Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 637 ggr
[demonheart]
2017-01-25 20:38

Skendräktig eller dräktig?!

Hej!

Under de senaste dagarna har jag börjat fundera på om min springerspaniel/aussie tik på två år kan vara med Valpar. Hon bor tillsammans med min andra hund, en schäfer hane på två och ett halvt år. Har läst att tikar kan bli skendräktiga efter löpet men hon löpte i början av november så det är ju minst en månad mellan. Hon är väldigt orolig och gnäller konstant, vaktar allt från bäddar till leksaker/ben mer än vanligtvis, har fått en svullen mage, bäddar otroligt mycket, äter mer och bildar mycket mjölk. Hon började producera mjölk redan förra veckan men har blivit större mängder nu och hon verkar stressad hela tiden. Hundarna är aldrig tillsammans under löp.

Någon som kan komma med förslag? Finns det något som kan skilja på dräktighet och skendräktighet i beteende? Ska givetvis gå till veterinär med henne i dagarna och undersöka då hon inte ska ha några Valpar, men ville bara kolla runt lite först.

Tackar i förväg för svar!

Annons:
Aristarcos
2017-01-25 21:00
#1

Hm kanske ska hon ska ha Valpar min tik har varit skendräktig men ej svullnat upp eller fått mjölk. Skulle hon vara dräktig är hon nog så långt gången så att hon inte får åka bil. ( bara om något skulle gå fel med förlossningen till veterinären) känn försiktigt på magen om du känner något? Vad stämmer bäst om du läser nedanstående länkar? https://www.skk.se/sv/uppfodning/avel-och-uppfodning/draktighet/ http://www.agria.se/hund/artiklar/skotsel-och-vard/skendraktighet-hos-tik/

smellcaramell
2017-01-26 00:50
#2

Min tik har varit skendräktig 2 gånger och fått Valpar en gång. När hon fick Valpar svullnade tissarna innan förlossningen men mjölken rann inte till förens efter förlossningen. När hon är skendräktig svullnar tissarna och hon tvättad de noga och ofta och då rinner mjölken till i de tissar hon kommer åt(de 2-4 bakersta) och då tvättar hon ännu mer när det läcker. 

Om hon är dräktig borde ni kunna känna eventuella Valpar i magen nu kan jag tycka i och med att de är dräktiga runt 63 agar(två månader).  När min tik var skendräktig så sparade hon mat på alla möjliga olika ställen vilket hon inte gjorde när hon faktiskt va dräktig så jag tycker att det låter som din tik är väldigt skendräktig men skulle ändå ta henne till vet för ultraljud. 

Visar det sig att hon är skendräktig bör du försöka dra ner något på maten, öka motionen, ta bort alla leksaker hon kan ta för Valpar. Om hon gör som min tik och slickar på tissarna kan det även behövas tratt/body då slickandet stimulerar mjölkproduktionen och det blir en ond cirkel.

Upp till toppen
Annons: