Annons:
Etikettbeteende
Läst 1816 ggr
juliasay
2016-07-30 22:17

Hunden rymmer, vad kan jag göra?

Behöver hjälp. Detta är familjens första hund, enligt oss är hon perfekt på alla sätt förutom en sak. Så fort man öppnar dörren eller tappar kopplet så springer hon. Vi provar att locka henne med mat men hon är för smart för det, hon blir inte trött utan kan springa runt i 1-2 timmar. Jag vet att det inte har att göra med ifall hon trivs hos oss eller inte. Jag vet att hon gör det, och hon kommer tillbaka efter en timme eller två, om det inte börjar regna. Hon lyssnar inte när vi ropar. Vad kan jag göra, och hur kan vi träna bort detta? Uppskattar alla tips ni har. Men vill inte ha negativa eller elaka kommentarer. Tack!!

Annons:
AnneN
2016-07-31 00:28
#1

Undrar lite hur gammal hunden är? Vilka raser har hon i sig? Vad får hon för aktivering och hur mycket (både fysisk och mental)? Rymmer hon långt ifrån er eller är hon alltid inom synhåll?

Det jag kan komma på så här på rak arm utan att veta mer om er och hunden är att bygga upp relationen så att hunden tillslut själv väljer att vara med dig istället för att rymma. Träna inkallning, stadga, stanna på kommando.

Kanske gå en kurs i vardagslydnad eller en inkallningskurs.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jenmjao
2016-07-31 10:03
#2

Lär hunden en "osynlig" linje, Alltså där ni tycker att hunden inte ska passera utan eran tillåtelse, träna in det med klicker och godis. Är hunden ung och  allt annat är intressantare än er skulle jag köpa en id bricka med erat nummer på ifall att, Och en lina så ni kan ha hunden i lina i början. Ha lina på hunden och låt den springa med ER, ta med er leksaker, godis (alltså kanske köttbitar m.m.) Låt hunden söka med er, söka efter er, träna med hunden och visa hur roliga ni kan vara, lek med leksaker, kasta leksaker, men ha alltid lina ifall hunden tänker sticka.
Försök göra promenader roliga och aktiva även när NI är med, Helst bara när ni är med.
Här är en video om hur man lär en "osynlig linje" https://www.youtube.com/watch?v=pifKC3DJ1aA

juliasay
2016-07-31 10:19
#3

Tack så jättemycket. Hunden är 14 månader. Hon springer aldrig långt ifrån oss, vi kan alltid se eller höra henne. Hon är border collie golden och schäfer. Vi går promenader med henne och ibland tar vi henne till hundgårdar där hon kan springa av sig.

AnneN
2016-07-31 15:57
#4

#3 Promenader är jättebra och springa i rastgårdar också, men vad får hon för mental träning? Är ju 3 raser som behöver en del mentalaktivering för att må bra och inte behöva hitta på egna mindre uppskattade aktiviteter som tex rymma, bita sönder, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

juliasay
2016-07-31 18:35
#5

#4 Jag förstår.. Vad kan jag göra för henne? Hon är en jättesmart hund. Men jag vet inte riktigt vad jag kan göra för henne. Har du något tips?

AnneN
2016-07-31 19:18
#6

#4 Det finns massor man kan göra för att träna hunden mentalt, tex, träna lydnad, spår, sökövningar, problemlösningar, trix, rallylydnad, Freestyle, ja listan kan göras oändlig!

Under fliken för Artiklar hittar du en kategori för Trix, träning & tävling, där du kan hitta många tips på olika saker att träna och hur man kan lära in dem.

Att träna och leka tillsammans på lika villkor med din hund (lekar nära dig inte på för långt avstånd i början) bygger upp relationen mellan dig och hunden, du blir då en rolig resurs och det lönar sig att vara i närheten av dig.

Vart i landet finns ni? Kanske finns det någon bra kurs i din närhet eller andra hundägare som vill träna tillsammans.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Honestyisdead
2016-07-31 19:29
#7

Det mest akuta ni måste göra är ju att hindra henne från att få chansen. Ha inte henne okopplad i närheten av dörren om någon ska gå eller kommer. Det får inte hända att hon får chansen. För var gång det händer belönas hon och kommer fortsätta.

Hur man tappar kopplet flera gånger förstår jag inte. Snurra det runt handleden och håll sedan i öglan. Samma sak här. Ser ni inte till att hålla kopplet så belönas hon när hon kan sticka.

Det är ju farligt med en hund som sticker och håller på i timmar.

juliasay
2016-07-31 20:02
#8

6# Tack, ska nog anmäla henne till en agilitykurs. Vi finns strax utanför Göteborg. 7# Vi är väldigt försiktiga när vi öppnar dörren. Det händer knappt alls längre att hon springer ut men när hon väl gör det är det jobbigt. Det är den där sekunden när mamma säger till lillebror att han glömt idrottspåsen och han tvekar i dörren. Vi håller kopplet, det är inte därför hon sticker. Vi tränar henne på inkallning i hundgården och hon lyssnar bättre där. Vi uppskattar alla tips ni har

Fialialej
2016-07-31 23:57
#9

Ni har en hund som behöver en sysselsättning. Om inte ni erbjuder lämplig aktivering kommer hunden hitta på egna uppgifter - rymma exempelvis. Anmäl er till en kurs, eller börja träna hemma. :)

Tips: Rallylydnad  är jättesmidigt att hålla på med hemma eller i parken, och du kan ha hunden kopplad.

"På natten är alla katter svarta"

AnneN
2016-08-01 01:28
#10

#8 Kolla vad de har för krav på förkunskaper innan du anmäler till agilitykursen, vet att många klubbar har krav på att hunden ska kunna vara lös och lyssna på föraren bland andra hundar innan kursstart för just agilitykurserna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2016-08-01 12:06
#11

Jag skulle rekommendera att gå en vardagslydnadskurs i första hand, och inte Agility.

immobilized
2016-08-17 15:27
#12

Håller med Maja2.

Ring eller mejla närmaste kursledare, förklara läget, berätta om hunden och er samt att det är er första hund o be om tips på passande kurs.

Mer mentalträning, se över den fysiska och jobba mycket med relationen mellan er.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Upp till toppen
Annons: