Annons:
Etikettallmänt
Läst 1866 ggr
Akilles13
3/4/19, 8:27 PM

Ni som jobbar med enbart positiv förstärkning??

Hej! Har länge undrat hur ni som arbetar med detta gör om godis och leksaksbelöning ej fungerat. Anser ni att enbart positiv förstärkning fungerar tex jag har en extrem Jaktsugen hund som får syn på en hare i samma sekund haren dyker upp bromsar jag hunden med ett rakt nej och visar med mitt kroppspråk den jagar vi inte. En jakthund eller en hund med grov jakt instinkt skulle aldrig välja godis eller leksaker framför haren enlig både min erfarenhet eller jägarna jag umgås med erfarenhet( känner en som jobbat med jakthundar i 40 år) minns även ett inlägg där Anders Hallgren skulle försöka se hur man med hjälp av enbart positivförstärkning stoppar en jakthund när villebrådet dyker upp men han gav upp. Själv märker jag att min egna hund blir otroligt stressad och slutar koppla av när jag enbart testade den metoden. All form av inlärning använder jag positiv förstärkning men ej i vardagsfostran. Hur tänker ni kring detta?🙂

Annons:
Tant Grön
3/4/19, 8:57 PM
#1

Har varit med om just detta. Min pappa var jägare och jag lärde hunden en del saker som sitt, ligg, vacker tass o.s.v. Min metod var endast att ge en godbit när hunden gjorde rätt. Så en dag var jag ute en runda i skogen med hunden okopplad. Ett rådjur   sprang upp precis framför oss och hunden började såklart driva. (Den användes ju till rådjursjakt). Jag ropade på den med panik i rösten, rådjur var ju inte lovliga då, och vad skulle grannarna säga. 😮 Till min mycket stora förvåning så kom hunden tillbaks direkt. 
Tror nu inte att detta skulle gå med alla hundar, men denna hade jag tränat som liten valp.

Akilles13
3/4/19, 10:09 PM
#2

Precis min hund vände på en hare han satte efter en gång när jag ropade hit med bestämd röst givetvis fick han belöning av mig men hade han inte varit medveten om att när husse kallar är det inte fritt val att komma utan husse kräver det då hade de inte funkat. Jag har en blandras mellan amstaff doberman och schäfer och det har varit en utmaning testat mig fram vad som fungerar. Testade A Hallgrens tips en period om att aktivera honom inne för att bränna energi vilket resulterade i stress istället och istort sätt allt som A Hallgren lär ut fungerar ej på min hund snarare tvärt om det blir problematiskt och bökigt istället. Har börjat utarbeta en egen komponerad metod där kommunikation och relation ska stå först på schemat många bra tips från duktigt hundfolk har jag snappat upp och även kommit på några egna övningar som jag ser min hund uppskatta. Det går framåt på två veckor har jag lyckats från fullt drag i kopplet till harmoniska trevliga promenader, en lyckad och bra inkallning, hunden slappnar av på jobbet, hoppar inte på folk som besöker oss, söker mera spontan kontakt med mig, sover bättre, hundmöten jobbar vi på fast det har blivit bra mycket bättre.🙂

Anne.K
3/22/19, 2:11 PM
#3

#2 nyfiken på hur du gjort för att nå fram till din hund? Jag har själv en amstaff/schäfer som är svår att nå fram till ute på promenader. Och har stor jaktlust, så dyker det upp en hare så är det bara att glömma att försöka kommunicera med henne, så det enda jag vet att göra nu är att släpa bort henne från platsen i princip, för jag har inte hittat  en metod att få henne att lyssna på mig i den situationen. Likaså i hundmöten så blir hon också helt borta. Funkar med avstånd att kommunicera, men är ju inte alltid det är möjligt att ta avstånd eller vända om. 

Har försökt med godis, bus etc. men näe, hon är svårflirtad när man är utomhus. :P  Inomhus så är hon lätt att ha och göra med däremot, då funkar alla enkla medel.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Maja2
3/26/19, 11:24 AM
#4

När det gäller positiva metoder, dvs jobba med belöningar, gäller det ju verkligen att veta vad Hunden ser som belöning. Jag brukar ge deltagarna på mina kurser  att värdera 5 belöningar, där 1:an belöning är något som funkar hemma, inomhus, men inte ute. Kan vara en torrgodis för någon hund, nåt annat för en annan hund. 2:ans belöning funkar ute på gården, utan störningar. 3:ans med lindriga störningar osv och 5:ans belöning är något hunden verkligen är beredd att göra nästan vad som helst för. För en hund med stark jaktinstinkt har det många gånger varit en 5:a att ha en gammal äkta päls (typ pälsmössa el dyl) i ett snöre.  :)

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: