Annons:
Etikettbeteende
Läst 1920 ggr
fufuk0ckoboll
11/18/16, 12:30 AM

Få hund att acceptera valp

Jag har en omplacering som är 11 år, jag har haft honom i 1,5 år och han är en blandning mellan cairnterrier och jack russel.
Nu har jag även skaffat mig en till omplacering på 10 månader som är en blandning mellan större raser.

så nu till mitt problem.
Hur får jag den äldre killen att acceptera valpen?
"låt dom umgås" är väl vad ni tänker nu kanske, och jo visst, det hade jag nog också gjort om det inte vore för att jag vet hur han fungerar.
Än så länge har vi försökt gå promenader där det bara slutat med att dom drar och skäller mot varandra under hela momentet och vi har även prövat att släppa ena hunden i rastgård och den andra utanför rastgården där det gett samma resultat.

Jag har även testat med barngrind vilket funkat hyfsat. valpen är bra på att inte bry sig om honom när han skäller om hon får vara i samma rum som mig och 11åringen slutar skälla om jag säger till honom att gå och lägga sig.

Jag vet redan nu att jag inte kan släppa honom för av tidigare erfarenhet så vet jag att han kommer skjuta som en harpun och bita henne.

med detta sagt vill jag dock tillägga att jag vet att han funkar ihop med andra hundar då min syster har en hund som är precis som valpen som han inte har några som helst problem med och han har även stora och små hundar på jobbet som han spenderar mycket tid med. Jag vet att problemen beror på att han är osäker men HUR FIXAR JAG DETTA?

är det bara att fortsätta promenera eller finns det någon "genväg" som kan ge snabbare resultat?

Annons:
Wellcraft
11/18/16, 12:37 AM
#1

När jag hämtade min unga omplacering så gick jag en kort promenad först.
Min "förstfödde" jycke kan vara reserverad mot främmande hundar, speciellt större hanar, vilket omplaceringen råkade vara. En svartvit BC med mycket päls.
Sedan släppte jag bara ihop dem i rastgården, gjorde ingen grej av det.
Min äldsta hund markerade rätt hårt och satte gränser rejält, nytillskottet var väldigt äcklig enligt honom.
Jag undvek även självklart att mata med godis, hålla på med leksaker eller ha matskålar framme inomhus.
Omplaceringen vaktar inget, men min äldsta kunde göra det.
Sedan lät jag dem bara vara, min äldsta är skarp men inte elak. Omplaceringen accepterade och rättade sig efter min äldstas regler.
Samtidigt sa jag ifrån om min äldsta hund var direkt orättvis eller tjurade lite väl mycket, det är inte ok.
Men att säga ifrån vid tillfällen där det är befogat är helt okej.
Jag såg till att båda hundarna hade flera olika bekväma liggplatser osv.

Efter bara en vecka blev de bästisar, min äldsta slutade vara reserverad.
Nu en månad senare är de verkligen en liten flock, de två. Kan äta bredvid varandra, busa osv utan någon konkurrens eller tjurigheter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[LadyK]
11/18/16, 12:58 AM
#2

Lite sent nu men har alltid låtit gammal och ny hund i hushållet fått träffas på neutral mark först, typ rastgården där den gamla vet att det finns andra hundar som inte inkräktar på hans revir hemma. Har låtit dem träffas på ett sånt ställe och därefter helt enkelt gått hem med båda. Har de flesta gånger fungerat mycket bra.

fufuk0ckoboll
11/20/16, 9:23 PM
#3

i och med att valpen redan är 10 månader så är jag orolig för de skador som kan uppstå om hon skulle bita tillbaka när han går till attack, annars skulle jag bara tagit dom till en gräsplätt och låtit dom sköta det själva.

jag prövade att låta dom träffas på neutral mark och nosa på varandra genom rastgårdens staket men eftersom jag inte kände att min gamla lugnade ner sig så pass så ville jag inte riskera att släppa ihop dom..

jenmjao
11/25/16, 3:48 PM
#4

Sätt på munkorg på båda och läs av hur dom reagerar med dom på. Det är nog tryggast så, så kan du släppa ihop dom lite då och då med korg, sen ta av ena korgen och sen båda. Ta det steg för steg och stressa inte, fungerar det så gör det inte.

Upp till toppen
Annons: