Annons:
Etikettallmänt
Läst 821 ggr
Emutt
2016-12-16 13:15

Löp

När börjar valpen löpa? Har en blandis. (Papillon/spets) Hon är 6 mån. Hur vet jag att löpet är på gång? Nåt speciellt jag bör tänka på? Hur vanligt är det med följdsjukdomar, som UVI eller livmoderinflammation mm?

Annons:
AnneN
2016-12-16 16:57
#1

När börjar valpen löpa? 
Det är väldigt individuellt, en del börjar löpa tidigt, redan vid 5 månader medan andra tikar kan vara över 18 månader innan första löpet. Om de är tidiga eller sena med löp verkar till viss del kunna vara ärftligt (har inget bevis bara egen erfarenhet) så vill du ha en liten fingervisning på ungefär när du kan vänta dig ett löp kan du höra med uppfödaren om de vet när hennes mamma löpte första gången.

Hur vet jag att löpet är på gång? 
På en del tikar märks nästan inget alls medan andra kan man märka det långt innan de börjar bloda.
Min tik har alltid samma kännetecken inför löp  det börjar ca 1 månad före och de blir tydligare ju närmare löpet hon kommer. Hennes kännetecken är att hon blir mindre fokuserad på träning och mer fokuserad på dofter, kissar oftare på promenaderna (nära löp och under löp kissar hon oftare än min hanhund), veckan före löpet sätter igång kan man se att vulvan börjar bli lite svullen och då hon börjat bloda så är det dels bloddroppar överallt där hon varit + att hon tvättar sig mer i baken. Under själva löpet så är hon betydligt slöare än vanligt och vill mest sova och mysa

Nåt speciellt jag bör tänka på? 

  • Under löpet bör du tänka extra på att inte ha henne lös utomhus överhuvudtaget!  Har du inhägnad gård, lämna henne inte obevakad ute, hon kan rymma och hanhundar kan smita in. Hur lydig hund du än har annars så kan en löptik plötsligt få för sig att den där stiliga hanen 5km bort är så mycket intressantare än något matte & husse kan erbjuda. 

  • Inte låta hanhundar hälsa på din löptik (även kastrerade hanar kan genomföra en parningsakt med alla de risker som finns för dem båda). 

  • Undvika bad/dusch under löpet pga ökad känslighet för bakterier som kan orsaka bla uvi, mm.

  • Rasta henne lite oftare under löpet, många tikar behöver kissa oftare under den perioden.

  • Var försiktig med att använda tikskydd allt för mycket, det blir tätt, fuktigt och bakterier trivs bra i sådan miljö, bästa för tiken är att slippa tikskyddet helt, men kan vara bra att ha om ni tex är på besök där de inte vill ha blodiga golv.
    Är du rädd om mattor och möbler så ta bort mattorna under löpperioden och lägg filtar i soffan som skydd.

  • En tik löper i ca 3 veckor, även om en del slutar bloda tidigare då de är i höglöp (som mest mottagliga för parning), men risk för parning kan finnas i upp emot 4 veckor, så för att vara säker bör du inte låta henne träffa hanar förrän det gått minst 4 veckor från det hon började löpa.

Hur vanligt är det med följdsjukdomar, som UVI eller livmoderinflammation mm?

  • UVI är nog relativt vanligt, speciellt om tiken utsätts för dragiga platser, tikskydd, bad, mm under löpet, är de extremt känsliga (nedsatt immunförsvar) så kan det räcka med att det är kallt/blåsigt ute när de rastas. 

  • Risken för livmoderinflammation har jag inte riktigt koll på hur pass vanligt det är, men vet att en del raser har högre risk för att drabbas.

  • Juvertumörer är också dels hormonellt betingade och även till viss del ärftligt, vanligare hos äldre tikar men kan ibland drabba yngre också. Som tikägare rekommenderar jag att man gör det till en rutin att känna igenom hela hunden inkl varje juver för sig när man ändå har en mysstund, då lär man känna sin hunds kropp ordentligt och om det uppstår något som inte är som det ska så är chansen att upptäcka det i god tid större.

  • Inte direkt en sjukdom men många tikar kan bli skendräktiga efter löpet, en del märks det knappt alls på medan andra går igenom alla stadier med att kunna bete sig som en dräktig tik, bli hungrigare (eller tappa aptiten), skenvalpa efter ca 63 dygn, få mjölk i juvren, ta leksaker eller andra saker och ha dem som Valpar (en del tikar vaktar "valpen" med sitt liv). Även om skendräktighet i sig inte är en sjukdom så kan det i extremare fall vara jobbigt för både tik och ägare och får hon mjölk i juvren så kan det finnas risk för mjölkstockning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Emutt
2016-12-16 17:43
#2

#1 Tack så mycket. Tycker du att jag ska vara orolig?

AnneN
2016-12-16 17:48
#3

#2 Så länge din hund verkar må bra så behöver du inte oroa dig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Emutt
2016-12-16 18:01
#4

#3 Det är min första hund…så jag är jätteorolig för allt. Men märks det tydligt om hon börjar må dåligt? Hur vanligt är det att hundarna faktiskt blir sjuka/mår dåligt vid löp?

Upp till toppen
Annons: