Annons:
Etikettallmänt
Läst 1415 ggr
[SarahOhrn]1
2019-02-12 18:45

Vilken hund passar oss?

Vår familj har velat skaffa hund igen efter stt vi fick omplacera vår chihuahua som inte alls klarade av småbarn. Men skulle vilja höra lite vad ni tror passar oss. Inte säker på om det blir renrasig eller blandras. Blir troligtvis en hane i alla fall då jag föredrar det men det beror mer på vilken ras o hur hunden är så kan bli en tik också om vi hittar en som passar oss i övrigt! :) Är lite inne på att skaffa en lite äldre hund (max 2 år) för att man då redan vet hur personligheten är, temperament mm. Så den passar med barnen. Men kan ev bli valp. Beror helt på vad vi hittar! :) Pga plats i bilen då vi är 8 pers i familjen behöver det vara en mindre ras. Alltså max storlek Tollare typ. Gärna storlek cavalier. Vill eg ha större men det funkar inte i dagsläget. Kanske blir en större kompis om några år när några barn flyttat ut 😂 Lite anti allra minsta raserna också typ chihuahua pga erfarenhet med vår chihuahua vi hade o barnen + skäller nåt fruktansvärt. Klarar inte av en extremt skällig hund så någon som inte skäller så mycket. Den kommer till en början knappt vara ensam alls då vi är föräldralediga. Nån enstaka timme här o där när man typ handlar, hämtar barn, är på aktivitet med barnen eller så men ett par ggr/v kortare stunder. Sen kommer jag plugga distans och barnen åker hem från skolan o sådär så det kommer inte bli mycket ensamtid närmsta åren. Sen får vi se framöver om vi kommer kunna ha hund med på jobbet annars får vi ordna med dagmatte/hunddagis alt. om det är en hund det passar i nödfall då ha hundgård till när det krisar men inte dagligen då kommwr vi hitta en annan lösning o barnen kommer ju hem från skolan mitt på dagen! Men den kommer väl ev vara ensam dom 4-5h som är ok nån gång såklart senare. Så det bör ju vara en ras som troligtvis kan trivas med det till viss del. Vi vill ha en hund som inte är överaktiv men en lite längre promenad om dagen, några kortare och lite hjärngympa liksom. Men som kan trivas med att en regnig dag ligga hemma i soffan liksom. Lagom helt enkelt! Ev kommer vi vilja prova ställa ut om det blir en renrasig som det funkar med men framför allt kommer vi gå lite kurser o vill gärna köra Agility! Den ska alltså vilja hänga med på mycket men kunna chilla ibland utan att bli knäpp! Men vill ju bli ännu mer aktiv själv så det är ju ett plus Såklart om man MÅSTE ut så lite aktivitet får det ju gärna vara :) Pälsvård kan jag tänka mig till viss del men inte nivån pudel! Ingen eller lite pälsvård skulle jag säga. Vi har katt och kommer ju vilja träffa andra hundar. Vi vill alltså hitta en familjehund, en vän för livet till oss o även till barnen som är mellan 0 och 15 år. Lugn o stabil, inte skällig, något aktiv men inte extremt. Kunna slappna av lite. Social med andra hundar men inte som ska springa fram till andra hundar heeela tiden. Och gosig förstås! Värdesätter också om den är lättlärd. Har tidigare haft en golden-blandning (golden, BC, labrador) och han va den perfekta hunden!! Förutom stt han hårade något enormt. Men sååå trevlig hund, lagom aktiv, äääälskade barn o va så snäll!!! Lättlärd. Skällde i princip Aldrig. Helt fantastisk! Men lite för stor tyvärr om vi Ser till vad vi söker nu. Hade ju även chihuahua men hon skällde jämt (o gör än), trivs inte med barn o hugger efter dom (även vuxna) ibland o biter till i händer eller ansikte. Därför blivit väldigt emot chihuahua för dom överlag ÄR skälliga o kanske oftast inte trivs som familjehund. Så vad tänker ni?! :)

Annons:
Herveaux
2019-02-12 18:59
#1

Du kan posta inne på hundar iFokus också, där är det mycket aktivitet och finns många kunniga hundälskare som gärna hjälper till. 

https://hundar.ifokus.se/


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[SarahOhrn]1
2019-02-13 08:53
#2

#1 ska göra det :)

Upp till toppen
Annons: