Annons:
Etikettbeteende
Läst 717 ggr
[Belliszz]
8/11/16, 8:20 PM

Eventuell Kastrering av liten hund

Jag har fått tillbaka min föra hund. Då kompisen i förra familjen har misstänkt njurproblem samt att vi saknade livet med hund. Så ist för att han ev skulle få nytt hem hos någon ny och vi köpa en ny hund så sa vi att vi tar han men dom passar han vid behov. Vi har nära kontakt med X ägaren.

Han är Idag okastrerad och är så sätt problemfri med beteendet. De ända "felet" med han är rinnande ögon.  Utan över de så har han bara tränings bara saker så som ge fan i att jaga fåglar när han är i en rasthage. Och eventuellt vakta mindre men jag skäller bara om någon är på dörren.

Då vi inte ska avla på han. Vi ser ingen anledning att ha han "naturlig" haha.

Hur kommer kastreringen påverka han? Eller ja vad är troligt?

Han är 1,5 år gammal. Han är blandras mellan shih tzu/papillon/dvärgpudel.

Kan han rinnande ögon minska eller bli värre pga kastreringen?

Annons:
Urhasten
8/11/16, 8:42 PM
#1

Jag är ingen expert, men rinnande ögon skulle jag hellre se som ett symtom på allergi = foderrelaterat.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Belliszz]
8/11/16, 9:23 PM
#2

#2
Allt behöver inte vara foder relaterat. Kan vara så mycket annat uppenbart. Och de fodret han äter är Standard Mild. Han fick rinnande ögon när han var ca 1 år och har haft de sen dess. Han har fått kalk tillsatts och mineral/vitamin tillsatts av tidigare ägare. Nu har han bara Torrfodret ingen tillsatts.  Dock bara några dagar men ja.

Extremt många är nöjda med Standard hundmat och jag har bara hört att andra som har haft allergi av foder när dom har gett Standard hundfoder har de gott jätte bra för deras hundar. Så är osäker på att de har med fodret att göra där av har jag inte tänkt på de så. Och tänkte om de kan vara andra orsaker. Har inte hört att någon fått rinnande ögon av de fodret :/ Men man får jo heller inte höra allt negativt.

Vissa småhundar har väl mer rinnande ögon än andra?

Urhasten
8/11/16, 9:47 PM
#3

#2 Jag kollade lite snabbt vad det fodret var och det lät ju väldigt bra faktiskt. Kanske inte foderrelaterat i så fall, om du är säker på att han tål lammköttmjölen, samt tål allt annat förstås. 

Annars kan rinniga ögon också bero på trånga tårkanaler och det spolar en veterinär rent i så fall. Annars är jag lite osäker om rinniga ögon + hormoner som okastrerad verkligen kan hänga ihop.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Dagsjötorp
8/12/16, 11:13 PM
#4

Hej! Jag har en Shih~ tzu/ Lhasa apso! Hon har rinniga ögon och jag spolar dem en till två ggr/ månad med koksaltlösning! Kan koka själv eller köpa på apoteket! Men om ögonen rinner mycket så söves hunden hos veterinären så spolar de rent tårkanalerna! Har hört att man kan lägga på potatismjöl på pälsen där kladdet är efter ögat är för att hålla kladd och bakterier borta!

[Belliszz]
8/13/16, 11:00 AM
#5

#4
Hur ofta får du spola ögonen och vad betalar du för de? Vet om att priser är olika men man kan få en hum om vad de kostar.

Upp till toppen
Annons: