Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1999 ggr
juliasay
2016-07-29 11:03

Hanhund sökes till avel, gärna schäfer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min tik har nu börjat löpa, nästa år planerar vi att hon ska få Valpar. För att sätta mig in i det hela då detta är första gången för mig har jag läst och kollat runt mycket redan. Jag vill se vad det finns för alternativ till sommaren 2017. Min Gona är underbar. Hon är blandning mellan golden retriever, border collie och lite schäfer och labrador. Vill inte ha fler raser i valparna men gärna mer schäfer. Gona är alltid glad och social. Kommer överens med alla hundar vi träffat, hon vill bara leka. Hon lär sig jättesnabbt och är den perfekta familjehunden, man kan göra vad som helst med henne. Hon skulle aldrig bita någon eller bete sig aggressivt mot en människa. Hoppas ni förstår mig i att jag bara kollar vad som finns till nästa år! Vill inte ha något tjafs eller negativa kommentarer helst. Så om din hund vill bli pappa till dessa underbara Valpar hon kommer få, hör av dig här eller på mejl, juliaesayah@gmail.com.

Annons:
juliasay
2016-07-29 11:09
#1

Glömde säga att vi finns i Alingsås, så helst att ni inte finns för långt från Göteborg.

AnneN
2016-07-29 15:02
#2

Inte menat som något negativt, men viktiga saker att fundera på innan avel oavsett det är renras eller blandras.

Har några frågor innan avel som du bör fundera ordentligt på:

  1. Vad är syftet med parningen? Förutom att få en valp efter din hund.

  2. Vilka hälsotester har gjorts för rasbundna sjukdomar/deffekter som finns inom de raser han har i sig? Tex ögonlyst, röntgen av höfter/armbågar, mm.

  3. Har hon gjort MH eller BPH? Vad är i så fall resultatet?

  4. Hur ser hälsostatistiken ut bakåt i "stamtavlan" och hos kullsyskonen?

  5. Vad ställer du för krav på den hane som hon ev ska paras med?

  6. Vad har du för krav eller förväntningar från hanhundsägarens sida?

  7. Är du medveten om alla risker som finns med själva parningsakten, dräktigheten och valpningen?

  8. Är du beredd på att ta risken att tiken drabbas av någon av alla de komplikationer som det finns risk för och som kan innebära att hon dör?

  9. Du skriver att du vill para med en schäferhane, men vet du att ägaren till den renrasiga hanen kan riskera uteslutning ur SKK och ras-/specialklubbar vid planerad blandrasavel? Det innebär att ägaren inte längre kan tävla varken på utställning eller någon annan hundsport överhuvudtaget, inte heller registrera Valpar varken efter den hanen eller andra hundar hen äger varken nu eller i framtiden.

denna artikel finns en del info om parning, valpning och några få av de komplikationer som kan uppstå.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

juliasay
2016-07-30 12:30
#3

#2, Uppskattar din kommentar. Jag har tänkt igenom detta. Menar inte att para henne med en renrasig schäfer, utan helst en annan blandrashund som har mest schäfer i sig och annars samma raser som min Gona.

Upp till toppen
Annons: