Annons:
Etikettbeteende
Läst 3082 ggr
[Sunset098]
11/1/16, 7:19 PM

Valp som vägrar gå

Hej! Nu är de så att min familj har skaffat valp för någon vecka sedan och jag har största ansvaret över honom. Jag har rastat han runt huset några så han är bekant med de närmaste vägarna. Dock har jag ett litet problem, han stannar hela tiden och vägrar gå. Detta gör han hela rundan från början till slut. Det beror nog inte på att han är trött (vilket mamma tror) för han sover så länge som han ska och busar massa, men så fort kopplet kommer fram så börjar han gnälla. Jag känner mig dum om jag drar fram honom, men samtidigt så måste han gå för jag kan ju inte bära han hela tiden. Jag har kollat runt men hittar bara svaret på hur man ska göra när valpen drar framåt, inte bakåt. Jag är jättetacksam för svar& tips på hur jag ska göra! Mvh Linnea

Annons:
AnneN
11/2/16, 11:03 AM
#1

Att Valpar vägrar gå då och då i kopplet är inget ovanligt, det jag gör vid sådana tillfällen är att locka valpen framåt med glad röst, kanske godis eller leksak och bus, berömmer och belönar när valpen går och ser till att jag absolut inte drar i kopplet för då blir det bara mer otäckt för valpen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Meddaya]
11/3/16, 6:20 PM
#2

Jag upplever samma sak  just nu. Min lilla valp på 14 v trivs jättebra  i trädgården. Hon är trygg i buren i bilen,  väldigt glad och social. Inte rädd för andra hundar. Men gillar inte bilar och bussar.  Vi kan hälsa på hos kompisar , gå på djuraffärer, men hon vill inte gå ut. Inte promenera. Hon kubbar bara hem. Vi kan inte ha henne lös så att hon följer. Hon vill hem. Hon är inte trygg. Det är för mycket för henne. Pratade med vår  veterinär som tyckte att jag inte ska stressa vilket jag inte gör. Låta henne utforska själv. Det finns nog ingen tonårshund som inte så småningom vill upptäcka vad som finns utanför staketet. Grejen är att jag har en 3.5 årig hund också, som måste få sitt.  Så nu bär jag henne i filt  nästan hela rundan ( hon är liten, och hon är naken.  ) Och så får hon gå sista biten hem. Då är hon så glad så glad ;) En liten runda får hon var ensam hemma  en stund. En runda tar jag bilen till stranden och går där. Jag tänker att jag ska inte göra det till en kamp. Jag tänker att så här funkar det för Edda just nu, och att tid och mognad kommer att göra sitt. Sele har jag på henne. Har du det också? Jag känner att jag måste vara stark i att göra det som jag känner är bäst  för min valp och inte lyssna på fördömande och viktigpettrar som finns i massor omkring oss här i byn. Som tycker att jag ska släppa ner henne och tvinga henne att gå för att visa vem som bestämmer … Skulle vara kul att höra om någon månad hur det har gått. Sköt om er. Mvh Johanna

(Ps. beställt en ryggsäck till henne..Ds. )

[Meddaya]
11/3/16, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Glömde skriva att jag köpte ett Adaptil halsband till henne , som ökar trygghetskänslan inomhus och utomhus. Har en dosa i vägguttaget hemma också.

Kontaktade tillverkaren som sa att det absolut gick bra..

Upp till toppen
Annons: