Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1872 ggr
JennyMider
2019-03-31 23:41

Bordernese kennel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittar inte en enda kennel utav Bordernese (Border Collie och Berner Sennenhund mix). Är det möjligtvis någon själ som vet en? Helst i Sverige men Europa går också bra.

Annons:
[Forest]
2019-04-02 11:45
#1

Vad är det för något man vill få fram med blandrasen?

JennyMider
2019-04-03 20:37
#2

Tycker blandningen har allt som jag någonsin velat ha i en hund. Älskar färgerna från berner sennen. Border collie är lite för hyper för min smak men vill fortfarande ha en ganska aktiv hund, så en mix mellan bernerns lite slöare temperament och border colliens hyper blir en fortfarande aktiv, smart, lojal osv hund. Har alltid velat ha lång/medium lång päls samt medium/stor hund. Vill kunna arbeta med min hund Agility, lydnad, Weight pull, sök mm, men samtidigt ha som sällskapshund. Kommer att bli min bästavän! Dessutom lever denna mix lite längre än vad exempelvis en berner gör (ca 9 år) till istället ungefär 15 år, eftersom att den är generellt hälsosammare. 

Hittar absolut inget som jag inte gillar i denna mix. Älskar både personligheten såsom utseendet. Ser inget fel på att ha en blandras.

Lona
2019-04-04 15:12
#3

Fast då har du ju räknat med att just de önskvärda egenskaperna nedärvs/slår igenom i valpen. Rent genetiskt blir fenotypen sällan en lagom mix, det kan lika gärna slå rejält åt endera hållet. Ju fler gener som är inblandade, som tex olika mentala egenskaper, desto svårare är det att förutsäga hur resultatet blir - och att avla för att få önskvärda egenskaper. Om jag parar min ganska stressade labbe med en riktigt lugn så kan det lika gärna bli så att några av valparna blir stressade medan några blir loja, inte att de blir en perfekt avvägning mittemellan. Blandar man dessutom storlekar så får man sannolikt dels en stor variation i kullen, dels är det rätt stor risk att avkomman blir oproportionerlig på något sätt (tex "bc-ben" och bernerkropp). Ska man blanda olika raser/hundtyper så bör man ta två som liknar varandra, både fysiskt och mentalt. Annars bör man ha MYCKET god kunskap i avel och genetik, och dessutom räkna med att det blir rätt mycket oönskade resultat på vägen…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JennyMider
2019-04-04 21:49
#4

Förstår vad du menar. Allt som jag har hört och sett register om blandrasen såsom mentalitet, hälsa, livslängd, utseende och egenskaper som slår igenom är endast bra, enligt mig. Mixen mer populär i USA och Kanada.
Men tack för informationen!

koppargaller
2019-04-06 14:31
#5

Varken fysiska eller mentala egenskaper nedärvs på det sätt som blandrasvurmare tror.

Om du blandar t ex tax o schäfer kan du få en valp med kropp som en schäfer men ben som en tax, du kan i samma kull få en som ser ut som en schäfer men med mentalitet som en tax o tvärtom, en valp kan få alla nackdelar från båda individer, finns inga garantier för att bara de goda o önskvärda egenskaperna nedärvs.

Kalli
2019-04-09 16:46
#6

#4: Vilka register är det som registrerar mentalitet, hälsa, livslängd och egenskaper hos den här blandningen?

Annons:
Upp till toppen
Annons: