Myt eller inte ?
Är det en myt att antalet raser i en blandras hund ska vara av ett jämt antal och inte över 4? För annars blir hundarna knäpp i huvudet ?
Eller är det något folk bara säger ?
Det är en myt.
Mycket handlar om vilka raser man korsar osv
Men jag anser att det är olämpligt att korsa många raser, speciellt olika.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo precis, sen handlar väl mer eller mindre allt om hur man själv uppfostrar hunden som valp om man ger den aktiveringen som den behöver osv :P
#2 Nja inte enbart. Vissa raser är olämpliga att korsa då vissa egenskaper inte är så bra att kombinera, då kan det bli fel.
Jo det är iof sant :P
Dumt att kombinera en jakt hund med en vallhund t.ex
En kompis hund hade åtta blandningar i sin.. Hon var inte riktigt riktig heller, men ja det beror nog på vilka blandningar
#5 jo det beror nog väldigt på oxå. och jag tycker att en bra blandras innehåller ungefär lika stora raser i sig, som är inom samma typ av hund.
Men anledningen till varför jag frågar, är för att jag är sugen på att ta en kull på min tik
Hon är: rottis, schäfer, labbe och amstaff.
Och hanen jag tänkte para med henne är en " Alaska husky"
Båda är väldigt stabila hundar och används både till aktiva sällskapshundar :)
#6 Jag anser inte att det är lämpligt att para in ytterligare en ras. Speciellt inte ytterligare en väldigt krävande ras. Som dessutom är draghund. Nej, inte lämpligt i mina ögon.
Och av vilken anledning ska du para din tik? Finns så många hemlösa blandrashundar (och även renrasiga) som det är redan tyvärr.
#7 Jag vill para min tik, då jag vill behålla en valp ifrån henne. och jag då jag vet att båda " föräldrarna" är väldigt stabila hundar på sina sätt. så tror jag att det skulle bli underbara hundar och individer efter dom :)
Oj nej det är väldigt krävande raser som sedan kommer att bli mer krävande..Det kommer också att vara svåra att sälja, det finns redan så mycket krävande raser som hamnar på hundstall osv för att folk inte klarar av dom. låter inte som en bra blandning. Jag skulle ha parat med någon av de fyra som din har i sig redan :) Ta någon av det fyra som du skulle vilja förstärka? fundera på vilka egenskaper som du gillar bäst hos de fyra och välj en :)
#8 Dock anser jag inte att det ärlämplig korsning.
Och sedan behöver båda föräldrarna vara väl hälsoundersökta, röntgade osv med innan man tar kull.
Och ska du para, tycker jag att du ska välja en hanhund som är någon av de raser som redan finns i din tik.
Bara onödigt.
#11 Du bör välja hane i så fall mer med omsorg och se till att båda din tik och hanen är noga kollade, röntgade osv innan.
Tycker de blir för många raser och inget mål med kullen. Blandras avel tycker jag är okej i fall det är i prestations syfte som vissa drag och jakthundar men "bara för att" är onödigt och som sagt, för många raser.
Låter inte alls som en bra blandning. Ser ingen mening med att blanda vidare på en blandras som redan har så många raser i sig.
Att föräldrarna är stabila säger ingenting om de sjukdomar som kan finnas i släkterna. Så om du inte har bakgrunden dokumenterad flera led bakåt skulle jag starkt avråda dig från att para din hund.
Att para bra för att man vill ha en valp av sin fina hund är aldrig anledning nog till att chansa.
Problemet är inte att sälja valparna, det är hur det kommer gå för dom då dom är 9 månader till 3 år då de är tonåringar och som jobbigast. Kommer de få det de behöver? Kommer de omplaceras? Avlivas?
De flesta jobbiga Valpar blir i princip hemlösa och snurrar bara runt på blocket tyvärr. :/ Kolla blocket och se hur många hundar som är 8 månader och uppåt.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag förstår precis hur ni tänker och menar, och valparna är inte gjorda än. bara funderingar och eventuellt en framtida plan. inget som är spikat än. mest bara funderingar :)
Den myten har jag helt missat :) Det stämmer inte jag känner hundar som har diverse raser i sig nu vet inte jag om det är 6-7-8-9 raser allså om det är jämnt antal raser i dom. Men det låter helt knäppt för då skulle varannan led vart helt urflippat om de var 3-5-7 osv Ne det är en myt, men helt klart är det aveln + vad man gör med valpen/hunden sen. Att säga hundar blir vad man gör dom håller inte helt måtten o inte heller aveln så det är 50-50 vill jag någ påstå 😉
Bara ett tips! Försökt att kolla så mycket det går ifall det finns allergier i antingen din tik eller hanen eller i familjen. Jag har en allergisk hund och det är inte roligt på något sätt. Jag ville jätte gärna ha Valpar efter min tik men det går ju inte p.g.a. allergin så det måste man försöka kolla noggrant! aja baja på den som avlar på en allergisk hund!
#19 Beror ju på vad det är för allergi. All allergi är ju inte ärftlig.
#20 tycker inte det är värt risken. Hur ska man veta ifall den är ärftlig eller inte?
19 vet du vilka som inte är ärfliga eller inte?
Man får inte avla på sjuka eller ärfliga sjukdommar så har hunden allergi skulle jag inte avla på den.
#19 Även om de inte är direkt ärftliga så är de något som gör att hunden är känsligare och framkallar en allergi och det kan vara ärftligt.
#22 #23 det är ju precis det jag menar =P
Så för att undvika vidare spridning av allergi så tar man reda på om sin hund föräldrar är allergisk mot något, och självklart kollar upp sin egna hund.
Och för övrigt kan jag bara skriva att jag har ångrat mig.. jag vill inte ta någon kull på min hund:)
Har fått en annan insikt nu på avel av hundar :)
#25 Det låter som ett bra beslut :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#5 Härligt med så kloka människor 🙂
#21 & #23 Jag har inte sagt att man ska avla heller!
Syftade på att det beror på vilken allergi det är, om den är ärftlig eller inte. Läste någonstanns att vissa allergier är ärftliga, andra inte.
Sitter vid telefonen så kan ej leta upp länken.
# 28 men om dom är ärftliga eller inte kan man ju aldrig riktigt veta. så dumt att chansa skulle jag tycka. sen beror det ju på hur allvarlig allergin är oxå. Jag menar finns dom hundar som är dammallergisk. och det är ju nästan helt omöjligt att undvika att hunden är kontakt med damm. Nu vet jag dock inte om den allergin är ärftlig men, dumt att chansa som sagt. :)
#29 Snälla, läst vad jag skrev! 😮 Aldrig sagt att man ska chansa på det heller.
#30 nej jag vet det men tänkte bara förtydliga det. Att det är dumt att chansa oavsett om allergin är ärftlig eller inte :)
#31 Jo det är väldigt logiskt tycker jag 😛
#29 ville bara säga att damm och kvalster allergi är ärftligt. Min hund har det och vissa syskon dock inte mamman och pappan vet man inget.
#33 så är det ju, hundarna kan ju bära på det i generna, utan att dom har själva allergin så att säga.