Annons:
Etikettannonser-köpes-säljes-bytes
Läst 1483 ggr
zakkris
2016-11-07 10:39

7/11 Foderavtal med ev överlåtelse

Namn: Kiwi
Raser: Tibetansk terrier & Lapsk vallhund ( andra generation )
Född: 2012
Försäkring: Folksam
Bor: Ulricehamn, Älvsborgs län

Vi har nu efter 4 års kämpande insett att vi inte kommer någon stans med våran hund. Hon har troligen ett medfött hjärnfel, men inget vi kollat upp. Hon passar inte där vi bor just nu, varken för hennes del eller för våra andra djurs del. 

Jag kommer vara hundra procent ärlig i denna annonsen och vill inte ha några kommentarer om det om ni inte är villiga att ta er an henne. 
*Hon jagar allt, hon har dödat höns, både våra och andras. Hon biter hästar och katter. 
*Hon skäller på allt som hon ser eller inte ser. 
*Hon ylar om hon blir ensam hemma även med hundkompis. 
* Hon gör behov inne, hur mycket hon än blir rastad gör hon alltid något inne. Oftast på mattor eller i möbler. 
* Hon är extremt klängig, skall gå i hälarna på mig hela tiden. 
* Hon snor mat/godis/ eller annat ätbart, hon kan även klättra på stolar. 
*Rädd för allt, inklusive barn. 
*Går inte ihop med alla hundar.

Där mellan är hon så underbart snäll, hon är inte elak till sättet, det blir bara väldigt fel för henne ibland. Och då hon är frisk och pigg känns de så onödigt att ta bort henne. Men jag vill verkligen att hon skall hamna i rätt händer. Hon är trots allt min bebis, men att torka avföring varje dag och se de andra djuren lida gör att jag måste tänka på dem istället för mig. 
Jag tror hon är mer en enmans hund, och jag önskar henne ett hem där de har öppna sinnen och arbetar med mycket positiv förstärkning då det fungerar bäst på henne. Men jag har inte kunskapen eller psyket att jobba med hennes problem mer, och djuren här hemma samt mitt egna förhållande börjar gå utför i alla bråk om hennes problem. 

Men eftersom jag älskar henne så mycket och vill att hon hamnar väl, blir det foderavtal tills jag ser att allt funkar bra sedan blir det överlåtelse.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
VampireGirlElvira
2016-11-08 20:57
#1

Vet du ens vad ett foderavtal menas?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

zakkris
2016-11-09 10:07
#2

#1 Foderavtal kan man göra olika… I detta fallet, att jag står för försäkring och ägarskap tills jag ser att allt går bra. Det finns en uppsjö av olika fodervärdsavtal när de kommer till hundar. Men allt handlar inte om Valpar.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Mysisa
2016-11-11 12:51
#3

Det finns 2 former av foderavtal när det kommer till hundar.
Det första och vanligaste är att en uppfödare sätter ut en avelshund på foder som sen skänks till fodervärden när avtalet är uppfyllt.
Det andra använder sig försvarsmakten utav, dom lånar ut en valp som dom sen tar tillbaka om den duger till arbete i vuxen ålder annars får fodervärden köpa loss hunden.

minavitas.wix.com/kennel

VampireGirlElvira
2016-11-11 15:29
#4

Aha. Nu lärde jag mig nånting. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[Forest]
2016-11-12 13:45
#5

2 Nä det finns inte så många olika avtal på fodervärd som 3 nämner är det dessa och din hund klassas inte in där. Hoppas ni gör eget avtal med vittnen som även skriver under detta och att hunden hittar ett bra hem utan att behöva slussas runt. Lycka till .

zakkris
2016-11-13 15:56
#6

De två som nämns är de som myndigheter använder ja, men när de kommer till blandras finns andra kontrakt att tillgå. Och detta kontraktet ser ut som hästars foderavtal, enkelt förklarat jag står för försäkring och ägarskapet medan fodervärden står för foder och vanliga vet kostnader tills jag ser att allt fungerar då övergår hunden i dens ägor

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
Mysisa
2016-11-13 17:53
#7

1 jag är ingen myndighet men har lyckats att sätta ut hund på foder enligt skks avtal utan problem.
2 Dessa avtal är de som finns för hund, punkt slut. Visst du KAN skriva ett eget hitte på avtal, finns ingenting som förhindrar dig från att göra det om du verkligen vill.
MEN det blir väldigt svårt att skriva ett eget avtal som dessutom ska vara juridiskt hållbart vilket det måste vara annars kan du lika gärna ge bort hunden utan att skriva några papper alls.
Så om du promt ska skriva ett eget avtal så vill jag starkt rekommendera att du rådgör med en jurist om utformningen av avtalet. Finns risk att du förlorar i en domstol om avtalet är slarvigt skrivet annars om du och nya ägaren till hunden blir oense. Tex om du vill ha tillbaka hunden och nya ägaren säger nej

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
2016-11-13 21:25
#8

6 Som sagt att lämna ut hästar på foder är helt annat än hundar jag råder dig att verkligen luska ut ett bra kontrakt som verkligen gäller. Vet många som lämnat ut hundar och aldrig sett röken av den sen pga ogilltiga avtal. 🥵

Upp till toppen
Annons: