Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 2259 ggr
[bellahandersson]
3/11/17, 9:02 PM

Valpar

Hej. Jag parade min tik idag & jag undrar hur snabbt man kan märka om hon är dräktig? & slutar mensen tidigare? hur tidigare? det är hennes 10e dag och blev parad idag.Skrattande

Annons:
DesK
3/11/17, 10:01 PM
#1

Varför parar man en blandrastik? Vad är syftet? Vad har man för mål med en sådan avel?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[bellahandersson]
3/11/17, 10:40 PM
#2

Det var inte det inlägget handlade om. Bara att igga. Du la en onödig kommentar.

Man kanske tycker om olika här i världen? ..

Herveaux
3/11/17, 11:06 PM
#3

Personligen har jag svårt att ignorera när folk parar sin tik bara för att få valpar när dom saknar kunskaper om avel…
Tex så har inte tikar "mens" utan det heter att dom löper.  

Hoppas du har någon kunnig som kan hjälpa dig, för din tiks skull. 😕

Edit: För att förtydliga så hade jag sagt samma sak om TS haft en renrasig hund.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[bellahandersson]
3/12/17, 11:58 AM
#4

ja jag vet att hon löper. Men det är blod omg. Kommentera inte onödiga saker shit. 

Har haft valpar innan med samma tik & hane.

Herveaux
3/12/17, 11:59 AM
#5

Då borde du väl veta svaret på dina egna frågor…?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
3/12/17, 12:00 PM
#6

#4 Då borde du väl vara insatt i hur det fungerar.

Jag håller med övriga här.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[AnimeV4]
3/12/17, 11:03 PM
#7

Personen har ju även parat sin katt.. Det blir nog inget stopp på detta, tyvärr. Nu är hon borta ifrån iFokus, dock.

DesK
3/13/17, 7:58 AM
#8

#7 Det är ju lätt för hen att komma tillbaka med nytt nick. Det är så tråkigt med dessa människor som utan några som helst kunskaper parar sina djur och därmed utnyttjar djuren grovt. Oseriös avel förekommer även inom rasaveln, men verkar inte vara lika frekvent, som den verkar vara hos blandraserna.

Obs! Med all respekt vill jag säga att jag inte förstår detta med avel på blandrashundar, men jag har inget emot blandrashundar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Turast
3/13/17, 9:42 AM
#9

Hm UNDRAR varför folk tycker att blandrasavel är oseriöst när näst intill varenda en beter sig som ts ifall en får frågor eller när folk försöker tipsa. 🤔

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

supernatural
3/13/17, 9:31 PM
#10

Har aldrig parat någon hund vi haft eller ens varit inne på det spåret men om man har en t.ex tik som är jättetrevlig i lynnet och jag vet inte, ens favorit-personlighet eller jättebra på tävlingsbanan, kan man inte para för det då? Om det är renrasig eller inte sätter jag ingen fokus på men ah. Vet att man ju gör det ibland på hästar, tar ett föl på sitt favoritsto liksom :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Herveaux
3/13/17, 9:49 PM
#11

#10 Om det är en renrasig hund (har stamtavla) så kan den absolut vara lämplig för avel om den gör bra ifrån sig på tävlingar och är vid god hälsa, samt har friska, sunda släktingar. Tex Border Collie´s avlas mer efter tävlingsmeriter än utställningspriser. (Rätta mig om jag har fel BC-folk!)

Om hunden inte har stamtavla är det mer eller mindre omöjligt att veta om det finns sjukdomar i släkten som hunden kan föra vidare, tyvärr.
Det är ett av de största skälen till att många inte tycker om blandrasaveln, just för att man inte vet hur hälsan ser ut.

Det finns dock en sorts blandrasavel som är OK för de flesta som annars har svårt för blandrasavel, och det kallas prestationsavel.
Alaskan Husky är inte en godkänd ras, men den avlas på prestation som slädhund.
Uppfödarna för egna stamtavlor och har noga koll på olika linjer så det inte blir inavel, ohälsa och annat elände.

Det där med avel är komplicerade grejer… 🤔


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[AnimeV4]
3/13/17, 11:50 PM
#12

#8 Det är klart att hon kan. Jag menade mest att vi nog inte kan förvänta oss några fler svar i tråden.. :)

DesK
3/14/17, 6:09 PM
#13

#11 Ger ju en bra förklaring till när det faktiskt kan vara bra med blandrasavel. Då även om TS inte är kvar kan det ju finnas andra svar på varför man väljer att para blandrashundar🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: