Annons:
Etikettallmänt
Läst 2187 ggr
[Blue_Lugia]
10/20/17, 5:00 PM

Försäkra gatuhund?

Hej! Precis gått med här! Det är så att jag förhoppningsvis får hem en ny hund om ca en vecka. Han är dock en sk. gatuhund och man är inte riktigt säker på hans ålder, men han ska vara minst 6 år gammal, troligen mellan 6-8år ungefär. Är det svårt att försäkra såna hundar? Jag jobbar inte heltid och har därmed en begränsad ekonomi om han skulle åka på något allvarligt och det drar i väg så därför känns tryggare med en försäkrad hund. Dock är han ju äldre, och eftersom jag är osäker på ålderns kanske det inte går att försäkra?

Annons:
Lona
10/20/17, 6:54 PM
#1

Jag TROR att Svedea (Swedea?) tecknar nyförsäkring oavsett ålder eller tidigare historik, dock behövs förstås veterinärintyg. Jag kan tänka mig att de vill att du går till en klinik här i Sverige även om hunden är veterinärbesiktigad innan resan. De flesta bolag tar annars inte äldre hundar, oavsett historik, på nya försäkringar. Möjligen kan man teckna olycksfallsförsäkring, bättre än inget iaf. Det är möjligt att din hund får en del reservationer i försäkringen, både på grund av åldern och att det är en gatuhund där man tex inte kan spåra föräldrarna. (För vissa ärftliga defekter krävs att föräldrarna till hunden är kollade ua.) BRA att du tänker på det här, i synnerhet om du har lite tight budget! Alltför många sparar in på försäkringen och inser för sent att det var en korkad prioritering. Försök även att spara undan en slant, trots försäkring kan veterinärvård gå på rätt många tusenlappar om det vill sig illa.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kalli
10/20/17, 10:55 PM
#2

Jag försäkrade min hund när hon var 3,5 år gammal och då krävdes veterinärintyg. Det gällde Folksam. Vet dock att de och vissa andra bolag har en övre gräns.

[Blue_Lugia]
10/21/17, 12:22 AM
#3

Det ända jag kan göra är väl att höra mig för så snart som möjligt innan det är dags. Jo jag vet att det kan dra iväg…Bara en undersökning kostar ju över 500 kr där jag går med min nuvarande hund.

Lona
10/21/17, 7:45 AM
#4

Aha, om du har hund sedan tidigare så har du ju redan rätt bra koll :-) . Försäkringar kan vara en djungel ändå men man har åtminstone en kompass i näven… Tror som sagt att Svedea har bästa alternativet. Om du ringer och talar med något bolag, be att få det de sagt skriftligt om det inte TYDLIGT framgår i försäkringsvillkoren. Det händer onekligen att en försäljare sagt något som sedan inte stöds i praktiken så se till att ha det svart på vitt!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maja2
10/25/17, 9:42 PM
#5

Försäkra får man oftast, men det gäller att kolla vad försäkringen egentligen täcker. Äldre hundar kostar oftast mycket mer att försäkra, och försäkringen täcker betydligt mindre än om man försäkrar en yngre hund, så kolla upp noga med försäkringsbolaget. Tar du hunden genom en svensk organisation, så är hunden försäkrad via det bolag som organisationen samarbetar med, men kolla noga upp vad som gäller. Från vilket land kommer hunden? Beroende på ursprungsland och ålder, finns flertalet reservationer, som man bör vara medveten om åxå.

[Blue_Lugia]
10/25/17, 9:47 PM
#6

#5 Han kommer från Kreta via Gatuhundar.se Har fått förslag på Moderna försäkringar, men har inte alls koll på vad som är bäst. Det är svårt också eftersom dom knappt vet själva hans exakta ålder. Min renrasiga hund är försäkrad via Agria, och hade jag vetat att hans försäkring skulle kosta så pass mycket per år hade jag nog valt ett annat alternativ. Dock har priset höjts sedan han fyllde 7, år 8 år idag.

Annons:
Lona
10/25/17, 11:24 PM
#7

Jag vet inte hur det är med Moderna nu, men de hade väldigt låga premier för några år sedan - för att sedan chockhöja, en del kunder fick höjd premie med flera tusenlappar/år. Jag skulle alltså tänka mig för lite extra innan jag försäkrade hos dem.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maja2
10/26/17, 10:14 AM
#8

#6, men han måste ju ha ett pass, och där måste de fylla i någon form av födelseuppgifter. Veterinären gör en bedömning av ålder. Var är hunden försäkrad nu?

Maja2
10/26/17, 10:21 AM
#9

Läste på deras hemsida … alltså, testas inte hundarna på plats, mot leishmania, ehrilichia eller babesia???  De är inte heller ohyrebehandlade?   

Jag skulle starkt avråda från att hämta hund därifrån överhuvudtaget.

[Blue_Lugia]
10/26/17, 10:59 AM
#10

#9 Enligt henne testas dom. Vet en som tog en hund därifrån som fick veta att den hade Erlichia. Den sidan är lite rörig kan jag tycka. Svårt att hitta, och det står inte så himla mycket.

Itchy
10/27/17, 12:36 PM
#12

jag har min gatuhund försäkrad hos IF, och har inte haft några problem

You can't spell Bitchy without Itchy

Upp till toppen
Annons: