Annons:
Etikettallmänt
Läst 3807 ggr
Barcca
8/7/18, 3:22 PM

BORGI, mix av Corgi / Border Collie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Finns det någon här som har denna söta blandras? Eller är det någon som vet något om hur den är?  Har ni hört talas om den?

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har den då jag gärna skulle vilja träffa en sådan hund för att se hur den är.

Annons:
Nordanälvens
8/7/18, 3:41 PM
#1

Känns riktigt korkat att blanda en extremt högaktiv ras med en sjuklig ras som inte har möjligheten att vara så aktiv. Varför är du intresserad av just den blandningen?

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Barcca
8/7/18, 3:49 PM
#2

Intressant att höra, jag har bara sett bilder på den och tyckt den varit söt och funderat på att skriva en barnbok om en sådan men vet inget om hur den är. Hur pass sjuk som ras är Corgin?

Barcca
8/7/18, 4:13 PM
#3

Jag funderade på om det kunde vara så att det var en dålig blandning och ville ta reda på det innan jag skriver om just den. Vill ju inte förorda den om den är sjuklig. Har ju hört om hundraser som mopsen att den har andningasvårigheter osv. Men jag har problem att hitta info på internet om den på svenska.

Nordanälvens
8/8/18, 2:09 AM
#4

#2 Rasen har bland annat problem med rygg och leder. En corgi är ganska tung för att ha såpass korta ben och lång rygg. Finns riktiga mardrömsexempel där benen är så korta att magen snuddar vid marken jämt. En i min släkt har haft några corgis (åtminstone 5, jag har dålig koll) under åren och alla har fått något problem med antingen rygg, tassar eller höfter som gjort att de knappt kan gå.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Barcca
8/8/18, 11:06 AM
#5

Sådant är ju jättetragiskt och inget man vill förorda precis. Tack för infon det var precis vad jag ville få reda på om det fanns.

Lexie82
8/9/18, 7:26 AM
#6

Även utan sjukdomar så känns det som en dålig idé att ta en arbetande vallhund som behöver springa för att må bra, och ge den korta ben.

Annons:
Lona
8/10/18, 2:37 PM
#7

#6, Fast både corgi, västgötaspets och lancashire heeler har ju korta ben för att kunna jobba på rätt sätt med boskapen. De har ursprungligen en funktionell och hållbar exteriör och är sunda raser. Sen är det mycket möjligt, åtminstone när det gäller corgi, att utställningsavel har påverkat exteriören som på så många andra raser.😕
Om inte annat så är nästan alla corgis jag träffar rejält överviktiga vilket definitivt inte gör hälsan bättre.

Edit; Och nu insåg jag att du förmodligen menade just bc x corgi, där håller jag med!
Hade en bekant med västgötaspets x labbe, en exteriör katastrof.😟


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
8/21/18, 11:51 AM
#8

TS är det din bild som du visar och även har den som din visningsbild? Eller har du tillåtelse att bruka bilden?

Drakellen
8/30/18, 1:50 PM
#9

#1 Umm, jag vet inte var du får din info ifrån men corgi är en väldigt frisk ras. Enligt skk har de inga kända rassjukdommar, med mycket låga försäkringskonstader och jag tror att du drar det här med leder och höftproblem ur en fördom att en corgi är lika med en tax. Corgi har bara låga ben, inte långa ryggar och är så låga för att de ska kunna valla kor utan att bli ihjälsparkade.  Sen har visserligen den amerikanska aveln gått helt över styr pga extrem popularitet, men den svenska aveln är fortfarande mycket sund. Och "som inte har möjligheten att vara så aktiv"? Har du sett en corgi eller?De är extremt smidiga (och väldigt snabba för sin storlek)  och kan ta en kurva på en tass just för att de ska kunna valla ett mycket svårvallat djur. Du ska se min kille i hundparken så kommer du undra varför du hade den föreställningen. Dessutom har de en otroligt jämn och lugn mentalitet, utan ett spår av ängslighet i rasen. 

Dock håller jag med om att man ska vara lite försiktig med just bc blandningar men om man har tiden och orken för det, ser jag inga problem med det

Nordanälvens
8/30/18, 3:49 PM
#10

#9 Informationen får jag från andra som har corgi, bland annat en släkting till mig som jag skrev i #4 samt SKKs egna RASdata. De låga benen på corgin ger ju automatiskt lång rygg eftersom de inte avlas på samma sätt som andra dvärgraser. Corgin används sällan till vallning nuförtiden, det borde du veta som har corgi :p En corgi kan inte användas på samma sätt i vallningen som en BC och har inte lika extrema aktivitetskrav.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Drakellen
8/30/18, 10:16 PM
#11

#10 Okej, din släkting måste isåfall besökt avelns baksida. Vad gällande SKK:s egna rasdata så skriver de i hundrasguiden (https://www.skk.se/sv/hundraser/welsh-corgi-pembroke/) att "Generellt är det en frisk och sund hundras utan kända rassjukdomar."

Och nej, rasen har inte avlats på låg rygg, enbart korta ben. Corgin kom att bli så låg då man använde corgis för att valla kor och alla hundar som var tillräckligt höga blev ihjälsparkade (något en bc inte direkt behöver uthärda) och därför avlade man på kortare ben. Man kan läsa i hundrasguiden (länken ovan) att "Det är en stor hund med korta ben, skulle man kunna säga för att kort sammanfatta storlek och utseende", vilket även det stöder att man ej avlat på lång rygg så som man har gjort med exempelvis taxen (om man läser på hur de klassificerar taxens kropp så kan man tydligt se skillnaden; "De har korta ben, långsträckt kroppsform, kraftigt käkparti med välutvecklat bett, vilket är viktigt för en grythund".)

Och ja, jag är fullt medveten om att det inte bedrivs någon regelrätt vallning med corgi (man har avlat dem för sällskap under lång tid) och att de inte kräver i närheten så mycket som en bc men det innebär inte för en sekund att de är en ras som "inte har möjligheten att vara så aktiv". En corgi har fortfarande kvar allt driv som den en gång använde i vallning och gårdsarbete och blir knäppa de med utan stimulans. Det är en mycket tuff ras, något som behövs när man ska valla kor,  som är mycket svårvallade och slåss tillbaka, till skillnad från får.

Lona
8/31/18, 10:20 AM
#12

I och för sig (säger jag som också har en relativt kortbent ras) så gör de kortare benen tillsammans med en "normallång" rygg att det blir ett ändrat rörelsemönster än om hunden hade haft "normallånga" ben. Nu är ju dock corgis, västgötaspetsar och l.heelers avlade för att vara kortbenta OCH funktionella så ryggarna borde hålla. För sisådär 25 år sedan var det för övrigt en corgi som vann SM i Agility, det var dock innan sporten blev såpass extrem som den är idag. Taxens exteriör beror väl bland annat på en dvärggen, som egentligen inte är särskilt sund utan en defekt? Ännu mer OT, men man ska tyvärr inte ha så stor tilltro till vad SKK och rasklubbarna skriver om hälsan. Många uppfödare och rasklubbar mörkar/vill inte se hälsoproblem inom sin ras. Till exempel stod det tills alldeles nyligen att mops var en sund och frisk ras som möjligen hade ökad risk för ögonskador på grund av den korta nosen… Det var först i samband med "Trubbnosupproret" som texten ändrades och blev något mer sanningsenlig. Sorgligt men sant. :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Nordanälvens
8/31/18, 4:46 PM
#13

#11 Alltså. Precis som Lonaa skriver så blir ju ryggen lång i proportion till de korta benen hur man än vrider och vänder på det. För att få en större inblick än endast en kommentar från SKK så behöver du läsa SKKs rasspecifika avelsstrategier (RAS). Min släkting har cardigans (importer från Norge, åtminstone en åkte tillbaka till kenneln för att få kull) som hon ställt ut på en hel del inoff och officiella utställningar med både Excellent och Very Good som bedömningar. Den kenneln vet jag ingenting om, så jag kan inte säga dittan eller dattan om deras avelsstrategier och mål. Något är ju väldigt skevt i någon del av systemet eftersom hundarna har sådana problem med sina kroppar i vardagen. Jag håller helt med Lonaa att en inte alltid kan lita på SKK och rasklubbarna. Kolla bara hur många raser som har så extrema problem att de knappt kan göra sånt som är helt naturligt (andas, springa, hoppa, studsa, para sig och få Valpar utan insemination bland annat) och SKK bara blundar för det. Helt sjukt eftersom den typ av avel (inte corgin nu utan de ännu mer extrema raserna) egentligen är förbjuden i Sverige enligt djurskyddslagen.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Lona
8/31/18, 6:59 PM
#14

#13, …och varken SKK eller Länsstyrelsen gör ett skit vid anmälan om dålig avelsetik/avel på sjuka djur…😕
(Förutom LS i Skåne, heja dem!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: