Annons:
Etikettallmänt
Läst 1686 ggr
eli1991
2018-09-24 18:50

Ge mig solskenshistorier

Hej!
Har en blandras på 6 månader. Världens härligaste och mina planer från dag 1 har varit att MINST träna men helst tävla i Agility och lydnad.
Jag har alltså köpt en blandras med mycket motor, något jag älskar och han utvecklas verkligen kanon!
Jag har gått hundkurser med honom, samt varit på olika socialträningar med honom och jag blir verkligen helt bestört över hur vi blir behandlade? Han är en hund som inte gör väsen av sig, sköter sig ofta bättre än de andra hundarna. Vi är alltså inte till besvär, ÄNDÅ får jag höra kommentarer som "Du har väl inte betalat för hunden" och massa annat nedlåtande JUST för att han är blandras.
Jag hade förväntat mig ett visst motstånd men inte att bli behandlade som att vi vore Rabies.

Kan någon snälla överösa mig med solskenshistorier, vet du någon som har eller har du själv tävlat med din blandras? Finns det någonstans man blir accepterad?

Annons:
Mitchika
2018-09-24 20:28
#1

Åh fy, nu blir jag både ledsen och orolig. 😕

Jag har en blandrasvalp på 10 veckor nu och vi har stora planer på att göra och gärna tävla i allt möjligt. Spår, lydnad, rallylydnad, Agility om han blir friröntgad och allt annat som faller oss in. 

Det låter riktigt hemskt att bli bemött på det viset bara för att man har en blandras och så ska det inte behöva vara. Har det varit så på varje ställe ni varit på och varje kurs? 😕

Jag fick ett positivt bemötande från kurshållaren när jag anmälde mig och min kille till valpkursen vi ska gå i oktober, så jag kände mig ganska hoppfull om att "avskyn" mot blandraser i hundvärlden minskat. 

Tyvärr kommer jag inte med någon solskenshistoria och jag kan inte minnas att jag hört någon heller på rak arm, men… vi får väl bli våra egna solskenshistorier om inte annat? 😃

Jag hoppas det dyker upp några solskenshistorier i tråden. Det vore riktigt trevligt att läsa. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

eli1991
2018-09-25 08:11
#2

#1 kul att höra att någon annan har liknande planer :)
Min upplevelse är att avskyn verkligen inte har minskat :(  
Har även varit med om att folk med hund kommit fram, låtit våra hundar hälsat för att sedan säga: Men oj så söt valp! Vilken ras är det?
När jag då svarar blandras så rycker de snabbt bort sin hund från min och tågar iväg. En socialträning jag brukar vara på är det runt 10 pers, varav EN eventuellt hälsar på oss.
Har tidigare haft renraser men gjorde nu ett medvetet val att köpa en blandras och jag blir så sjukt less på att min hund inte är värd ett öre för folk :(
Men vi fortsätter att kämpa på :) Kommer fortsätta gå kurser och forhoppningsvis börja tävla i framtiden!

Mitchika
2018-09-25 09:08
#3

#2 Ja, jag säger samma sak. 😃
Min hunds pappa är en arbetande tjänstehund som tävlat i höga nivåer så potential finns förhoppningsvis i min kille. Dock är pappan renrasig (det blev en tjuvparning) så jag kunde inte nämna det som en solskenshistoria gällande blandraser. 

Herregud. Jag har aldrig ens hört om att folk skulle beter sig så. 😮
Vidrigt rent utsagt. Jag hoppas att jag slipper sånt bemötande och att du får chans att hamna med och träna med vettigare hundmänniskor. 

Jo, jag hade också renras tidigare (en släkting till min nuvarande) och vi tävlade, tränade och gick på massor av kurser. Aldrig blev vi dåligt bemötta av någon. Jag vet att det kommer vara en till valp med samma rasblandning som min på valpkursen vi kommer gå på, så förhoppningsvis får vi ett trevligt minne från den i alla fall. 🙂

Kom ihåg att oavsett om han är värd ett öre eller inte för andra så är han ovärderlig för dig och det är det enda som spelar roll. 😃

Gör det, jag tror på er! 👍

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Lona
2018-09-25 13:17
#4

Fy vad trist! ALLA ska givetvis vara välkomna på en kurs, oavsett ras/er eller om hunden är röd, grön eller blå! Som instruktör blir jag både ledsen och förbannad för att folk uppför sig så. Då är det väl värre med de som köper en valp "för att den är söt" och inte har en tanke på att tex en rottiskorsning blir en stor, krävande hund. Det borde vara kul att få ett ekipage som har tävlingsplaner på sin kurs! En lite lustig historia är en klubbkompis, S. Hennes första hund var en oreggad bc, med andra ord en blandras ur tävlingssynpunkt. Grundkursen gick bra, faktiskt så bra att de gav sig ut på lydnadstävling. Där kommer alltså S till en lerig brukshundsklubb, en "tant" iförd snygga kläder och fina skor, hon skulle ju tävla och hade klätt sig fint men definitivt inte praktiskt. Dessutom med en BLANDRAS i kopplet! Ja, ni kan tänka er folks reaktioner och blickar… Hon sopade banan med dem allihop, klassvinst och bara några poäng från full pott! Skorna blev nog aldrig sig själva igen - men S och hennes blandras tog sig sedan hela vägen till lydnads-SM där de dessutom gjorde riktigt bra ifrån sig! :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

eli1991
2018-09-26 09:07
#5

#4 tack för ett peppande svar :)
Min hund är nu 6 månader, han är mestadels BC men även lite annat. Självklart kan BC korsningar vara aningen svåra ibland och jag skulle säga att om man inte kan läsa av honom rätt så skulle han vara ett mindre helvete xD 
Har gått valpkurs och går nu vardagslydnad. Hitills han har varit den smartaste hunden på kurserna och verkligen briljerat. Kursledarna ser det som en självklarhet att vi ska tävla xD
Vilket helt klart känns upplyftande, att någon mer ser den potencialen som jag ser hos honom.
Ju mer motstånd jag får av de som gnäller desto mer peppad blir jag att visa dom.
Men det är jobbigt att hela tiden känna att man behöver "slå sig fram", att det är en självklarhet att renraserna får vara med medans vi hela tiden behöver "bevisa" oss värdiga.
Men vi kommer fortsätta kriga på och jag tror stenhårt att han kan åstadkomma saker :)

Chinesecrestedlover
2018-09-29 00:25
#6

Hej!

Nu tävlar visserligen inte jag med mina hundar men har ändå varit på olika kurser m.m. med hundarna genom åren. Aldrig fått höra några negativa kommentarer om mina blandraser…inte för att de är blandraser i alla fall. Var dock en man vid ett tillfälle som tyckte Sookie var ful och kände att det måste jag säga till ägaren…inte helt säker på varför han kände att jag ville veta hans åsikt, om min förövrigt bedårande hund…men ändå (vi var då på hundutställningen i Älvsjö i Stockholm, hon följde bara med för att miljöträna - man får ta in andra hundar om man betalar och går i genom veterinärbesiktningen m.m. så han kanske var en blandrashatare vem vet…). 

Vid ett tillfälle frågade dock en kursledare "ut" mig efter kursens slut (det var när min första blandras, Sookie som nu är 6 år var valp, vi var på någon slags valpkurs eller dylikt). Hon undrade hur det kom sig att jag som först köpt en renrasig hund (dvs. min första hund, Cain, Chinese Crested, tyvärr avlivad 2016 p.g.a. sjukdom) och sedan köpt en blandis? Hon undrade detta och sa även något i stil med "du som verkar så kunnig och påläst, varför skaffade du en blandras?". Tyckte mest att det var lite roligt med en sån kommentar (det som skiljer en renrasig hund från en blandras är ju egentligen en papperslapp, alla är ju hundar liksom). 

Ja, varför skaffade jag mig världens underbaraste lilla tös, supernaken, pytteliten, kavat, social och smart, lättlärd och frisk…hm…för att hon var (och är) den PERFEKTA hunden såklart❤️ Jag går mer på individ än på att den måste ha stamtavla när jag väljer hund. Dessutom så är Chinese crested´s ofta för håriga för min smak (Cain var ett ovanligt undantag). Jag vill ha nakna hundar på riktigt (vill inte behöva raka min hund för att få den naken) och märkligt nog så är ofta blandisar naknare än renrasiga. Ianto som blev nästa hund (också blandis, hör och häpna, haha) är en jättesöt, ganska osäker kille som är helt ofattbart busig och rolig, en helt underbar hund som jag absolut inte skulle vilja vara utan. 

Sookie (Chihuahua/Chinese Crested/Schipperke) och Ianto (Chihuahua/Chinese Crested).

Jag betalade för alla mina hundar - både min "fina" renrasiga hund (som förövrigt uppfödaren nästan skulle ha betalat mig för att ta över med tanke på alla problem han hade - extremt osäker, aggressiv, massor med sjukdomar osv.) och mina blandraser. Sookie kostade 5500 kr och Ianto kostade 8000 kr (Cain kostade 12 000 kr…eller med alla veterinärräkningar som han genererade under sin livstid…kanske nån halv miljon eller så, haha). För mig är alla djur värda åtskilligt mer än de kostar i inköp, så ser inte varför man inte skulle betala bara för att det är en blandis. 

Sookie

Ianto (hade skvättskydd därför det ser konstigt ut med svart)

Lycka till med vovven och hoppas du slipper mer elaka kommentarer m.m. i framtiden. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
koppargaller
2018-09-29 11:59
#7

SBK har regeringens uppdrag att utbilda alla hundar, oavsett ras/blandras i.a.f. vad gäller valp o unghundskurser, blir man dåligt bemött skall man klaga.

Blandraser får tävla i Agility, lydnad o rallylydnad om de har Tävlingslicens, den gäller hundens hela liv.

I bruksgrenarna får bara SKKreggade hundar delta, dvs apell, rapport, spår o sök. I svenskskydd får endast bruksraser delta, dvs de raser som SBK har avelsansvar för.

Sen finns massvis med andra tävlingar, både officiella o inofficiella, där arrangörerna bestämmer, t ex apport, vattenapport, tollning, vallning o förmodligen många fler. Vad gäller viltspår vet jag inte hur det ser ut, men blandisar kan bli eftersökshundar, räddnings o lavinhundar.

Namiko
2018-10-02 14:10
#8

Jag har aldrig gått kurs eller haft avsikt att tävla med min hund, men på 11 år har jag aldrig hört något negativt om att han är blandras, varken från hundfolk eller annat folk. Det senaste samtalet jag hade om det var med en kvinna med två renrasiga taxar som tyckte att blandraser var jättebra eftersom hundraserna håller på att avlas sönder totalt.

Inte den solskenshistoria du var ute efter, kanske, men det är iaf ett tecken på att det går åt rätt håll på vissa ställen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

koppargaller
2018-10-02 14:14
#9

#8 Ungefär den största o mest seglivade lögnen i hundrasernas historia.

Kalli
2018-11-03 23:27
#10

Har aldrig hört något negativt och då är jag väl uppe i 30+ kurser på minst 10 olika ställen.

Drakellen
2018-11-19 11:18
#11

Attityden mot blandraser är avskyvärd. Mamma har en mops/puder blandis som (ve och fasa) är en blocket omplacering. En helt fantastisk liten vovve, med lika mycket emotionellt värde som min renrasiga valp. Mamma blev nästan lite arg när jag köpte en skk reggad vovve från uppfödare, istället för en omplacering av okänd ras.😂 Det är vår typ av hundar. Men vi är självklart emot ohälsosam avel, så som plattnos-avel, eller valpfabriker. Däremot anser jag inte att en uppfödare är oseriös bara för att hen föder upp en blandras.

Det finns så många roliga kombinationer av hundar ute i världen, så jag förstår inte varför man bestämt ska hålla sig till de "acceptabla" varianterna av hundar. Folk tror ofta att min lilla corgi är en blandras, och jag får ofta frågan "jaha, vad är det här för blanding då? Något med tax i, va?" och det är aldrig i en vänlig ton. Nej, är riktigt trött på hur man ser på blandraser nu.

Kalli
2018-11-19 12:21
#12

Och jag känner inte igen mig, alls. Har aldrig någonsin fått skit för mina hundar, aldrig en negativ kommentar som rört deras härstamning. Men så tillhör jag också de som ser majoritet av blandrasaveln som oseriös och ingenting jag skulle stötta. Men att den enskild individen skulle sakna värde, aldrig hört. Vi har varit accepterade överallt, gått massvis med kurser i Agility, nosework, rally, tävlingslydnad samt vanlig grundlydnad på flera olika ställen med alla möjliga olika hundar och hundägare. Tävlar lite i Agility, går kurs nu men bara renrasiga hundar.

[Forest]
2019-01-07 19:35
#13

Vi var på kurs där jag vände efter 20 minuter då har jag renras men ogilla en komentar kursledaren kläckte ur sig till mig om annan hundägrae o hund. Jag sa till den hundägaren vad som sags så gick vi. Man kan bli bra förbannad vissa är rötägg. Jag börja sen i annan mindre klubb där alla var välkommen och man kände sig välkommen oxå. Andra hundägaren mötte jag sen på jobbet då hon var och handlade så tipsa jag henne om klubben hon kom och går ännu kvar på vissa kurser. Mitt tips är kolla efter annan klubb som ser mer på ha roligt under tiden man lär sig oavsett ras/er.

Annons:
Upp till toppen
Annons: