kändes det och såg ut lite som torkat lim. Är det någon som har någon aning om det kan vara något värre än bara ett sår? Vi tänkte vänta någon dag och se om det blir bättre, annars blir det veterinären. Tack på förhand för svar!

Djurälskaren87
0

bilden?=)

[Xenomorphine]
0

Det blev krångel med att lägga upp den från mobilen. Lägger upp den från datorn nu :)

[Xenomorphine]
0

Det sitter ovanför ena örat, på huvudet. Han verkar inte ha ont men tyckte det var obehagligt när jag rakade bort pälsen.

Djurälskaren87
0

aldrig sett, är som att han slagit i någonting..

Djurälskaren87
0

sedan ser de ut som det varit en skorpa som han kliat på också, kanske är allergisk mot något och det är ett utslag,foder?

[Xenomorphine]
0

Han kommer inte åt att klia där, han har för lång kropp och för korta ben ;)

Vi funderade med på foder allergi. Men då borde det ju finnas fler utslag. 
Eller om han kan ha dunkat i soffan med huvudet när han jagar leksaker. Men eftersom förhårdnaden är så pass tjock så vet jag inte.

Djurälskaren87
0

min väns hund hade liknande sår men då hade han det överallt också och han var foderallergisk, men han kan ha slagit i något med huvudet ändå i kanske bordet vid sidan där det är lite vassare

[Xenomorphine]
0

Får ta en helkoll på honom och se om det är på fler ställen. Kollade bara lite snabbt.

Om han har slagit i någonting så borde det väl vara mer som ett jack i huden? Det är inte någon sårskorpa utan mer en röd förhårdnad i huden som är lite skrovlig. Det blödde ingenting när jag tvättade av det med ljummet vatten. Hmm, ska kolla runt lite på google efter liknande.

Djurälskaren87
0

8# han kan ju ha slagit i huvudet mer ytligt och inte på djupet och inte alltid det blir ett jack efteråt.

[Xenomorphine]
0

Nej det är sant. 
Ringde veterinären nyss och hon tyckte vi kunde avvakta några dagar. Om det inte blir bättre åker vi in med honom.

Frida B
3

Tycker det påminner om Hot spot..

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Xenomorphine]
0

#11 Ja jag kom och tänka på det jag med. Han har faktiskt väldigt tjock underull. Och det har varit väldigt blött ute senaste veckorna. Och har även sett att han tycker att det kliar. Blir nog en tur till veterinären imorgon.

Frida B
0

#12 låter bra, hoppas att det är någonting som är lätt att behandla :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hundegare111
0

Det där ser ut som min schäfer såg ut för några år sedan. Hon fick som en tjock sårskorpa nere vid ländrygg/svanskotan och det var Hot spot.

Jag rakade henne så att 5cm frisk hud var rakad samt själva såret, sedan tvättade jag rent med oparfymerad tvål (lactacyd) torkade torrt o smorde in henne med fyra ess tassalva (grön rund burk med vitt lock).

Det slutade klia, och hon blev "frisk" på en vecka. Tog däremot längre än en vecka innan pälsen kom ut igen ;-)

[Xenomorphine]
0

#13 Jag läste lite mer om hot spots och det stämmer in precis. Blir en tur till vet imorgon ändå för bästa behandlingsråd :) Tack för svar!

#14 Tack så hemskt mycket för tipsen! :)  Haha ´tyvärr´ så växer Azzars päls som ogräs. Jag gissar på att det tar 2 veckor så är han lika lurvig igen ;)

Cahira
0

Badda med avsvalnat grönt te.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
0

tycker som 11, det finns en bra artikel om just Hot spot här inne :)

[Xenomorphine]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi var till veterinären igår. Hon kunde inte säga exakt vad det var, men mest troligt en hotspot som uppstått när han klipptes och badades på hundsalongen. Eller så har han lyckats få lim på sig. Men nu har vi fått klorhexidin svampar att tvätta med och en lampskärm ;)

[Forest]
0

18 klipper dom med maskin? Har en hund som kan reagera själv här hemma så när jag rakar ner nosen på henne kan jag inte klippa så kort på ett ställe gör jag det så blir det som hotspot. Det gäller även att torka dom snabbt efter badet. Be dom som klipper honom att inte klippa så kort nästa gång eller klippa med saxen :)