Annons:
Etikettallmänt
Läst 1705 ggr
amanda.lundin
2017-10-18 11:02

Hjälp mig att hitta min ras!

Hej, 

jag funderar nu på att skaffa hund och söker en ras, både renrasig men även blandras. Har inte riktigt hittat en ras som passar det min familj och jag letar efter. Vi vill gärna ha en hund som inte kommer bli så stor och som gillar att ligga i soffan men även följa med på aktiviteter. Har varit inne på någon pudelblandning, helst med Toy eller Dvärgpudel då vi vill ha en liten hund.

 Tacksam för svar!

Annons:
Katti
2017-10-18 11:33
#1

Berätta istället vad du har att ge en hund. Hur kommer hundens liv se ut? Hur mycket och vilken sorts aktivitet kommer den få? Hur mycket behöver den vara ensam? Hur mycket tid kommer du/ni lägga på träning, pälsvård, promenader, hemmamys, lek med andra hundar mm?  Vad har du för förväntningar på hunden? Vilka egenskaper gillar respektive ogillar du hos hundar? Raser du gillar/inte gillar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[RC1393]
2017-10-18 11:40
#2

Kan bichon havanais vara någonting för er? Min syster har en och hon (systern) sover länge på dagarna och sitter mycket framför datorn och har alltid hunden liggande vid fötterna. Sen när man nämner att gå ut så blir det full fart, något som de allra flesta havanais-ägare verkar kunna skriva under på. Vill verkligen vara till lags och lär sig väldigt fort. 

En nackdel är att det är en larmhund, så det kan vara lite svårt att få dem att inte skälla när man får besök.

amanda.lundin
2017-10-18 11:57
#3

 #1 Vi tänker att hunden ska kunna följa med i bilen på väg till jobb och följa med på möten. Vi vill gå skogspromenader och träna Agility på amatörnivå och inte tävla.  Den kan komma att vara ensam 1-2 timmar i rad, max två gånger per dag. Pälsvård max en gång i veckan, bad, borstning mm. Den kommer ha tillgång till en gemensam hundhage där den kan träffa andra hundar och vi har även många vänner med hundar som den kommer ha tillgång till att träffa. Vi förväntar oss att hunden är lättlärd och inte är främlingsfientlighet. Kan ha lite larmhund i sig.

Katti
2017-10-18 14:02
#4

I bilen på väg till jobb, men när ni jobbar då? Jag är inte riktigt med!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Lona
2017-10-20 07:15
#5

#4, Jag tolkar det som att TS är försäljare/rådgivare eller liknande och åker runt till olika företag men jag kan vara helt fel ute. TS; jag håller med om någon av bichonraserna. Pigga och lättsamma små hundar som hänger med på det mesta men inte kräver så mycket. Friska och långlivade är de ofta dessutom. :-) Pudel kan absolut vara ett alternativ, jag skulle dock välja bort toypudel då de riktigt små raserna (toypudel, chihuahua, praszky och russkiy toy tex) kan vara ganska sköra och lätt skada sig. Gå upp något steg i storlek och du får genast en mer robust och "tålig" hund. OM du köper blandras vilket jag avråder från då aveln sällan går att kolla upp ordentligt, så välj en hund med liknande raser. Chansen är då störst att du "vet vad du får", mixar man totalt olika raser så kan resultatet slå åt båda hållen. Likväl som att hunden kan bli en lagom mix med det bästa från respektive raser så kan den bli tvärtom - med de negativa bitarna eller det man vill ha minst av. Köp heller inte en blandras där du inte hade kunnat tänka dig varje ras "separat", om du tex blandar en terrier med en stillsam sällskapsras och tror att den ska "spä ut" terrieregenskaperna så kan det bli totalfel där du får en terrier ut i klospetsarna! Läs också på om varje ras hälsa och sjukdomar. Föräldrarna bör absolut vara kollade motsvarande det som rasklubben kräver, på småhundar är det tex ofta patellaluxation. Be att få se resultatet svart på vitt, inte bara att uppfödaren säger att "allt är ok"! Du har större chans att få precis den hund du vill ha och kunna kolla upp uppfödaren ordentligt om du köper SKK-reggat, dock vill jag understryka att det i sig inte är någon kvalitets- eller garantistämpel. Finns en del skit inom SKK-aveln också - men där har du som sagt betydligt större möjligheter att kolla hundarna, släkten och uppfödaren. Du har också, förhoppningsvis, SKK bakom dig om uppfödaren visar sig vara totalt oseriös.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: