Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1542 ggr
[currynamnam]
2019-01-27 12:52

nakengen hos powderpuff blandras

har en blandras tik där hennes mamma är 50%york 50% dvärgpincher..  pappan powder puff.om man parar henne med en chinese crested kan då ungarna bli nakna?  är ju så hos sphynxar

Annons:
Herveaux
2019-01-27 13:11
#1

Om det inte är en ren hypotetisk fråga i TS; varför i all världen vill man bidra med Valpar till en så övermättad marknad?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Chinesecrestedlover
2019-01-27 13:22
#2

Ja. Nakengenen är stark så om du parar henne med en nakenhund så lär det komma nakna i kullen. Om du parar med en Powder puff lär det inte bli några nakna dock. 

Vill dock understyrka att jag inte tycker du ska para henne överhuvudtaget…speciellt inte om du inte har ett syfte med kullen, vet att hon och den tilltänkta partnern är friska osv. och inte bär på något i generna m.m. 

Det är liksom mer till avel än att bara slänga ihop två hundar (eller andra djur) och hoppas på det bästa. Det är ett väldigt stort ansvar att sätta Valpar (eller andra små) till världen. Blandrasvalpar är inget undantag från denna regeln. Hoppas verkligen du tänker efter före. 

Skulle kunna säga att jag är emot blandrasavel…men jag har ju två underbara blandisar själv så känns lite fel…men jag är emot oseriös och ogenomtänkt avel (oavsett ras eller djurart). Speciellt eftersom det finns så många djur som omplaceras hit och dit hela tiden. Min renrasiga hund jag hade tidigare (Chinese Crested) är ett exempel på en hund som egentligen aldrig skulle fått komma till världen, han hade alla fel man kunde ha, han var inte frisk varken fysiskt eller psykiskt. 

Har en blandras Chihuahua/Chinese Crested/Schipperke, som heter Sookie och hon är extremt naken. Hennes mamma var väldigt pälsad (Chihuahua/Schipperke) och hennes pappa var extremt naken (Chihuahua/Chinese Crested). 

Har även en väldigt naken blandraskille (Chihuahua/Chinese Crested), som heter Ianto, vars mamma var ganska hårig men ändå naken (Chihuahua/Chinese Crested) och hans pappa var korthårig (Chihuahua). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Lona
2019-01-29 16:42
#3

Ja, statistiskt sett blir 50% av valparna nakna (om du menar att du parar med en naken hane). Två pälsade föräldrar kan dock inte få en naken avkomma. Vill du ha en mer ingående förklaring rent genetiskt så säg till!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: