Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2202 ggr
flocken
2016-07-27 12:38

Hur länge kämpa med äldre hund?

Här en 8 årig stor hane, 51 kg. Han har d-högt, förändringar bog och nu även "fotlederna " fram med svår smärta. Han äter hög dos rimadyl men ser ingen skillnad. Fortfarande stel och opålitlig. Han har alltid varit 110% säker i alla situationer. Men nu ger han sig på andra hundar. Räcker med att de står vid honom. Morrar åt mig. Jag driver hunddagis och han har varit min klippa. Men nu litar jag inte på honom längre. Han har alltså så ont. Började med rimadyl i måndags

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Herveaux
2016-07-27 12:42
#1

Jag har som egen regel att när hunden inte har sin livskvalité kvar, så är det dags att få somna in.

Av det du skriver så hade jag låtit hunden somna in, om det hade varit min hund.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

flocken
2016-07-27 12:50
#2

Husse ville ge honom ett halvår. Men jag vet inte. Har gått så fort. Idag lekte han i skogen o badade. Kom bara hem förrän han vände sig åt en hund.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Herveaux
2016-07-27 12:54
#3

Har ni rådgjort med veterinär hur länge ni ska utvärdera effekten av medicinen?
Har Rimadylen hunnit ge full verkan ännu?
Finns det annan medicinering att prova?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lizelda
2016-07-27 12:56
#4

Låter ni honom kämpa för sin skull eller eran? En hund som har ont och är äldre tycker inte jag är etiskt försvarbart att ha kvar. Ja, han kan bli bättre men är det värt att låta honom gå igenom allt det där för ett kanske? Jag hade tagit bort honom, det är mitt ansvar att aldrig utsätta mina djur för onödigt lidande.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

flocken
2016-07-27 13:07
#5

Vett trodde på en förbättring o det har inte gått så många dagar sen han började med rimadyl. Han är en kille som haft otur i sitt liv. Så vill ge honom den bästa sista tiden jag kan. Om han bara lever sommaren ut så är det så. Det godtar vi. Tycker jag får olika svar om hur fort rimadyl ger verkan. Vissa säger direkt o andra lite längre tid beroende på smärta o inflammation. Han är inte bara min hund utan min arbetskamrat. Han älskar sitt jobb o sitt liv. Även att han är dålig just nu. Vill inte låta han somna om o sen ha gnaget att han skulle mått bättre efter en längre period med smärtstillande. Han måste på chansen. Ser jag att det inte funkar så har han fått chansen

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

AnneN
2016-07-27 14:44
#6

För en del hundar fungerar rimadyl redan inom ett par dagar andra kan det ta upp emot 1-2 veckor innan det når full effekt.

Hur länge du ska kämpa med honom är det bara du själv som kan avgöra, det är du som känner din hund bäst och ser om han har bra livskvalitet eller om det är dags att låta honom somna för att slippa lida av smärtan.

Jag tror att du kommer att ta rätt beslut när det är dags.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Maja2
2016-07-27 22:42
#7

Vare sig det gäller gammal eller ung hund, så måste ägaren fatta beslutet, det kan ingen annan göra. Du vet nog innerst inne själv, och om du inte VET , så är det inte läge än.

flocken
2016-07-28 05:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har pratat med vett igen. O eftersom han har såpass ont så kan det ta en liten dag innan rimadylen ger full efekt. Måste ta inflammationen oxå. Jag vet att vi inte har flera år kvar ihop. Har vetat de senaste åren att kommer få en kortare liv. Men vilket liv han fick. Kom till mig 6 mån gammal. 4 de hemmet o ett vandrande skelett. Fick börja rehabilitera denna lilla kille som aldrig sett gräs eller skog. Han blev säkerheten själv o hjälpte till att stötta osäkra hundar, hjälpte till med hund aggressiva hundar. Har hjälpt hundrädda människor från ångest till att stå o klappa honom. Detta är en på miljonen och kommer aldrig få en pojk som honom igen. Nu ska han få en bra sista tid. I helgen ut till stugan vi har på en ö. Det bästa han vet.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
2016-07-30 10:25
#9

Nu har beslutet fattat. O början av veckan somnar axel in. Det hände flera saker i veckan som varit så jag förstod att det går inte längre. Han får sin sista helg ute i stugan där han älskar att vara. Sen i början av veckan kommer en vett hem till oss för att hjälpa honom över till andra sidan. Hjärtat brister o har gråtit i två dygn.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Herveaux
2016-07-30 10:28
#10

Jag förstår verkligen din sorg men vad skönt för både dig och hunden att du fattat ett beslut med Axel:s bästa i åtanke. ❤️
Låter som att han får en riktigt härlig sista tid!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[AnimeV4]
2016-07-30 14:58
#11

Det var ett klokt beslut. Se nu till att ha det riktigt roligt! Jag beklagar🌺

AnneN
2016-07-30 15:38
#12

Förstår och beklagar sorgen, hoppas ni får några riktigt bra sista dagar tillsammans iallafall.💔

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2016-07-30 18:08
#13

STyrkekramar i massor <3

Annons:
Ellen89
2016-08-04 02:06
#14

Beklagar 💔

flocken
2016-08-04 06:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

I måndags kväll kom vett hem. Min kloka kille hade sagt till mig hela dagen att det var dags. Axel stod bredvid vett när hon fyllde på första sprutan med lugnande. När det var gjort gick han o lade sig på sängen jag ställt fram. Han visste o det var hans sista önskan. Han lade huvudet i mitt knä, pussade mig på armen. Det gick så lugnt till. Att jag nu mår skit, gråter igenom dygnen o knappt orkar leva… Jag o Axel var tillsammans dygnet runt. Vi jobbade ihop. Känner mig halv. Men vi försöker hitta ett sätt att överleva. Vet att axel är med mig. Dagen efter när jag var ute med dagis hundarna i skogen gick axel o puttade mig på benet. Som han alltid gjorde när han skulle gosa. På natten flyttade sig Dexter, vår ungund, från sängen. Han fick axels säng. Gick o lade sig i sin gamla. Axel skulle ha sin plats. Bad Axel att inte lämna mig riktigt än. Måste bli starkare. Strax därefter satt han i soffan ute på altanen. En mörk skugga lika stor som han. Men i möblerna. Nu har han nog roligt. För där får man inte vara.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Shirokaze
2016-08-07 01:42
#16

#15 Blev lite tårögd av att läsa dina inlägg. Beklagar verkligen sorgen men han kommer alltid att finnas kvar hos dig, i hjärtat. ❤️

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Fridaaaa
2016-08-07 08:11
#17

Älskade fina Axel, älskad och saknad <3

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: