Annons:
Etikettbeteende
Läst 1156 ggr
lchf_rocker
2/19/19, 2:05 PM

Jobba upp självförtroende hos omplaceringshund

Igår tog vi över en underbar blandras på 8 år som dessvärre inte haft det lätt i livet. Jag var beredd på det värsta men möts faktiskt av en sprudlande vovve som mer än gärna pussar, sitter nära, går fint i koppel och lyder minsta vink. Hon är fantastisk skulle jag säga! 
Däremot är hon osäker. Utomhus går det jättebra, men inomhus (bor i lägenhet) skäller hon för minsta lilla ljud, och då har hon ändå bott i lägenhet i hela sitt liv. Såklart är hon osäker på oss och jag pratar glatt med henne och låter henne utforska det som låter i den mån jag kan (jag hör inte ens allt hon skäller åt). men vad har ni för tips? Vad hade ni gjort i en liknande situation? Självklart kommer träning gällande skall och  tyst inom kort men eftersom vi inte känner varann än vill jag ta det lite lugnt? rätt eller fel?

When things go wrong... don´t go with them.

Annons:
[Forest]
2/24/19, 7:36 PM
#1

Vi har ofta på en radio just för det ska låta något. Är det stor hund? Balansövningar stärkte våran fd hund även hon var omplaceringshund jag köpte stor yogaboll träningsboll stor plastboll. Sen är det uppskattat att lägga ut godisgömmor inne så får dom leta. Göm godis i olika nivåer ost kan man tryka fast under stolar mm jag ger olika godis gör i regel eget godis men ostbit som kladdgodis 😋 Aktiveringsboll är oxå roligt enligt våra köpt mjukare boll som inte låter när den rullar. Kontaktövningar då genom gömma godis i en hand o hunden får den när hunden tar ögonkontakt denna kan man försvåra massor godis under foten osv. Nu är hunden ny så jag skulle inte stälka en massa krav men övningar som är roliga brukas uppskattas. Godisspår ute gömma godis i trad/bark. Hoppas mer kan ge tips jag gick även kurser med våran men då hade hon boat in sig 😁

lchf_rocker
2/25/19, 2:20 PM
#2

Jättebra tips, tack #1 😊 Vi har på radion och har spårat lite med henne, samt haft henne i löplina så att hon får apportera (tror dock vi kan släppa henne nu då hon kommer fint på inkallning). Hon är inte jättestor, men inte liten heller, en lagom tollare 😊 Men ska absolut spåra mer med henne, att ha godis under stolar lät roligt haha!

When things go wrong... don´t go with them.

[Forest]
2/25/19, 9:25 PM
#3

2 oja det tipset fick jag inne på pudel och det var roligt att se när dom hitta godis under stolar. Större hund funkar även under bord våra står på bakbenen för att nå bra övning 😉 Torkar eget kött och kokar även kyckling fixar man av så kan jag även rek hjärta/lever ofta billigt inköp och mumsiga som bara den säger vovvarna 😁

Upp till toppen
Annons: