Annons:
Etikettbeteende
Läst 7739 ggr
Mim88
2017-04-24 22:47

Lurcher

Hej! Nu skulle jag vilja komma i kontakt med människor som har lurchers! Jag är otroligt intresserad av lurchers och tycker att mentaliteten kan bli fantastisk. Men, det som oroar mig är jaktinstinkten. Givetvis är den väldigt individuell men Det hade varit intressant att höra från er med erfarenhet hur ni upplever jaktinstinkten hos era hundar. Jag vill gärna kunna ha min hund lös i skog å mark. Jag är van vid att alltid ha kunnat ha det med mina hundar jag haft och är av åsikten att en hund inte ska behöva gå i koppel hela sitt liv. Rätt eller fel - så är det iaf min åsikt. Jag har läst på en del om lurchers och vinthundsraser och det verkar skilja sig en del om.vad folk tycker och upplever. En del som haft flera vinthundsraser och /eller lurchers säger sig ha kunna träna bort jaktinstinkt en och andra säger att de tränat å tränat men ändå inte får bort den. Jag är lite inne på att i framtiden öka familjen med en lurcher från Irland. Men, först mycket kött på benen! Berätta också vilka raser er lurcher har! 😊

Annons:
Changrila
2017-04-24 22:56
#1

Räkna med vinthundsmentalitet, dvs, en jaktidiot. Framförallt om du tar en från Irland. Eftersom du då inte köper en valp så kommer det bli ännu svårare och att kunna strosa runt med hund lös är i princip uteslutet. Däremot om du har tur och tränar extremt mycket, då kan det gå att ha hunden lös om du har koll hela tiden och kallar in ofta.

Sedan: skippa tanken på att "träna bort" jaktlusten. Det går inte. Det som kan gå är att lära hunden impulskontroll, att omrikta beteenden och att helt enkelt lyssna på dig som ägare. Men själva jaktlusten kommer alltid finnas där. Det går inte att träna bort sådant som går i arv och som ligger till grund för allt som hunden är.

Visst, du kan få en lurcher där det icke-vinthundiga slår igenom starkast, men räkna inte med det, risken är att du hamnar med en hund som inte alls är som du väntat dig då.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

starcastle
2017-04-25 12:40
#2

Det finns minst 2 svenska Facebookgrupper om lurcher, där finns massor av folk att fråga.

Mim88
2017-04-25 21:27
#3

Tack för era svar och tips! :)

Upp till toppen
Annons: