Annons:
Etikettbeteende
Läst 7410 ggr
JenniferFahlander
2016-11-28 19:30

min valp bajsar inne fast man precis varit ute

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en schäfer valp på 10v som nästan varje gång vi varit ute på promenad bajsar direkt man kommer innanför dörren, ibland har jag varit snabb nog o bärt ut henne men när man kommer ut igen så vägrar hon bajsa, jag kan vara ute i 20-30 min till utan att hon bajsar men när vi går in igen så letar hon upp en plats o ska sätta sig o bajsa igen o 3e gången gilt bär ju ut henne igen o e ute ytterligare 20-30min o hon vägrar bajsa, har haft många Valpar tidigare men de har inte alls haft samma beteende, de har bajsat o kissat ute men denna valp värkar bara vilja kissa utomhus, någon som har några tips o råd? Jag får ju inte gå hur långt som helst med henne o den här valpen e omöjlig o få o bajsa ute, nån dag i v brukar ja ta en lite längre promenad på typ 1-2 timmar men då går vi ändå inte så långt för hon får springa runt o nosa (lös) i sin egen takt o när de har gått ca 1,5 timma så kan hon sätta sig o bajsa o då får hon jätte mycket beröm o godis, men dessa "långa" promenader jag tar är kanske runt 2-3km vilket innebär då att ja bör gå 2-3km varjegång jag vet att hon behöver bajsa vilket är runt 3-4ggr per dag o de blir alltså ca 8-12km per dag vilket e alldeles för långt för valpen o inte bra för höfterna heller så någon som har några bra tips eller råd? 😊 tacksam för svar! 😊

Annons:
AnneN
2016-11-28 19:46
#1

Mitt tips är att under inlärningperioden alltid gå till en och samma plats för att hon ska bajsa. Platsen bör vara så lugn och tråkig som möjligt = gräsplätt/skogsdunge där det inte rör sig så mycket folk, hundar, mm.
Om det inte är lämpligt att ha valpen lös så kan ett långt koppel eller lina vara bra att ha.
Gå till platsen, stå/sitt och vänta tills valpen har rastat sig klart och beröm när hon bajsat. Under tiden du väntar så var tråkig och stå/sitt bara stilla utan att ge valpen någon uppmärksamhet alls. Kan ibland ta några minuter ibland en timme, beroende på hur nödig valpen är.
När hon bajsat så kan ni hitta på något roligt tillsammans.

Det brukar resultera i att dels så känner sig valpen trygg nog att rasta sig på den platsen som blir välbekant och förknippas med just rastning. Dels en hund som skyndar sig att rasta sig klart för att det är efter rastning som det roliga börjar.

Detta sätt har fungerat bra på de Valpar och även vuxna hundar jag haft.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JenniferFahlander
2016-11-28 20:40
#2

#1 tack för tipset! Dock så brukar ja alltid rasta på samma plats förutom när ja bestämmer mig för o ta en liten promenad mest för att hon ska få ur sig lite energi men annars så brukar ja alltid släppa ut henne på gården när ja vill att hon ska bajsa för de e hennes hem o trygghet o sen för att de inte är värst lugnt nån annanstans här i området, mycket människor,bilar, hundar osv

AnneN
2016-11-29 06:38
#3

Vad bra att du har en gård hon kan rasta sig på, det underlättar ju iallafall lite. Om hon inte bajsat innan ni går in, så kan du testa ha henne under strikt uppsikt och ser du minsta tecken på att hon ska bajsa, lyft ut henne på gården direkt. Fya aldrig när det händer en olycka inne, det kan leda till att hunden istället smyger iväg och gömmer sig när den är nödig istället för att säga till att den vill gå ut. Och ha mycket tålamod! Än är det bara en liten valp som dels inte förstått det där med att man inte ska sätta sig inomhus utan istället signalera att hon behöver gå ut. Dels så är muskulaturen inte fullt utvecklad vid den åldern så de kan rent fysiskt inte hålla sig, som en vuxen hund kan. Min Velvet tex blev inte 100% rumsren förrän efter första löpet då hon var 10 månader.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wellcraft
2016-11-29 10:23
#4

Det där är ganska vanligt bland Valpar.
Utomhus är det oftast skoj med mycket intryck, vem har tid att sätta sig då?

Bestäm dig för en lugn, trygg och gärna öppen plats som får bli er bajs-gräsmatta.
Sedan förbereder du dig helt enkelt för den "stora skitardagen".
Låt valpen strosa runt på gräsmattan och ge dig inte förrän den gjort ifrån sig, beröm massor.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[alladjurärvälkomna]
2016-12-04 13:54
#5

Min valp gör likadant. Kände igen mina dagar i ditt inlägg.

Upp till toppen
Annons: