ett långsamt farväl
jag sitter här med tårar i ögonen, jag trodde att jag skulle klara det, men det gjorde jag inte. samma sak förra gången jag såg på den, filmen Marley och Jag.
Jag vet inte varför den skapar så stora känslor i mej, varför jag börjar störtgråta varje gång jag ser den. är det för att jag ofta tänker på; när är det min tur?
När är det min tur att åka till veterinären för att ge min älskade cola den sista vilan? är jag rädd för att aldrig bli hel igen?
Jag vet inte, men jag tänker på det ofta. jag är livrädd att något ska hända, att hon ska tas ifrån mej för tidigt, att jag ska förlora henne innan jag är redo
jag kommer ju alltid har en plats för henne i mitt hjärta, den största platsen utan alla. favoritbilden är redan utvald, bilden som en dag ska pryda min ögra arm
vissa tycker att det är konstigt att jag har de tankarna redan, när min tik är så ung. bara 2 år och 7 månader. hon har minst tio år till, så mycket kvar att leva för, men jag har inget för givet. är det därför?
funderar på vad jag kommer minnas bäst med henne när hon är borta. svårt att välja, har så många minnen!
kommer det var när jag hade tingat henne eller såg henne första gången? hur besviken jag blev när fredrik inte tog sitt ansvar? mina föräldras chock när de såg henne i camen, eller när fredik misskötte henne? kanske när hon åt olja/vinägerdressing och hade sprutdiaree i flera veckor! eller när vi blev utslängda? eller när hon träffade en annan husky för första gången?
eller hur jag missunade henne ett par månader, för att jag mådde så psykiskt dåligt? hur hon fick mej att hitta tillbaka, lärde mej att aldrig ge upp! visade hur hund och ägare kan vara? vår första termin på lydnaden! hennes första löp och första påhopp? eller den där st bernad valpen som blev hennes första hundkompis?
minns när hon tog en macka från min äldsta systerson, trots att vi varnat honom hundra gånger! han fick inte springa. ung****** springer med macka i handen. cola som är så ung springer efter och tar mackan. biter honom lite i fingrarna. alla skyller på cola! frustation över att ingen kunde lyssna på mej! vet att alla vet att det var hans eget fel.
minns hur hon hälsade på min systerson, tassarna ner i golvet och ett stort skall. hon var sex månader, han fyra. syrran fick panik, mamma med! de trodde att cola bitit honom, hon ville bara leka.
minns hennes första löp, våra promenader, alla mina fester där hon varit med, hur hon druckit öl/jäger/redbull och gudarna vet allt!
minns alla tårar hennes hår fått ta emot. hur hon kommit till mej om hon varit osäker, eller när hon sover vid mitt bröst när jag är sjuk. eller varnar om något är fel
Eller när hon åt 160 gram mörk choklad och mina föräldrar sket i det, trodde inte på mej! paniken, oron jag kände då. tackar att jag har eva. eva som alltid stöttar, som alltid finns om jag behöver prata!
tänker på alla bilder, alla hundar, allt vi gjort ihop. minns första gången ajg åkte bort 4 dagar. minns ensamheten i mitt hjärta, tårarna som ville rinna. rädslan att något skulle hända, att hon skulle rymma och söka efter mej. minns andra gången jag åkte ifrån henne 4 dagar, lite lättare, mer tårar, mer längtan att komma hem
flytten till lägenheten, sperationsångesten hon fick, ner riven kökslist, sönder riven dörr och en massa sönder tuggade saker. benberoende vid 5 månaders ålder, inget ben= massor med sönder tuggad
motarbetad av föräldrar- som inte lyssnar. en hund är en hund och alla är likadana. stoltheten att höra hur duktig hon blivit. minns alla saker mamma köpte för att göra mej glad efter vi bråkat om cola.
tänker på den demoloerade buren, varje buckla har sin historia. som när den flög över ems uppfart! eller när hon lärde sig ta sig ut ur den! provade men karbinhakar, hon lyckades ändå! allt hon lyckas lösa. öppna skåpsdörrar, ta sig förbi grindar!
minns den lilla valpen som skulle smaka på alla nya blommor, minns valpen som satt vis balkongen och tittade ut! minns valpen som barnen i området lekte med varje dag!
minns min tjej, sitta i sin stol, tittar ut över området, hör hennes Valpar gnälla nu. känner stolthet. stoltheten jag kände när vi avancerade till svårare nivå i lydnad!!
tänker tillbaka på våra år ihopa. tänker på framtiden, tänker på hennes dotter, hoppas att hon ska bli som mamma, men ändå inte.
tänker på hur hon borde blivit, en draghund! funderar på om de glömde installera det i henne! minns första gången on drog med foxy, minns hur hennes kropp arbetar när hon verkligen satsar. tänker på hur hon drog med hobbe, hur hon drog allt själv, tänker mer på framtiden
tänker på hur hon bet mej första gången! tack vare en dum blöja! minns när hon tog bajsblöjan och gömde under min säng! allt gnäll på att de andra aldrig stängde toadörren
kommer ihåg allt man glömt bort. hur hon klättrade upp i soffan när man höll henne i nacken, hur hon gömde sig under soffan tills hon fastade, hur fredrik brukade lägga henne på rygg och putta iväg henne, se henne resa sig och springa lyckigt tillbaka, tänker på när hon åt upp godis för 70 kr! hur hon bajsade rött skit dagen efter, minns hur hon krafsade ut vattnet ifrån matskålen (görs fortfarnde ibland), minns hennes första bad och hur sönderrivet mitt bröst var
kommer ihåg när hon börjar markera vid 8-9 mån, minns första gången jag lärde henne simma! minns hur jag lärde henne cykla, minns alla gånger jag fått damp och slagit henne lätt, minns alla gånger hon sovit i min säng, fått mej känna trygghet
tänker på barnen hon hjälp komma över sin rädsla för hundar, tänker på alla barn hon kommer hjälpa framöver. tänker på hur de brukar ropa "titta vargen" och hur de sen tar mod till sig och klappar
tänker på vad framtiden ska ge mej, tänker på min underbara hund, tänker på hur mycket vi hunnit med och hur mycket mer vi ska göra
jag har gett henne mitt hjärta redan sen första dagen, hon har gett mej sitt, vi är likadana, lika galna, lika busiga, lika på alla sätt, vi har lärt av varandra, anpassat oss, lärt varandra allt vi kan, fått nya vänner och ovänner
funderar på om de goda stunderna varit fler än de dåliga, tror att det är ojämt eller lutar mot det dåliga. men jag minns de stunderna, minns alla galenskaper, kan ta till vara på allt jag lärt mej, tänker på allt jag lärt henne *leende på läpparna, värme i hjärtat*
jag älskar min cola mer än någon annan kan förstå jag skulle kunna offra allt för henne, hon är mitt liv, min dröm, min verklighet och bästa vän
blev ett långt inlägg, mina tårar har torkat, känns inte lika jobbigt
för er som läste allt, tack för ni ville dela den här stunden med mej!
*Inlägget redigerat av sajtvärd*
Åh vart rädd att din Cola var sjuk. Låter som hon fått en tuff uppväxt lilla Cola
Jag hoppas att du väldigt väl hand om henne nu o tvärtom.
Den filmen är så fin och bra på alla sätt.. Jag tänker också så som du gör.. För man vet ju aldrig vad som kommer hända, samma med oss människor. Alla kan råka ut för olyckor etc.
Min Mozart är snart 9år.. Blir så ledsen varje gång jag tänker på att han bara har ett par år kvar. Och får tårar i ögonen varje gång pappa säger "ja, han börjar bli gammal". Jag vet att jag kommer sakna och sörja mina hundar tills dess att min tid är slut på denna jord.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Den filmen såg jag första gången för några veckor sedan och jag kunde verkligen inte sluta gråta. Satt där med min älskade hund i famnen och bara stört grät. Brevid mig satt min vän och grät lika mycket hon. Vet inte vad de är med den där filmen men man relaterar nog mycket till sig själv och sätter sig in i situationen. Men kan säga att jag inte vet om jag vågar se den igen.
1# jo, jag kom på det sen. men för varje dag som går så kommer man ju närmare den dagen :( tyckte att den passade som rubrik.
våra första månader var fruktansvärda :( jag hade ingen hund, jag hade en baby och jag behandlade henne som det. jag var förblindad! när jag insåg mitt ansvar så var det bara att börja jobba. men jag är så oerhört tacksam över att vi blev utslängda, det var vår räddning. hon blev rumsren över en natt. från att kissa 5 pölar+ 2 bajs till inget var underbart! hon tom markerade när hon ville ut! jag har insett i efterhand att det var fredriks fel, att hans dåliga självförtroende smittade av sig på mej och cola, det fanns ingen flockledare alls, ingen som tog kontrollen :(
tänker på första lydnaden. jag var nära på att börja gråta eftersom inte inte ville lyssna alls! tänker på hur långt vi kommit med varandra <3
jag gör allt för min hund, tyvärr är det inte många som tror på det.
2# det enda jag hatar med filmen är att man inte får se när de skaffar lucky. jag har läst boken med så jag vet att de skaffade en ny labbe, en lucky som var precis som deras marley <3
ja, olyckor händer varje dag. därför jag är så rädd att ha henne lös :( hon var nära på att bli påkörd 2 ggr som valp, sen dess har hon typ alltid varit kopplad. kommit så långt att jag får stop på hene (oftast) och sen gör jag en platsliggning på henne och hämtar in henne :p det funkar iallafall hehe
3# även om jag inte kommer titta på den igen på minst 5 år så kommer jag köpa den. när man själv sitter där så kan man ju sätta på filmen och veta att man inte är ensam om det. jag fruktar den dagen, men en dag kommer den även komma till mej.
till er alla. även om detta låter hemskt så känner jag mej tröstad av att när jag går vidare, så kommer Molly, första familjehunden, ta hand om henne till jag kommer dit. när vi sedan är samlade kan jag tryggt veta att jag aldrig kommer förlora dem igen. varken cola eller molly eller colas avkommor/andra hundar
#4 Man kan inte leva i framtiden, inte heller i dåtiden. Lev nu istället! Att ständigt tänka på att de vi har nära och kära kan/kommer att lämna oss är tärande och ger inte livskvalitet.
Att du är så rädd för olyckor att du inte törs ha din hund lös, låter inte bra. Då får hon ju inte vara hund till 100 %. Träna henne i inkallning, gå kurs, åk till rastgårdar, så din hund får vara lös och känna friheten i att springa :) Att vara Hund!
#4 Jo jag har också läst boken. Filmen fanns inte då så, jag väntade med spänning på den. Men tyckte nästan boken var bättre.
Fast om du tyckte om Marley och Jag så måste du ju se Hachiko om du inte redan sett den. Underbarare film finns inte, jag tjöt hur länge som helst och var ledsen i flera veckor efter det… Tror inte jag klarar av att se den filmen på ett par år i alla fall…
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
4# jo jag vet. brukar dock ha löplina istället eller så går vi til rastgården :) lever alltid i nuet, men ibland när man ser något så börjar man tänka på saker man inte vill
har kommit så långt att jag iallafall får stopp på henne, oftast haha!
5# jag har filmen, 1½ meter bort, oöppnad. jag är rädd för att titta på den :/
5,Så sant och bra beskrivet!
#7 Om du grät till Marley & Jag så kommer du utan tvekan stortjuta till Hachiko. Så bunkra upp med papper att torka tårar och snyta dig i och ha Cola i närheten så du kan mysa med henne! Var inte rädd för att se den, det är en underbar film på alla sätt och vis. Och den kommer att beröra dig något otroligt! :)
9# jo det är ju det jag är rädd för :P vill så gärna se den, men börjar jag stortjuta kommer ju päronen undra va fan det är med mej haha!
får se den en dag när de inte är hemma haha