Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 5270 ggr
almaaa
10/9/17, 3:06 AM

Blandras chihuahua/tibetansk spaniel och pekinese

Hejsan! Jag vet inte om jag har gjort inlägg i rätt tråd men jag gör ett försök. Min hund gick bort för några månader sedan och nu känner jag mig redo för att köpa en ny hund. Jag vill helst ha samma blandning som min förra hund dvs. en blandning  mellan pekinese, tibetansk spaniel och chihuahua. Det är väldigt svårt att hitta någon som säljer denna blandningen.. Därför undrar jag om någon i denna grupp känner personer som föder upp denna blandning eller en liknande? Måste inte vara exakt samma.

Annons:
Lona
10/9/17, 7:28 PM
#1

Nog lättare att hitta en chi/tibbeblandning än en med pek i också. Dessutom är peken en tämligen osund ras så det är knappast en nackdel rent hälsomässigt om rasen inte är inkorsad.
Tänk på att kolla vad varje ras har för ärftliga sjukdomar osv och ha minst samma krav på föräldrarna (och helst även övriga släkten) som respektive rasklubb har.
Det finns en del FB-grupper för avel av blandrashundar, där kanske du kan hitta något?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

almaaa
10/13/17, 10:47 PM
#2

Tack för svar! Har hittat några facebook sidor för blandrashundar:) Hur menar du att peken är en tämligen osund ras?

Lona
10/16/17, 10:00 AM
#3

Det gäller delvis chi och tibbe också, med tanke på att även de är brakecyfala raser, men att det ens behöver påpekas att man enbart ska använda hundar som inte har problem med andningen i avel säger väl en hel del… Peken är, anatomiskt sett, extremavlad in absurdum vilket bland annat leder till nämnda andningssvårigheter, ögonskador och diverse andra problem. Nu har rasklubben ändrat texten men för inte så länge sedan kunde man i rasinfon läsa att peken "inte var en ras att gå i skogen med" då dess speciella, rullande gång kunde ge svårigheter att ta sig fram. Även om det har en historisk betydelse (dock såg pekar inte likadana ut för 59-100 år sedan) så tycker jag att det är tämligen osunt att inte kunna ta sig fram i normal skogsterräng. Dock så är ju alla tre raserna kände för att leva länge - OM de inte har de problem och svårigheter som kan kopplas till deras extrema exteriör (korta nosar, "slappa andningsvägar", utstående ögon och, i chihuahuans fall, problem som beror på skallformen).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: