Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1430 ggr
Moa1994
2017-11-15 12:02

Allergi på 8 årig hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alice, xolo/jack russel har börjat klia sej för ca 2 v sedan. Sårig och röd i hela huden, hon är helt naken. Var hos vet o tog biopsier, visade sej vara någon allergisk reaktion. Hon får nu en halv kortisonteblett om dagen och är mkt finare i huden. Dom sa att antingen låter jag henne gå på den dosen kortison resten av livet eller så utreder vi den. Vad är det för summa man pratar om då? Hon äter idag mush, grön och grå. Lite älgen, kanin och hare. Kan man byta med maten själv och sedan bara kolla på ett blodprov om det är typ kvalster och sådant?

Annons:
Kalli
2017-11-15 12:14
#1

En allergiutredning är egentligen en uteslutningsdiagnos. När man kan säga att det är inte ohyra, det är inte en infektion. Man genomgått en eliminationsdiet och sen en provokation då kan man ta ett blodprov eller göra ett pricktest för att få en uppfattning vad hunden kan reagera på och om det är något man kan undvika. I mitt fall är det inte det och min hund får istället Atopica och hyposens (vaccinering).

Att göra en utredning kostar ju i princip enbart foderkostnaden, jag fick också schampo att tvätta hunden med samt ett återbesök. Kanske ännu ett besök efter provokationen (vi gjorde aldrig den eftersom hon inte blev bättre). Pricktestet gick på runt 6.000-7.000 tror jag, hela besöket var dyrare men då ingick även vaccinet.

Ska tillägga att min veterinär rekommenderar kortison varann dag så det går kanske att dra ner på det framöver?

Moa1994
2017-11-16 06:45
#2

Vet ju inte om det är något luftburet :/ men från och med idag, 16/11 får hon bara vom og hundemat med nöt. Köpte några nötrevben med. Hon älskar att tugga på ben och sådant :/ Ska ringa vet idag o se om dom kan kolla blodprover iallafall

Upp till toppen
Annons: