Annons:
Etikettbeteende
Läst 1576 ggr
iggykott
8/4/16, 1:14 AM

Separationsångest och hård lek

Hej! Har en amstaffblandning från Irland på ca 1 1/2 år. Har knappt haft honom en månad nu. Men har stora problem med ensamhetsträningen. Eller, den är inte ens påbörjad än. När min sambo (eller jag) lämnar huset så hoppar han och försöker öppna dörren, gnäller och skäller. Även om jag (eller han) är hemma. Vad jag än gör med honom (leker, tränar lite med godis) så springer han tillbaka och gnäller vid dörren när jag slutar. Detta gör han Kanske i 20-30 minuter. Sen lägger han sig på dörrmattan och väntar. Hur ska jag träna bort det här, det är så plågsamt att inte kunna göra honom glad. Och vill ju så småningom börja ensamhetsträna helt också. Alla tips mottages tacksamt! Sen är andra problemet att han är väldigt "hårdhänt" vid lek. Och han biter ofta (läs hela tiden) i våra händer. Det gör ont, tycker jag testat det mesta som funkat på andra hundar men vet snart inte vad jag ska göra längre. Någon som jag något superknep? :) Otroligt tacksam för alla svar!

Annons:
jenmjao
8/4/16, 12:24 PM
#1

Kom ihåg, och tänk på, Att vissa hundar aldrig kan vara ensamma, Hur mycket man än kämpar och tränar, Har ni det i åtanke så kan ni känna att varenda litet framsteg (30sekunder t.ex) är otroligt!

Min valp vart galen när min kille var hemma hos mig och han gick ut med min andra hund, Jag började träna tricks och lydnad och hade full fokus på honom, Men såfort man slutade pep han och ville öppna vardagsrumsdörren för att leta efter dom. Jag lärde han helt enkelt "gå och lägg dig" utan belöning (godis belöning, endast lugna klappar som belöning och röst), Och nu när någon går (detta skedde dock varje dag så jag fick träna mycket) tar det en stund innan han slappnar av, Men det funkar, Jag tror att vissa hundar bara blir mer stressade av att börja träna i samband med att folk försvinner eller kräver det senare konstant och man själv inte kan slappna av.

Träna honom på att vara ensam när ni gått ut och gått, motionerat/lekt och gjort allt viktigt, kom hem och var lugna och avslappnade i kanske 10-20minuter mellan motion och att ni ska gå, Gå sedan bara ifrån rummet, kasta kanske ut godis eller ge ett tuggben om det intresserar honom (vissa hundar bryr sig inte alls när det gäller sånt). Börja med att bara hämta ettglas vatten, eller hämta något att äta och dricka eller bara gå ut för att gå ut ur rummet snabbt, Kom sedan tillbaks och var inte "rolig" låt hunden bara vara, hälsa inte förns han lägger sig ner och är lugn (annars bygger han upp en förväntan på att ni kommer och det är kul, det är bra och då får man bara mer ångest av att vara ensam..)

Att han bits hanterar olika hundar på olika sätt, Min valp som då är valp hjälpte det attsäga "ajaj" eller skrika till som en valp för, då slutade han direkt, Min tik som valp blev mer hetsad av det och hugg än bara mer och mer, Försök ha långa leksaker, eller bollar som ni kan kasta ifrån er.

Ikatza
8/4/16, 1:52 PM
#2

angaende bitandet - vi har haft tva Valpar som blivit avvanjda for tidigt (1man) och bada har varit valdigt bitiga eftersom dom aldrig fatt lara sig av mamma eller syskon nar det ar dags att sluta eller nar det gor ont. 

det vi har testat ar: 
som sagt i inlagg #1 att skrika till nar han biter och visa att det gor ont - var inte radd att skrika hogt! funkar ibland
saga ifran och ta bort handen  (ganska ineffektivt)
det som i slutandan har funkat bast ar att verkligen markera att "det ar inte kul nar du gor sa - darfor tar det roliga slut" - helt sluta leka direkt nar hunden biter eller nafsar och ga darifran, gora nat helt annat. I borjan blev det inte sa mycket lek alls, jag borjade leka med henne, vips sa nop hon tag, jag reser pa mig, vander ryggen till och totalt ignorerar henne. Det tog lite tid man maste som alltid vara konsekvent men det kandes som det enklaste och "klaraste" sattet. 

overlag har den taktiken funkat bra pa bada hundarna for manga saker - att dom hoppar upp pa en t.ex. eller gnyr for att fa uppmarksamhet hela tiden, eller blir alldeles for uppspelta vid lek med kast - ignorera tills "ratt" beteende - sen belona (lek, godis, eller uppmarksamhet :)

AnneN
8/5/16, 1:04 AM
#3

Då du skriver att han är från Irland så utgår jag från att han kan ha varit hemlös och inte fått så mycket uppfostran då det gäller vad som är okej och inte vid lek. Här finns en bra artikel med tips på hur man kan träna bort bitandet.

Han är dessutom i den värsta sk "slyngelåldern" med hormoner som far runt i kroppen och hjärnan och på det hamnat i ett helt nytt hem, med nya regler, nya människor, allt är nytt vilket kan göra att en hund känner sig lite otrygg innan de boat in sig ordentligt. Detta kan för en del hundar ta upp till 1 år eller mer innan de känner sig helt 100% trygga i sin nya familj och i det nya hemmet, vilket gör att bland annat ensamhetsträningen kan bli lidande ett bra tag, ta det i hundens takt så kommer det mest troligen att gå bättre och bättre med tiden. Men som #1 skriver så finns det individer som aldrig kommer klara av att lämnas ensamma alls hur mycket man än försöker träna.
Har skrivit en artikel med lite tips på hur man kan ensamhetsträna en hund.

Hittade en bra artikel på agrias hemsida om omplaceringar.

Har ni inte möjlighet att vara hemma med honom hela tiden eller ha han med överallt det närmaste året så rekommenderar jag att ni skaffar en bra pålitlig, hundkunnig hundvakt för de tillfällen ni måste lämna honom.

Önskar er lycka till med allt och hoppas på att få uppdateringar om hur det går för er genom hela hundens liv hos er 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dagsjötorp
8/5/16, 9:49 AM
#4

Hej! När vår tik var valp så passade jag på att gå ut när hon låg och vilade! Gick ut stängde dörren och gick in igen och tittade absolut inte på henne och blev hon glad så tittade jag åt ett annat håll och nonchalerar henne för att visa att det inte var något att bry sig om! Angående att hon blir hårdhänt vid lek. Hundar berättar också för varandra via kroppsspråket när de blir för hårt i leken! Jag tror på att vara tydlig att lära hunden ett nej och verkligen mena det! Man kan sätta upp handen som ett stopptäcken samtidigt som man säger nej och sedan blir passiv!

Upp till toppen
Annons: