Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 4504 ggr
Rimmaren
2017-10-31 19:17

Avla på blandras

Vad tycker ni om att avla på blandraser? Tycker ni dem flesta blandras säljare är osäriösa? Vet att många tycker det, vilket jag inte förstår riktigt.. du väljer ju själv och det är väl inte uppfödarens fel om det blir en ”problemhund” ?

Annons:
Gronstedt
2017-10-31 19:23
#1

Många blandrassäljare är oseriösa, inte för att de avlar på blandras utan för att de avlar på djur med okänd härstamning och utan att genomföra alla tillämpliga tester och kontroller av föräldradjuren. Avlar man så har man avsiktligt lämnat plats för alla problem som hade kunnat undvikas genom seriös avel och därmed är det i alla fall till stor del uppfödarens fel om det blir en problemhund.

Många av dem säljer (inte alla) sedan avkomman med falska benämningar, vilket förstås är ännu mindre seriöst. Även på det sättet bidrar uppfödaren till att skapa problemhundar, eftersom köparen inte informeras om  riskerna.

Aleya
2017-10-31 19:26
#2

Som jag ser det gällande att blanda flera olika raser av djur: jo det är uppfödarens fel. Dom inser inte att problem med psyket kan nedärvas. Och man kan inte lika lätt kolla hur föregående hundar har mått om det är olika raser eller en sk "tjuvparning". Eller fel som är genetiska. Och detta sker ofta när det gäller hundar eller katter som är blandraser. Det är en oförsiktig person som inte har kunskap inom avel som bara tror att det är att para och hoppas på att det går bra. Kallar det ansvarslöst.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[PeterTM]
2017-10-31 19:35
#3

Jag tycker inte att man ska avla på blandraser när det gäller några djur alldeles oavsett om det handlar om hundar, katter eller andra djur. Till slut vet ju ingen vad man har. Jag tycker också att det finns en hel del hundraser som inte borde avlas vidare på, men det är en annan fråga 🙂

flocken
2017-11-01 06:51
#4

Jag har alltid haft blandras. Men har aldrig köpt en valp. Utan omplaceringar med olika problem. O då tycker jag det är ok att köpa blandis. Den jag har nu hade nog varit avlivad pga hans stora oro och svåra rädsla. De flesta av hans syskon har någon typ av allergi. Rädsla/ oro. Även väldigt känsliga. O då kommer de från 2 renrasiga föräldrar. Så jo, problem kan ärvas. Vår förra hade magkatarr och svåra ledproblem. När jag sa detta till uppfödaren bröt hon kontakten. Tyckte hon kunde meddela de andra hundägarna så de kunde ha koll. Dög inte att det var fel på valparna efter deras underbara hundar. Sen avlivades pappanpga cancer. Jätte bra gener. Men min kille var världens snällaste och ångrar inte en sekund med min tvillingsjäl. Men fel kan ärvas. Inte bara problem beteende utan även sjukdomar. Framförallt inom blandras. Där de inte har koll . Sen är inte all renrasig avel ok. Långt ifrån.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Forest]
2017-11-09 10:35
#5

Jag är imot  ALL oseriös avel.  Har ingen blandras nu, har haft men en omplaceringshund och hon var ingen problemhund.

NiklasTyreso
2017-12-08 04:03
#6

Oseriöst är att avla djur där båda föräldradjuren inte har prima hälsa fysiskt och mentalt. Blandis uppfödare kanske inte kollar upp hälsan så noga hos veterinär innan avel eller kollar mentalitet. Rasuppfödare frestas ofta att avla på hundar som fått rosetter på utställning, trots att det finns hälsaspekter som inte utstälningdommaren kan upptäcka. Det finns både oseriösa blandras och renras uppfödare. Det går att seriöst föda upp blandisar ex är många draghundar seriöst uppfödda blandisar.

Annons:
[Forest]
2017-12-08 09:15
#7

6 Det brukar i regel krävas mer än en rosett för att avla  :) SKK har sina krav beroende på ras, sen finns det rasklubbar som brukar kräva "mer" om man är medlem och vill ha deras hjälp med sälja valp genom deras hemsida.

Kalli
2017-12-08 16:31
#8

Man väljer ju själv.. Det är sant och köparna bidrar till en fortsatt marknad men det betyder inte att säljarna är utan skuld och det är dessutom inte en defekt laptop vi talar om det är levande kännande individer som hamnar i kläm.

NiklasTyreso
2017-12-16 18:08
#9

Något som försvårar det hela är att även om seriösa uppfödare väljer extremt prima hälsosamma avelsdjur så minskar det bara sannolikheten att avkommorna ska utveckla sjuklighet. Lägre sannolikhet för sjukdom är ingen garanti för att precis alla avkommor ska vara friska! Seriösa hälsouppfödare minskar risken för sjukdomar mer och mer generation för generation, trots att ingen kan garantera att alla avkommor blir friska. Sjukdomar kommer med åldern. Människor blir i snitt 87 år och friska hundraser blir ofta över 12 år. Första halvan av livet bör en hund vara prima frisk för att kallas frisk och avelsvärd. Uppfödare som får kullar där mer än en valp i kullen blir sjuk innan 5 års ålder behöver fundera över vad de gör fel.

Str
2018-02-03 15:53
#10

Det viktiga är väl att aveln är seriös. Rastypiska defekter ärvs naturligtvis huvudsakligen av "renrasiga" föräldrar, eller där båda föräldrarna har samma risk för defekter. Min bästa (friskaste) hund hittills var en korsning Tax/Sankt Bernhard. Inte mycket gemensamma rasdefeker här. Blandar man Schäfer/Labrador är det å andra sidan större risk.

Upp till toppen
Annons: