Annons:
Etikettveckans-fråga
Läst 1270 ggr
Stefsouth
2018-06-09 15:49

Vilken blandning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har på två dagar fått frågan om det finns schipperke i min blandas, vad tror ni, har alltid trott på uppfödaren att det är 25 procent chihuaha och 75 procent pomeranian, har själv kollat på blandisar med Chihuaha, schipperke och pappillon och tycker att Claude är väldigt lik en sån blandis, vad tror ni?

Annons:
parsley
2018-06-09 16:14
#1

Har du någon koll på stamtavlan längre tillbaks än föräldradjuren? En klein- eller mittelspitz liknar en shipperke lite grand, speciellt om det är svarta spetsar.  Speciellt huvudena påminner mycket om varandra, trots att det är olika raser.  Kleinspitzen och mittelspitzen är nära släkt med pomeranien, men större.  Det finns hundar födda i pomeranierkullar som blir betydligt större, så alla pommar är inte rastypiska.  Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att din hund är chihuahua-pomerian som uppfödaren påstår, men det är svårt att säga om man inte vet vilka raser som finns längre bak. Är föräldradjuren renrasiga eller har de blandrasbakgrund?

Fridaaaa
2018-06-09 16:16
#2

Man kan inte räkna procent så

Sedan kan blandisar se helt olika ut. 
Omöjligt att säga

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IngaTrnqvist
2018-06-09 17:14
#3

Man kan absolut se chihuahua i ansiktet, och det är förmodligen därifrån färgen kommer om han är brindle. Jag kan tycka att kroppen påminner lite om schipperke, men kan likväl vara en spetskropp. Det är omöjligt att veta med blandraser, det enda man kan är att exkludera raser genom färggenetik. Jag har en chihuahua/schipperke/papillon och den är inte lik alls.

Stefsouth
2018-06-09 23:31
#4

Hej, tack för era kommentarer, har ingen koll längre tillbaks på föräldrasidan, men spets/spitzspåret kan ju vara nåt som funnits med i tidigare led

Upp till toppen
Annons: