Annons:
Etikettbeteende
Läst 1968 ggr
Jagärdenjagär
1/3/18, 10:41 PM

Tik eller hane??

Jag har fått förfrågningen på en valp.

Blandras kommer ev vara
12,5 Alaska Malmut
12,5 Labrador 
75 Amstaff.

Tikens mamma är Labbe Alaska. Tikens pappa är Amstaff.
Hanens mamma är Amstaff och hanens pappa är amstaff.

Jag vill INTE ha diskutioner om raserna som ev kommer finnas i valparna.
Ja de är relavant med vad de är för raser men INTE om personliga tycken av raserna och om eventuella Valpar.

Så frågan är nu.

Fördelar och nackdelar med Tik.
Fördelar och nackdelar med Hane.

Nej jag kan inte avla på någon av könen (de är inte planen iaf)
Jag kommer träna hemma men inte gå kurser hos någon.

Ja jag har haft hund sen innan och inom olika raser 90% blandras.

Tack <3

Annons:
Lona
1/4/18, 1:41 AM
#1

Svaret du inte ville ha; det är en, rent ut sagt, korkad rasmix som jag aldrig i livet skulle rekommendera NÅGON, oavsett hur kunnig denna är. Det är bäddat för ett hundägande med bekymmer, att blanda så extremt olika raser med olika mentalitet och behov. En annan sak är att jag definitivt inte skulle vilja stödja en uppfödare som tar fram en sådan katastrofkombination, även om det var pga en tjuvparning så hade det gått att åtgärda - och det är rent av oansvarigt att sätta den typen av Valpar till världen. Med det sagt, givetvis beror det både på rasen och individen men generellt kan man säga att hanar ofta är jämnare i humöret. De har inte de hormonsvängningar som en (okastrerad) tik har. Vad gäller både labbe (utställningstypen) och amstaff är det inte helt ovanligt med hanhundsaggressivitet men du kan även få könsbunden aggressivitet i en tik. Hanar mognar ofta senare än tikar och jag tycker att de ofta är lite barnsligare längre upp i åren. Tikar har sina löp som man får ta hänsyn till, en del har stora problem både med själva löpen och eventuell skendräktighet. Hanar kan å andra sidan bli rätt koko i skallen om det finns en löptik i närheten, har man då ett flertal tikar i området så kan det bli jäkligt jobbigt. Där handlar det mycket om uppfostran och träning, likaså att hunden får tillräckligt med stimulans både fysiskt och mentalt. Den rasmix du funderar på lär kräva en hel del aktivering av båda typerna för att funka på ett bra sätt, inte bara avseende könsdriftens (samtidigt som den förmodligen inte kommer att vara den mest samarbetsvilliga hunden - en knepig kombination). Tikar har rätt stor risk för livmoderinflammation och juvertumörer, hanar kan drabbas av främst prostataproblem men även andra sjukdomar i könsorganen givetvis. Hos båda könen finns vissa sjukdomar överrepresenterade, tex är Diabetes vanligare på tikar. Själv gillar jag tikar bäst; jag tycker att de är lite mer personliga, har lite mer variation i temperamentet. Mina bästa kompisar trivs däremot bättre med hanar som då alltså är jämnare i humöret, och ofta lite mer keliga (beror även på ras och individ, givetvis!). Är man intresserad av att gå kurser och kanske tävla så får man tänka på att löptikar inte alltid är välkomna på vissa kurser eller tävlingsgrenar. Där har en hane en fördel - OM han inte skulle höra till den delen som blir totalblockerade av löptikar, då kan det vara hopplöst året runt. Oavsett om man har hane eller tik så innebär det givetvis ett ansvar att se till att det inte blir tjuvparningar - ett ständigt ansvar med en hane, periodvis med en tik. Har säkert glömt massa grejer men där är en del av för- och nackdelarna med hane respektive tik. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jagärdenjagär
1/4/18, 5:27 PM
#2

När man menar att jag inte tänker avla. Jag vet jo inte ens om de blir en sån här valp. Blir de en sån här valp så kommer jag INTE avla. 

Jag kan säger efter x antal blandras hundar. Jag har slutat stirra på rasen. Ja raserna i hunden bestämmer om jag vill ha hunden. Men när de sen kommer till hunden i sig. Kollar jag inte på rasen i den grad utan jag kollar på individen och personligheten eller hur jag ska säga de.

Jag har haft blandras på tex Alaska Malmut och Sibirien Hasky. 
Tiken jag tog blev knäpp i huvudet. Men hennes kullsyskon var hus kanon som helst. Ne de handlade inte om uppfostrade för jag hade samma på min handa Labrador/Border Colli. Men han blev inte puckad. 

Sen har jag har haft en Amstaff mix ordagrant mix. Där hon blev super bra och hennes kull bror blev knäpp.

Vist kommer folk inte gilla blandningarna. De har jag accepterar jag fullt. Men sen kan man heller inte "gå på" för att dom tar en kull med denna blaningen. Man vet inte tanken till de.

Som min Amstaff mix. Dom tog för att de var rolig och sket i vad valparna hamnade. De är ansvarnslöst. Men om du är nog på att den som köper valp är medveten om att hunden kan bli krävande och en soffpotatis. Eller de är något dom vill uppnå. Samt om man har koll på vad valparna hamnar och sånt.

Läst på Vovve om en som parade sina 2 hundar där hon sa att dom var friska sen kollade man ett annat inlägg där hade tiken problem. Nej då är men INTE seriös.

flocken
1/6/18, 7:22 AM
#3

Jag har haft både tik & hane. Det bästa är kastrerad hane. Har alltid haft blandraser men aldrig köpt en valp. Bara tagit omplaceringar med mindre bra förflutet.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Jagärdenjagär
1/6/18, 12:11 PM
#4

En annan fråga.

Fördelar och nackdelar med kastrerade hanar.

Mest troligt blir de en hane. Men jag kan säga ett kön och sen om de blir aktuellt så kommer de vara motsatta kön som väljer mig haha.

Jag låter oftast hunden välja mig. Men känner att jag förlorade min tik för 1 år sen denna månaden. Känner mig inte redo för en tik. Känns fel att ta en tik lixom

flocken
1/6/18, 12:38 PM
#5

För mig Inga nackdelar alls med kastrerade hanar . Då vi alltid tagit omplaceringar med mörkt förflutet o rätt konstiga blandningar har vi kastrerat redan vid 6 mån. När vi fått hem dom. Vi har som du gjort, låtit hunden välja oss. Dyker rätt hund upp så gör den.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Jagärdenjagär
1/6/18, 1:30 PM
#6

Har hört att vissa har blivit värre när dom har kastrerata. Jag vill helst inte kastrera. Vi umgås max med 3 hundar en är kastrerad men äldre. En okastrerad oxåe äldre och en okastrerad unghund. Inga tikar som vi umgås med. Jag har ingen erfarenhet av kastrerade hane då mina har vara intakta men aldrig har problem med han ilska eller mår dåligt vid löp. 3 av hanarna jag har haft ihop med tikar men aldrig tjuvparningar eller mått dåligt. Dom har helt ärligt inte varit intresserad av tiken. Men sen har tikarna aldrig velat para sig haha. För honan har alltid sagt till ifrån när hanen har kommit nära baken även i höglöpen. Kanske ren tur. Men då jag inte har haft erfarenhet av kastrater bara möt eller snackat med dom som har haft eller har kastrater. Och många av dom har fått promblem tex hanarna har gjort sig större än vad dom är. Eller att hanen är väldigt mycket räddare.

Annons:
Katti
1/16/18, 11:02 PM
#7

Varför ska du inte gå någon kurs med din valp/hund? Det är något jag verkligen rekommenderar alla att göra!

Har mycket dåliga erfarenheter av kastrerade hanar. De kan bli mer aggressiva, räddare och accepteras ofta inte av andra hundar (varken hanar eller tikar), eftersom de inte kan placera dem. 

Har du haft hanar och höglöpande tikar ihop utan att det har blivit parning är det inget annat än ren idioti. Och tur…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Jagärdenjagär
1/17/18, 9:07 AM
#8

Har tränat alla mina hundar själv och fått bäst resultat. Jag har gått kurser men aldrig blivit nöjd med resultatet

Katti
1/17/18, 12:45 PM
#9

Jag är både uppfödare och instruktör sedan 90-talet och har uppfostrat minst 10 Valpar. Har gått valpkurs med i stort sett allihop! Inte för att lära mig hur jag ska göra, utan för att få göra det i en anpassad miljö tillsammans med andra hundar och människor. Dessutom får man en massa input och lär sig något varenda gång!

Inte minst viktigt eftersom ni "bor i skogen" som du skriver i ett annat inlägg. man får en resa till något positivt vilket vänjer hunden vid bilåkning (eller annat färdmedel) på ett trevligt sätt och man får miljö- och störningsträning på köpet. Jag ser hur många fördelar som helst och inte en enda nackdel!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Jagärdenjagär
1/17/18, 2:48 PM
#10

#9 om jag hade bott i skogen hade jag var lycklig.

Nix pix bor i östra delen av GBG. Så mitt i stan enligt mig.

Men jag har tillgång till Skogen och 30 min med spårvagn och 30 mins promenad så är jag verkligen i skogen 😃

Har redan kollat på en grönänge där de rör sig mycket folk och hundar. Tycker jag att de behövs mer så finns de Slottskogen 🙂

Jagärdenjagär
1/17/18, 2:52 PM
#11

Hade jag bott mer avlägset så helt klart ja. 

Sen brukar tex hundenshus och även andra som håller på att utbilda sig till instruktör ha tester eller små kurser. 
Hittar jag så klart något mig hund verkligen älskar tex nosework eller vardags lydnad så helt klart.

Men valpstadiet så tycker jag att här finns mycket hundar och folk redan som kommer vara runt i den vardagliga biten så känner att de räcker fint.

Men ja alla sitioationer kan ändras

Kalli
1/17/18, 11:52 PM
#12

Mentalt stabila hundar brukar inte ha några problem med kastrerade individer, men har man en osäker hund kan de såklart reagera på lite allt möjligt. Med det sagt rekommenderar jag  ändå inte att kastrera "bara för att" även om jag inte heller har några erfarenheter av att hanar blivit sämre efter kastrering, men återigen så kan det såklart slå lite hur som helst med osäkra hundar.

Upp till toppen
Annons: