Annons:
Etikettbeteende
Läst 1480 ggr
blondiie
2017-12-15 22:32

Munkorg?

Jag ha en blandis av rottis/schäfer/lapphund på ett år. Han blir lätt stressad och ibland osäker vilket jag antar ha med stressen att göra. Han har väldigt lätt för att ta till med tänderna. Tex när han är uppvarvad vid lek, när någon tränger sig på/gör något han inte tycker om eller om han är över/underaktiverad, där han har en väldigt fin linje som jag inte lyckats klura ut än. Jag själv är en lätt stressad och lätt osäker människa i mig själv, antar att han snappat upp de vilket hundar brukar vara snabba på att göra. Men han hjälper mig att tänka på att ta de lugnt och slappna av, så vi försöker hjälpa varandra båda två. Han har aldrig bitit sönder något, tex jacka eller så, inte heller så de uppstått något sår. Men jag ha endå en fundering på att börja ha munkorg på honom vid tillfällen då jag brukar känna mig osäker, just för att munkorgen ger mig lite lugn. Men då är frågan, hur tror ni de kommer vara för honom? Få ju vänja honom med den först. Men tror ni han kommer snappa upp de lilla lugn jag får av att han ha munkorg eller blir de bara värre för honom? Munkorgen ska ju endast vara ett hjälpmedel medan vi tränar med osäkerheten.

Annons:
Stinastygg
2017-12-15 22:47
#1

Det är olika för olika hundar hur de uppfattar munkorgen. Men du har helt rätt i att det kan hjälpa hunden i rätt riktning i och med att du blir lite tryggare och lugnare i dig själv. Hundar snappar precis som du säger upp spänningar och stress otroligt snabbt. Vi utsöndrar t.o.m dofter vid olika känslor, som vi själva inte alls kan uppfatta men som hundar känner.

En viktig del i att få det att bli något bra för hunden är att introducera munkorgen på ett schysst sätt. Om du klickertränar, så klicka in det som ett "trick" att dutta in  nosen i korgen, för att sedan få en belöning bredvid. Då blir den något kul och inte något läskigt och obehagligt. Nästa steg är att knäppa den bakom nacken (välj helst en med snabbspänne/klickspänne!) ta av den igen och belöna. Fortsätt ta på och av, och lägg till några sekunder varje gång. Tillslut är det inga problem för hunden att ha korgen på sig en längre stund. Poängtera även medan den är på, att han är jätteduktig!

TVINGAR man på korgen rakt av  från början utan någon chans för hunden att vänja sig, så kan den snabbt uppfattas som ett obehag eller ett straff, och då kan hela idén gå i stöpet, hunden blir mer stressad istället för tvärtom som är din önskan.

Låt det ta en stund att träna in munkorgen, det har du igen sen under själva användningen av den! 

Jag vet vad du går igenom, har haft en dobermann med samma beteende.  I hans fall visade det sig i slutänden att han var sjuk oc fick somna in. Vill inte måla fan på väggen här, men har du uteslutit smärta/sjukdom hos din hund..?

Lycka till!🌺

blondiie
2017-12-16 01:12
#2

Han har lite magproblem men har aldrig uppfattat smärta utan mer som om han ha ibs, om du vet vad de är? Annars är han frisk och kry. Och de här bitande är som sagt mest för att han blir uppjagad, över/understimulerad då jag verkligen inte få de under kontroll då de som funkar ena dagen inte funkar nästa om du förstå hur jag mena :)

Stinastygg
2017-12-17 00:03
#3

Om du snackar med människor som har IBS, så kan man ha riktigt j*v*a ont av det…

En del typer av smärtor utlöses/aktiveras vid stress. Även hos människor. Han KAN ha ont nånstans, mitt råd är att ändå kolla upp det. Gör en smärtutredning, så kan du kanske åtminstone utesluta det! 🙂

Upp till toppen
Annons: