Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundfoton-filmklipp
Läst 3996 ggr
Ktisroinen
4

Bildtråd: Max en unik blandis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter lite efterfrågan om fler bilder så tänkte jag göra som så många andra hussar och mattar som anser att just deras älskling är den finaste i hela världen (vilket de ju såklart är ;)).

Max är en mix mellan collie och powder puff, 11 månader. Vi får ofta höra hur unik och trevlig han är. Vi blir ofta stannade på gatan av både hundägare och icke hundägare som vill veta vad han är för ras. De flesta tror att han är en helt ny exotisk ras ;) Är det någon annan som har samma mix hemma så vill jag jättegärna se lite bilder! Han har två syskon ur samma kull någonstans i Sverige vars hussar och mattar kanske lyckas hitta hit.

Max liksom trillade in i vårt liv efter en lång tids letande efter "den rätte" och har redan skänkt så mycket glädje och skratt. Finns det någon bättre känsla än att ha någon som så gränslöst älskar en?

Han är sjukt smart och kan lära sig vilket trick som helst för en bit köttbulle! Trots sina nära 50 cm i mankhöjd är han en riktig lättviktare på knappa 10 kg (dock har han väl lite muskler kvar att bygga än så länge). Han har väldigt mycket collie i sig, både vad gäller intellekt och fysik. Vi hoppas att kunna bli riktigt duktiga på Agility då han vänder på en femöring och utan problem springer ifrån vilken hund som helst i hundrastgården.

Ktisroinen
0

Lika bra att försöka köra lite grann i kronologisk ordning. Detta är en av bilderna som gjorde att vi föll för honom. Ca 10 veckor.

Ktisroinen
0

Första kvällen hos oss, 12 veckor. Strax under 5 kg, lika stor som de fullvuxna powder puff-hanarna och vår katt!

Ktisroinen
1

12 veckor. Storebror Lucas (katten) försöker komma underfund med vad det är för varelse som inkräktar i hans herravälde.

Ktisroinen
1

14 veckor. Första julen.

Ktisroinen
2

4 månader.

Ktisroinen
1

Han börjar äntligen få grepp på apporten! Och det är ju faktiskt kul!

Ktisroinen
1

Bus med pappa i hundrastgården.

Ktisroinen
2

Och lite kontaktövning med såklart :)

Ktisroinen
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Liten snutt om hur kul det är med snö!

Ktisroinen
1

Han hade väldigt tydliga färger när han var liten, men de har bleknat i takt med att han har växt. Vanligt bland blue merle?

Ktisroinen
1

Upptäcker nya promenadrundor i takt med att han växer.

Ktisroinen
2

5 månader. Självförtroendet var lite lågt som liten valp så det försökte vi råda bot på genom att hoppa upp för små bänkar och stärka självförtroendet!

Börjar dessutom bli riktigt långhårig…

Ktisroinen
1

Fler utmaningar!

Ktisroinen
2

6 månader. Och vi ökar svårigheten! Haha min lilla bergsget…

(ifall någon känner för att klaga så ja, den stolpen är ca en meter hög, men jag hjälpte honom alltid ner så han inte skulle förstöra sig)

Ktisroinen
1

Nybadad och nyklippt.

Ktisroinen
4

8 månader. Men det växer ju ut lika snabbt igen, så är det med powderpuffarrnas päls. Märks det att vi bor i "the windy city"?

Ktisroinen
2

Såå… Klippningen av en collie och klippningen av en powderpuff skiljer ju sig en aning. Och som amatör är det inte lätt att veta ens om man har en renrasig hund. Så för att få en bra form på honom så skickade vi honom till frisören och min tanke var väl att jag skulle bara behöva gå dit med honom någon gång ibland och sen sköta underhållet själv. När jag kommer för att hämta honom så inleder frisören med att säga: halshugg mig inte nu okej? Visste inte riktigt vad jag skulle säga eller ens om det var min hund! Har såhär tre månader senare fortfarande inte bestämt mig om jag gillar det eller ej. Helt plötsligt var han varken collie eller powderpuff utan en whippet!

Ktisroinen
1

Vi började lite smått med Agility och hans nya frisyr fick honom verkligen att se proffsig ut!

Ktisroinen
1

Men han blev ganska snygg i tröja i kort päls.

Ktisroinen
1

9 månader. Max älskar skor. Inte att tugga på, bara att hämta och sniffa lite på.

Ktisroinen
2

Det tog lite tid, men de är verkligen bröder idag.

Ktisroinen
1

10 månader. Han har en riktig puffsvans. Powder puff betyder ju pudervippa, vilket hans svans verkligen är!

Ktisroinen
2

Våra förtroendeövningar har verkligen gett resultat, Max är kompis med alla i hundrastgården. Här är alaskan huskyn Flake som visar Max hur man gräver.

Ktisroinen
1

Här busas det med Dexter, rottisblandisen. Bara sådär 30 kilos skillnad :P

Ktisroinen
1

En liten cykeltur till stranden.

Ktisroinen
2

Nu börjar han se ut mer som sitt gamla jag igen, som den lilla valp vi tog hem för 8 månader sedan, fast stor! Svalkar sig i skuggan lite efter en stund på agilitybanan.

Lexxi
1

Vilken härlig vovve du verkar ha!

Måste bara inflika ang. din bild i #23 på Max kompis för jag tyckte att det var så kul. 
På bild är min blandning Cosmo som snart blir 5 mån :p Lika som bär!

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Cahira
1

Två av mina favoritraser (har många favoriter men collie och kines är i topplistan) i samma hund. Fy sjutton så fin han är! 

Pälsen växer alltid ut så du kan ju hitta en egen frisyr som du tycker att han ska ha. :) 

SKITSÖT! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mysisa
2

Han är ju bedorande söt i alla frisyrer ❤️

Nej blue-merle brukar inte blekna med tiden. Däremot har jag märkt på de kinseser jag känner att ju längre pälsen blir desto blekare blir den

minavitas.wix.com/kennel

Ktisroinen
0

Max hälsar alla tack så hemskt mycket för alla fina kommentarer ❤️

#27 Ja verkligen lika! De är till och med i samma ålder tror jag 🙂

#28 Tack så jättemycket! Ja eller hur! Det är ju lite kul att prova olika ändå ;) Får se när matte får hem den nya fina klippmaskinen vad som händer! 😉

#29 Jaså, där ser man! Alltid lär man sig något nytt! 🙂 Vi tyckte faktiskt att han blev mörkare i det grå när vi klippte ner honom, men inte så mycket i ansiktet. Men sen har han ju bytt av sig valppälsen sen dess också o det kanske förändras lite då med.

ekbacka
0

Underbar hund. Jag föredrar honom med päls.😃

Har själv en collie/schäfer/golden/beardedcollie korsning. Hon är lite snarlik.

Lexxi
0

#30 Jasså? =) Tik eller Hane? Vet du vartifrån han/hon kommer? :p

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Ktisroinen
0

#31 Jaha, vad roligt! Lite större dock antar jag? 😉

#32 Hane, men vet inte alls vartifrån han kommer tyvärr. Vi bor i Karlskrona så jag skulle gissa på att det är någonstans ifrån södra Sverige i alla fall. Allt jag vet är att han är en renrasig Alaskan Husky.

ekbacka
1

#33 Hon är inte så stor. Hon var mindre än en katt när vi hämtade henne då hon var 10 veckor. Sen har hon vägt 16 kilo i hela sitt liv´, (hittills 15 år).

fladdy
0

Vilken sötis, tyckte blid 16 var rolig hahah :P

aaaaaaaaaaaangelina