Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

ALLMÄNT BETEENDE AKTIVITETER - Allmänt - Agility, Freestyle, Rallylydnad & Frisbee - Klicker, Träning & Trix - Lydnad & Bruks - Jakt, Spår & Sök - Weight pull & Drag - Utställning KURSER & INSTRUKTÖRER KLUBBINFO HUNDTRÄFFAR VETERINÄR, SJUKDOMAR & HÄLSA FÖRSÄKRINGAR HUNDMAT - Hundgodis & recept HUNDEN OCH LAGEN - Varning för oseriösa personer i hundvärlden VALPAR & AVEL HUNDFOTON & FILMKLIPP HUNDAR I MEDIA BOK- & FILMTIPS LÄNKTIPS PRESENTATION AV HUNDAR & MEDLEMMAR R.I.P HUNDAR VI MINNS GRATTIS! VECKANS FRÅGA ANNONSER - Info - Annonser - Köpes, Säljes, Bytes - Annonser - Tjänster erbjudes/sökes EFTERLYSNINGAR - Info - Efterlyses - Försvunna/Upphittade hundar - Efterlyses - Släktingar till din hund O.T. OFF-TOPIC - God morgon/middag/kväll - Dagens ros OM IFOKUS - Info från andra iFokussajter OM SAJTEN - Lekar på sajten
- Varning för oseriösa personer i hundvärlden

Hishult

2017-11-21 11:56 #0 av: Clair

Någon som köpt valp av en man i Hishult? Köpte en blandras Golden/Flat, men upptäckte i efterhand att det är mycket som inte stämmer, Undrar om någon här råkat ut för samma person?

Anmäl
2018-11-25 14:29 #1 av: Sally18

Hej vi köpte en labradorvalp av en i Hishult. När vi försökt få tag på honom eller hans dotter är det aldrig nån som svarar, vi misstänker något lurigt, men kan inte komma ihåg hans namn och hans dotter som äger föräldrarna till valparna finns inte på den adress hon skulle bo på. Hör gärna av dig.

Anmäl
2018-11-26 06:59 #2 av: hemul

Hishult lär väl inte vara stort, så jag undrar om inte detta är samme man. Läs det här och svaren.
https://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=7175188

#0 Nyfiken i en strut bara. Vad är det för problem med hunden?

Anmäl
2019-01-14 00:08 #3 av: [Forest]

Ts vad är det som inte stämmer?

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2019-01-14 12:33 #4 av: EMBH

Hej!
Vi köpte också en blandras Golden/Labrador därifrån i höstas. Mycket härlig hund men nu i efterhand har vi hittat information om uppfödaren som verkar mystiskt...
Är det något med hunden eller uppfödaren du tänker på?

Anmäl
2019-01-14 12:33 #5 av: EMBH

Hej!
Vi köpte också en blandras Golden/Labrador därifrån i höstas. Mycket härlig hund men nu i efterhand har vi hittat information om uppfödaren som verkar mystiskt...
Är det något med hunden eller uppfödaren du tänker på?

Anmäl
2019-07-01 23:06 #6 av: Poprocks

Ringde på en annons på blocket efter att vi letat så länge men alla är ju tingat långt i förväg, det var en man som svarade i telefon men det var "dottern" som stod på annonsen. Det lät bra och jag envisades med att få bild på hunden, för ska man åka igenom halva Sverige så ska det kännas bra. Hon var jätte fin på bilden och jag bad om att få prata med dottern också men hon "jobbade"

Vi åkte och skulle hämta henne.
När vi kommer till platsen så möter han oss på gården och tar med oss in i källaren där två valpar sitter i en egen bygd hage full av tidningspapper jag går fram och försöker få kontakt men ingen av dom två valparna visar nått intresse. Det var precis som att dom inte såg att vi stod där mitt i rummet som stank piss. Så mycket att jag var nära på att kräkas!

Kollar på sambon och mimmar "Vi måste rädda henne" han nickar tillbaka.

Vi får papper och så får vi skriva upp adress å namn i en bok där anndra som hämtat från kullen också skriver i. Ångrar att jag inte fotade i efterhand.

Det tar 5min max sen får vi allt som stod i annonsen och han ber oss gå ut i förväg, så ska han komma med henne. Sätter mig med en filt i knät och sedan bäddar jag in henne. Och vi tackar för oss.

Besviken över att vi inte fick träffa föräldrarna men allt jag kunde tänka på var att hon måste med oss hem!

Hon luktade så illa att jag fick hoppa bak å ha henne i en tygbur från rusta som var öppen så hon kunde se mig. Hon sov i 6h
Stannade två gånger men hon bara skakade.

När vi väl kom hem var det dusch direkt å sedan bäddade vi alla tre ner oss i soffan.

Dag 2 var det en helt annan hund. Den där rädda blyga försiktiga lilla hunden
Blev raka motsatsen. Det är nu i efterhand man tänker "var hon fullproppad med lugnande"

Hon är strax 6 månader och det har varit en otroligt jobbig bitig och envis valp. Folk säger att valpar är valp bitiga (jag vet sedan tidigare) men det här har varit nått sjukt. Vet inte hur många gånger hon bitit hål på oss. Nu är alla mjölktänder tappade och dom riktiga växer ut. Hoppas hon ska lugna ner sig för hon har sina bra stunder också såklart. Men det dröjde inte länge tills vi insåg att vi har fått en jakt labbe!

Så det blev genast mycket mer jobb. Hon har så sjukt mycket energi som måste förbrukas om vi ens ska få sova 6h

Mannen lägger ut annonser ca varannan månad han äger en del och har ett företag som går ut på att födda upp och sälja om man kollar ratsite eller mrkoll.

Står antingen Pernilla eller Linda i annonserna. Texten i annonsen är samma lika.

Huset vi var till där står ingen skriven ens, och dottern som står på kvittot kan man inte hitta i hishult. Fick ju aldrig prata med henne så finns hon ens?

Vet inte om det är samma gubbe som andra råkat ut för men han vi var till heter B*ngt

Anmäl
2019-07-02 18:44 #7 av: [Forest]

6 har du kontaktat djurskyddet om denna säljare och hur illa ni tyckte valparna hade det? Vi har själva åkt 59 mil enkel resa och tog inte med oss hunden pga hur vidrigt allt var. Vi tog kort på div djur för "bevis" o ringde djurskyddet för att dessa djur hade det skitigt vidrigt.
Varför inte vi tog den hunden vi tänkte var att jag såg tydligt att den inte var frisk och ville inte gynna oseriös avel som dessa höll på med. Så mitt tips är isf skriva så kontaktar du djurskyddet och säger eran upplevelse och vad ni märkt.

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2019-07-03 00:17 #8 av: Poprocks

Okej. Nej jag/Vi har inte kommit så långt. Det är rätt nyligen man har haft tid att reflektera å tänka efter vad som egentligen skedde. Det är så mycket jobb med valpen. Jobb byte å flytt på G. Så när allt har lagt sig ska vi ta tag i det.
Vätrinären säger att man måste vänta tills hon är runt 1 år för slemhinnor osv växer fortfarande så man kan inte avgöra allt en, ifall nått skulle va fel. Men hon ser inte sjuk ut på utsidan.

Våran tanke var aldrig att tex ställa ut eller jaga, vi ville ha en sällskapshund att gå långpromenader med. Har en led sjukdom så kan inte vara max aktiv. Men nu när man fått en jakt hund istället för sällskaps hund så måste hon ju aktiveras mer en långpromenader. Men det stod ingenting om jakt i annonsen, men alla vi möter ute som tidigare haft labradorer lägger kommentaren "åh vilken fin jakt labbe, för det är det väl" man ser skillnad på svans samt huvud form, hon är mindre och smärt i kroppen. Svansen är inte lika hårig som grannens labbe tex det e stor skillnad på dom två trotts att det bara skiljer 1,5 månad. Å vi måste aportera i hundrastgården varje kväll så hon ska sova annars har hon massa energi.

Samt att man märker att hon blivit för tidigt tagen från mamman.

Anmäl
2019-07-03 01:55 #9 av: Lona

Usch, så sorgligt! Måste dock hålla med Forest, jag förstår att ni ville rädda henne men genom att köpa henne har ni tyvärr stöttat den här mannens vidriga affärsverksamhet. Man hade ju kunnat tycka att retrieverblandningar inte skulle inbringa så mycket (om man jämför med tex pudelmixer där en valp kan gå på över 30 000:-)  men uppenbarligen lönar det sig.Ledsen

Det låter inte riktigt som ett typiskt beteende för en jaktlabbe, de är faktiskt de lättaste valpar jag har träffat, men man kan ju tänka sig att det varken var rastypiska föräldrar eller en god start i livet - det kan förstås påverka en hund enormt mycket.

Nu låter det som att jag bara klankar på er vilket inte är meningen, men även om apportering är en suverän aktivering för en labbe så är det även väldigt stressande. I synnerhet om ni kastar iväg dummysarna eller vad ni använder för apportering så kan det verkligen få en ung jaktlabbe att tända till och slå över totalt i stress.
Man kan utveckla apporteringsträning hur mycket som helst och eftersom ni inte har hunden till praktisk jakt eller jaktprov så kan jag tipsa om boken Apportering till vardag och fest av Elsa Blomster. (Om man ska jaga/satsa på jaktprov finns det lämpligare litteratur för det.)

Och - sprid infon om den här mannen så mycket ni kan, tex på Facebook. Sociala medier kan ha stor genomslagskraft och förhoppningsvis blir kundkretsen lite mindre i alla fall.

Lycka till med er lilla tös, vilken tur hon har haft ändå.Blomma

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-07-03 21:55 #10 av: Poprocks

Tack för boktipset. Samt infon ang apportering.
Har lånat en hel hög med böcker.
- sällskapshunden hundcoachen Fredrik Steen
- Fredrik Steen svarar på hundfrågor
- kontaktkontraktet en bok om människans samspel med hunden av Eva bodfäldt
- lexikon i hundspråk av Anders Hallgren
- metz teschner kroppsspråk för hundägare.

Vi aporterade inte ikväll, då hon lekte med en hund i hundrastgården. Så nu är hon trött och har gjort kväll.

Tråkigt att det skall vara så svårt att få tag på en svart tik. Vi hade letat länge men allt var tingat eller så ville man inte ifall man inte hade haft rasen innan. Så tillslut tappade man liksom hoppet å började kolla på blocket. Men som sagt nu i efterhand förstår man vad som skedde.

Undrar verkligen vad alla andra kände och tyckte som köpte dom andra valparna. Har även hittat en länk i denna tråd som jag läste om igår, Å nån skrev om en gubbe i blått Stell, det måste va samma för han hadde det. Å i den tråden har folk skrivit från 2013... Men då var folk besvikna på att dom inte är utställnings bara. Då dom inte är med i ssk. Så att hundarna var ensamma i en källare som stank piss samt att hela hunden luktade illa. Var det bara våran valp som gjorde det. För jag har försökt sökt ifall nån upplevt samma. Men jag hittar ingenting.

Tack så mycket. Även om bakgrunden inte är nå värst vidare bra så ska hon få en bra framtid!

Anmäl
2019-07-03 22:54 #11 av: Lona

Hehe, jag sade alltid att om jag skulle ha en labbe så skulle den vara gul. Tja, Nikka på min profilbild är inte direkt gul...Skrattar

Man undrar lite om han får sålt alla valpar och vad som händer med dem som han eventuellt inte får sålt. Han lär knappast ge dem en kärleksfull uppväxt.Ledsen
Egentligen kanske man skulle låtsas vara intresserad av valp, åka dit och dokumentera lite i smyg och sen anmäla gubbf-n. Frågan är väl hur man klarar att lämna dem där i eländet.
Men du, har du någon form av kontrakt eller kvitto? Något som biter betydligt vassare än länsstyrelsen och brott mot djurskyddslagen är Skatteverket!
Jag kan inte tänka mig att han deklarerar för de där valparna.Djävlas
Man skiter ju i varför han åker dit men det ska banne mig kännas!
Får du/ni kontakt med fler valpköpare så se till att de också kontaktar myndigheterna angående detta. Personligen tycker jag att det är helt vrickat men djurplågeri och även våldsbrott har betydligt snällare straffskala än skattebrott.

Kontaktkontraktet är jättebra! Eva Bodfäldt har dessutom labbe, man kan bland annat följa henne på Facebook.
En annan bra bok är Bra relation av Kenth Svartberg.

Det är väl OT i den här tråden men vill du ha lite mer labbetips så hör av dig. Kanske bäst med en tråd i forumet för retriever i så fall eller på Hundar.iFokus?

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-07-29 16:17 #12 av: EMBH

Upplever precis samma sak som ni poprocks, det hela var märkligt eftersom man aldrig fick prata med personen som sålde valparna. I vårt fall hette hon Linda och var sambo med mannen vi träffade. Valpen var otroligt lugn, nästan för lugn där men när vi tog hem den blev det annorlunda. Väldigt bitig och full slav fart och STOR. Nu är han 1 år och har med mycket jobb blivit lugnare men är fortfarande bitig emellanåt framför allt när jag (matte) är ensam med honom...

Anmäl
2019-09-01 00:57 #13 av: Poprocks

Våran är snart 8 månader och biter mestadels när hon inte får som hon vill. Hon klarar inte av att bli tillsagd eller ta ett nej, då blir hon helt galen. Hon ska få börja på hunddagis pga flytt och nytt jobb som krockar med sambons och mitt schema. Så hoppas hon ska skärpa till sig med sällskap av större hundar som kan sätta henne på plats. Jag har haft det kämpigt i början när jag var ensam hemma med henne första tiden och sambon jobbade. Det var verkligen blod svett och tårar. Och tanken kom 2-3 gånger att jag var nära på att ge upp pga att hon va så hemskt elak. Men sen kan hon komma på kvällen och ska dela kudde och kramas. Sambon har hela tiden sagt håll ut å vänta tills hon blir 1 år. När han hade semester nu i sommras fick han va med om hennes beetende och han fick en schock. Välkommen till min vardag sa jag bara. Han hade inte förståt hur illa det faktiskt har varit. Vi hoppas bara att det ska gå över för vi kommer aldrig kunna skaffa barn om hon är såhär. Och det är tråkigt.

Anmäl
2019-10-06 12:27 #14 av: Kirreböna

Som jag har letat efter folk som har köpt hund från Hishult!!
Vi köpte en Flatte/golden korsning förra året iallafall stod det så på pappret.
Clair skulle du vilja berätta om din hund.
Vår var född den 1 Maj 2018

Anmäl
2019-10-24 20:45 #15 av: Jojo_Ericsson

Jag misstänker att min vovve kommer ifrån samma uppfödare som nämns här, är det någon som köpt en valp född 2019-04-19?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.