Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1172 ggr
Rafflan
2018-07-19 16:09

Hur tänkte du när du köpte blandras?

Den här frågan är riktad till er som planerade erat köp noga och valde hund/valp. Inte ni som tog över en blandras akut.

Hur tänkte ni ang hälsotester?  Kollade ni upp så föräldrarna var testade för ev rasbundna sjukdomar innan ni köpte valpen?  Om ni köpte vuxen hund, kollade ni så den hunden, eller dens föräldrar var kollade för rasbundna sjukdomar?

**Om inte, varför inte? 
**hälsoproblemen är ofta bundna till hundens utseende tex stora kroppar, små skallar, kort nos, päls, mm. Och utan hälsotester är det ju lite som att köpa "grisen i säcken" det kan gå jätte bra, men det kan även bli stora problem och lidanden för hunden.

Jag har inget emot blandraser men blir ledsen när folk avlar utan att bry sig om hälsan så att man riskerar att det födds massa sjuka Valpar, för det är ju den sjuka valpen som blir det som får lida av att ha hjärtfel, höftproblem, ögonproblem, mm :(

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-07-22 18:16
#1

Hej! 

Jag har köpt  två blandraser som Valpar. Ena (Sookie) var 14 veckor vid köp och den andra (Ianto) var 8 veckor vid köp. 

Hur tänkte ni ang hälsotester? 
Kollade ni upp så föräldrarna var testade för ev rasbundna sjukdomar innan ni köpte valpen? 
Nej , är det korta svaret på din fråga. Det längre hittar du nedan. Dessutom så är det kanske många gånger så att inga speciella tester gjorts (kan vara en tjuvparning t.ex.)…men det betyder absolut inte att valpen/hunden inte kan vara lika frisk (eller friskare) än en valp som kommer från testade "perfekta" föräldrar.  Jag väljer mer hund efter individ än vilka tester som gjorts eller utställningsresultat osv. Dock är min högsta prioritet hundar med bra temperament och som är friska såklart (att leva med multisjuk hund med kasst temperament, har jag erfarenhet av och det är inte kul alls). 

Om inte, varför inte? 

Jag ställde en miljon frågor till uppfödaren. Kände mig nöjd med de svar jag fick. Träffade naturligtvis även mamman till valparna osv. 

Det finns ju aldrig några som helst garantier gällande hälsan (eller så mycket annat för den delen heller) vare sig man köper renrasiga hundar eller blandraser. Jag är noggrann i mitt val av hund och ställer väldigt många frågor kring hälsa osv. De hundar som jag visat intresse för, men där uppfödaren/förra ägaren inte är villig att svara på alla mina frågor eller/och som inte svarar tillfredsställande; där köper jag helt enkelt inte hunden. 

Jag trodde då (när jag skaffade min första hund dvs. Cain) att jag ställde alla frågor som jag skulle, tog reda på det som var relevant osv. Allt eftersom åren gått har jag dock utökat mina frågor väldigt mycket. Jag har genom åren även lärt mig att vara  ännu mer försiktig och dra öronen åt mig vid minsta misstanke om att personen som vill sälja valpen/hunden inte talar sanning eller undanhåller viktig information osv. 

Min första hund (Cain), avlivad vid 10, 5 års ålder 2016 var en renrasig Chinese Crested Dog (hairless) som var sjukare och mer problemhund än någon hund jag någonsin ens hört talas om (bland annat; aggressiv och extremt osäker, allergi, hjärtfel, epilepsi m.m.). När jag skaffade Cain så var han 6 månader och såldes direkt av uppfödaren. 

Sookie, 6 år (Chihuahua/Chinese Crested Dog, Hairless/Shipperke) har alltid varit frisk och är jättemysig med kanontemperament. Dock låter hon mycket, haha😉

Ianto, 2 år (Chihuahua/Chinese Crested Dog, Hairless) har en kronisk mag/tarm inflammation (har nyligen gjorts en gastroskopi/koloskopi för att utreda hans besvär och fick då reda på detta) och är osäker. Han är dock världens goaste kille. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: