Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1132 ggr
[currynamnam]
2019-06-22 09:43

para med merle

kan man eller vågar man para en yorkie på 2,4 kg med en chihuahua hane som är merle.läste att det kan bli defekter på valparna.vad jag fattar så ser yorkien svart o tan ut men räknas som blå

Annons:
Lona
2019-06-24 07:48
#1

Om båda hundarna bär på merle så är det stor risk att valparna får defekter, ja. Ligger det någon/några andra raser bakom yorken? Har den stamtavla från SKK? Merleanlaget kan döljas vid vissa färger som tex sobel. Sen får jag komma med en pekpinne, jag ser ingen anledning att avla fram ytterligare mixar av dvärghundar. Det kryllar på marknaden av dem och det kan vara svårt att hitta ett bra hem till dem. (Även om ni har vänner som "tingat" valp redan så brukar påfallande många intresserade försvinna under dräktighet och valptid.) OM ni ändå bestämmer er för en kull så se till att båda föräldrarna är hälsotestade för respektive ras! Tror att patellaundersökning bör göras hos både york och chi, dessutom har båda raserna problem med att de är brakecyfala och kan ha andningssvårigheter. Att hundarna själva andas utan problem är på intet sätt en garanti för att valparna blir sunda, inte heller att det blir blandraser. Åtminstone chi har även problem med syringomyeli, en mycket smärtsam defekt/sjukdom. Vattenskalle förekommer också hos chihuahua.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: