Annons:
Etikettallmänt
Läst 1120 ggr
Tessyyy
2016-09-27 17:51

vad ska jag göra? 2 frågor !

Hej, jag skulle behöva tips och råd för jag vet ärligt inte vad jag ska göra! Jag har en border collie/jaktlabrador-blandning, en hane som blir 9 månader i oktober. Nu till det jag vill ha hjälp med, 1 Hundmöten: Jag har testat allt känns det som, men det är som att jag inte finns när vi möter en annan hund på promenaden. Jag har försökt sätta honom ner och i många fall har det gått bra, han piper mest. Men oftast så är det omöjligt att få kontakt när han väl sett hunden/hundarna. Alltså han kan sitta men sen fort upp igen och ska skälla och pipa och jag har testat hålla godis framför ansiktet på honom och pratat med honom men inget funkar. Någon som har varit med om samma och/eller har tips på vad som kan funka? Han reser ragg också men jag upplever inte att han är aggressiv utan mer att han vill fram och hälsa. 2 Dra i kopplet: Överhuvudtaget när vi är ute så drar han så mycket i kopplet. Har provat ta honom till mig och sätta honom ner och när han tittar på mig och är lugn går vi igen, så fort vi går flyger han fram och drar igen. Ska jag fortsätta ta honom till mig och sätta ner honom tills han inte drar eller vet ni något annat jag kan testa?

Annons:
Hiro
2016-09-27 20:14
#1

1 - Sätter du ned en hund i en situation där det uppstår känslor så är det många gånger som att skaka en cola flaska, när hunden får resa sig upp exploderar den. Vad händer om du helt enkelt bara går och när han slutat bry sig om den andra hunden så berömmer du och ger belöning?

2 - Jag hade prövat att låta honom gå i sele i 1-2v helt utan halsband och därefter tränar du korta stunder med halsband och då ska han ha 100% fokus på dig och detta är bara i några meter och sedan kopplar du om till sele. På det viset blir du väldigt konsekvent med ditt beteende. Sele = gör vad du vill. Halsband = gå fint

Tessyyy
2016-09-27 23:22
#2

1 - Okej. Om jag fortsätter gå så drar, skäller och piper han allt vad han kan tills han inte ser hunden längre. Har dock inte provat att belöna när han slutat bry sig, ska testa det. 2 - Bra, ska testa det med. Tack för tipsen! :) ska bli kul att testa, hoppas det funkar. Han är så duktig med annat. Så det är ju bara matte(jag) som är trög. :) tips på en bra sele? Den jag har trycker mer mot halsen tycker jag.

AnneN
2016-09-28 01:15
#3
  1.  Testat skvallerträning?
  2.  Tips på hur man kan träna hunden att gå fint i koppel, behöver inte vara perfekt tävlingslydnad om du inte vill det själv, målet sätter du själv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ikatza
2016-09-28 10:25
#4

jag har lite samma problem som du har, fast vid hundmöten är det mer så att min hund är rädd för större hundar, så inte riktigt samma sätt att hantera.. men för det att hon drar i kopplet kan jag berätta lite om min erfarenhet iaf :)

har precis införskaffat en superbra sele med ring fram, som gjort det oändligt mycket lättare att promenera där det kan finnas alltför mycket spännande:
 http://www.animalinboutique.fr/laisses-colliers-harnais/861-multi-harnais-reflex-animalin-.html

vet inte om den finns i Sverige men måste finnas nåt liknande.. Att man har kopplet fram gör att hunden inte "kan" dra lika mycket - den kommer liksom tillbaka till dig istället eftersom den blir tvungen att svänga istället för att bara dra framåt och "låsa sig"..
Har min hund lös mycket i skogen och på småvägarna omkring - hon har inga problem med inkallning, men däremot drar hon ofta i koppel - det går inte tillräckligt fort, det finns för många dofter etc etc.. så just nu varvar jag mellan:
-lösa promenader där hon får koppla av
-med halsband och koppel (oftast när vi inte ska långt, typ till bageriet eller runt kvarteret bara) och stanna såfort hon drar, vänta tills hon självmant kommer tillbaka och ställer sig bredvid (det fattade hon snabbt, att vi går inte vidare förräns kopplet slackar och hon kommer tillbaks, men det hindrar henne inte från att fortsätta dra om några meter ^^). Om det går (beror på var man är) så vänder jag åt ett annat håll än det hon drar mot. Det skall inte löna sig att dra dit, då går vi åt ett annat håll. Efter ett par byten så är hon följsam - dock håller det inte så länge, iaf för min hund, såfort det kommer en doft eller ett ljud eller nåt så vips är hon "fångad" igen.
-med selen när jag känner att jag inte riktigt orkar med att stanna, vänta, etc.. eller om vi ska på längre turer - kan alternera mellan ringen framme eller ringen på ryggen :)

med selen har hon nästan helt slutat dra självmant, men hon fortsätter om hon har halsband eller en annan sele med bara ring i ryggen - sen har jag inte haft den så länge, så vi får se hur det blir.. viktigt är (enligt vår coach :) ) att aldrig "ge upp" med att stanna etc om hon drar. Även om det betyder att det tar 30 min att gå 500 meter..  vilket jag vet att jag varit dålig med.. jag brukade försöka ett tag, kanske 15 min, sen ibland orkade jag inte längre, hon fick dra lite, ibland försökte jag gå snabbare för att hänge med hennes rytm (vilket till slut inte funkar, jag kan inte gå så snabbt som hon skulle vilja, och det är liksom inte poängen heller :D ) sen försökte jag igen.. men hon lärde sig då att det lönar sig att dra, för ibland går det faktiskt snabbare, och vi kommer ändå till det hon drog emot.. sen är det ju olika beroende på hund, har samma coach som en granne / kompis och hennes hund är lite lugnare, den lärde sig snabbt att lunka på snällt och den drar inte i kopplet.. har gjort samma övningar med min men hon är mycket mer "speedad" så jag måste vara oerhört konsekvent och det funkar inte lika bra.. så därför tipsade hon om selen, som faktiskt har hjälpt enormt (nu är jag dessutom höggravid så orkar inte alltid ta den "striden" såfort vi ska ut bland folk, och har redan testat gå med hunden och barnvagn, och då måste det liksom funka… :) )
Man kan ju träna att gå fot också, med eller utan clicker och med belöning, det kan hjälpa lite - för mig är det så att hon kan gå fot, men då är hon superkoncentrerad på mig, tittar upp hela tiden och det håller inte i längden och är inte det jag vill heller. Försöker att träna att hon går fot längre men mer avslappnat genom att ge belöningen senare och senare, men skulle vilja att hon kan gå avslappnat utan att dra i kopplet och utan att gå på tå bredvid mig :) 

en annan grej är att försöka ha hunden lite trött innan man börjar träna på att gå i koppel. Vet att det går mycket bättre för oss om jag t.ex åker ut i skogen, eller går till en äng i närheten, låter henne springa av sig i en kvart eller mer om möjligt, och sen på hemvägen tränar på att gå i koppel. Det är dock inte alltid möjligt :)

min hund är (förmodligen) en setter / border collie blandning som behöver sin dagliga dos motion - känns som att din blandning kan vara av liknande karaktär med jakt + BC ;)

lycka till iaf!!

Tessyyy
2016-11-10 08:49
#5

Han har blivit mycket bättre nu med att gå i koppel. Har köpt en sån WGV sele så går lättare att träna nu för han kan inte dra lika mycket. :) Hundmöten börjar gå bättre också. Sist vi mötte hundar så skällde han inte alls utan pep lite men höll mest fokus på mig och godiset. :D Han ska ju se mig som mycket roligare än allt annat. Vi jobbar på det, och det går framåt! ;) Tack för alla tips! <3

Upp till toppen
Annons: