Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 2774 ggr
Dagsjötorp
2016-07-10 20:39

Lhasa apso/ shih tzu hane sökes för parning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här finns en jätte trevlig och social Lhasa apso/ shih tzu tik som jag skulle vilja para! Tänkte para henne i februari 2017 då hon är drygt två år! Hon kommer naturligtvis vara ögonlyst och veterinärbesiktad innan och jag har samma önskemål Ang hanen! (Ögonlysning kostar mindre än 500 kr)är du intresserad så kontakta mig på dagsjotorp1@Hotmail.com

Annons:
AnneN
2016-07-10 23:51
#1

Har några frågor innan avel som du bör fundera ordentligt på:

  1. Vad är syftet med parningen? Förutom att få en valp efter din hund.

  2. Vilka hälsotester har gjorts för rasbundna sjukdomar/defekter som finns inom de raser han har i sig? Tex ögonlyst, patellastatus, Renal Dysplasi, mm.

  3. Har hon gjort MH eller BPH? Vad är i så fall resultatet?

  4. Hur ser hälsostatistiken ut bakåt i "stamtavlan" och hos kullsyskonen?

  5. Vad ställer du för krav på den hane som hon ev ska paras med?

  6. Vad har du för krav eller förväntningar från hanhundsägarens sida?

  7. Är du medveten om alla risker som finns med själva parningsakten, dräktigheten och valpningen?

  8. Är du beredd på att ta risken att tiken drabbas av någon av alla de komplikationer som det finns risk för och som kan innebära att hon dör?

  9. Vill du ha en renrasig hane till henne? Vet du att ägaren till den renrasiga hanen kan riskera uteslutning ur SKK och ras-/specialklubbar vid planerad blandrasavel? Det innebär att ägaren inte längre kan tävla varken på utställning eller någon annan hundsport överhuvudtaget, inte heller registrera Valpar varken efter den hanen eller andra hundar hen äger varken nu eller i framtiden.

denna artikel finns en del info om parning, valpning och några få av de komplikationer som kan uppstå.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dagsjötorp
2016-07-11 08:47
#2

Hej! 1.Syftet med parningen är dels att jag skulle vilja uppleva det och dels för att flera har frågat om jag inte ska ta Valpar på henne. För att hon är så trevligt och sund! Har nio som vill köpa valp efter henne ! 2.De här raserna brukar man bara ögon lysa enligt veterinärerna! 3.MH och BPH vet jag inte vad det är? 4.Har pratat med uppfödare och det har inte funnits något ärftligt bakåt i ledet! 5.Jag vill att han är veterinär besiktigad och ögonlyst! Jag vill också att han är hälften Lhasa apso och hälften shih tzu! De var ju samma ras fram till 1940 talet så jag tycker att det är en bra korsning! Har hört att de försöker få korsningen till en egen ras ! 6.Seriös hundägare med bra hane 7-8. Jag är medveten om en del risker med håller på att samla information tills det är dax att bestämma om det blir parning eller inte! 9.se svar nr fem

AnneN
2016-07-11 16:35
#3

#2 Låter som att du har ganska bra koll på raserna och bra att du inte vill blanda in fler raser 🙂 Tycker även det låter seriöst att du pratat med uppfödaren om hälsan bakåt i leden och ett plus att du samlar information om risker, mm innan du bestämmer dig helt 👍

Önskar dig lycka till och hoppas du hittar en bra hane om du bestämmer dig för att avla på henne 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dagsjötorp
2016-07-12 21:41
#4

Tack för dessa frågor! Det är bra att få info och att man får tänka till lite över saker man inte tänkt på innan! Vill oxå fråga vad MH och BPH är?

AnneN
2016-07-12 22:32
#5

MH = Mentalbeskrivning Hund görs via SBK eller en del rasklubbar. MH görs mest för bruksraserna, men är även öppet för andra raser i mån av plats.

BPH = Beteende- och personlighets-beskrivning hund, arrangeras av flera olika klubbar anslutna till SKK. BPH är mer anpassat för hundar som ej är inom bruksraserna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2016-07-12 22:38
#6

Några saker till att tänka på inför en eventuell kull är hur mycket det kommer att kunna kosta med extra mat till tiken, mat till valparna, ev kejsarsnitt, id-märkning, Vaccination och allt annat som kan behövas till valparna.

Om du inte skulle få sålt alla, har du då tid, råd och energi till att ta hand om de kvarvarande under längre tid tills rätt hem dykt upp?

Inkomstbortfall under valpningstiden och de första 8 veckorna då någon måste finnas hemma både under valpningen och mer eller mindre dygnet runt första 5-6 veckorna och sedan kunna lämna bara några timmar i sträck för att man måste ha koll på både tiken och valparna i början. Har man råd att ta tjänstledigt eller sparade semesterdagar under denna period? Vem ska vara hemma med tiken och valparna?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Dagsjötorp
2016-07-13 09:15
#7

Jag själv är sjukskriven sen åtta år tillbaka! Så att jag är hemma är inget problem! Min sambo arbetar så vi har en trygg ekonomi! Det här är något som hela familjen är engagerade i så jag tror att tid eller pengar inte blir något problem trots om det blir komplikationer! Man bör väl oxå lägga till en dåldafel försäkring men behövs det någon mer försäkring? Hörde att när tiken gått tre veckor efter parning så byter man till ett fullfoder för dräktiga tikar så tiken får i sig tillräckligt med näring men sen måste man väl byta till ett valpfoder för valparnas skull men kan man inte ge tiken valpfoder iställer? Vad är skillnaden? Hon äter Hills nu! Tycker inte om att byta fodermärke! Jag har haft hund/ hundar i 30år både blandraser och renrasiga, omplacerade och köpta som Valpar! Min erfarenhet säger att jag föredrar blandras hundar! De har haft mycket färre besök hos veterinären! Tiken vi har nu tror jag är den bästa hund vi haft! Hon tycker allt är roligt! Min dotter har tränat Agility och hon gör ALLT vi ber om! Gå balansgång,hoppa genom däck, tunnlarna, gå på tippbrädor,mm inget inom Agility har varit något problem! Vi har tom tränat lite parkor hemma,Hon har bara gjort det utan att frågasätta vårat beslut! Hon är en sund hund som är trygg i sig själv och trygg med våra beslut!

AnneN
2016-07-13 12:04
#8

#7 Utöver doldafelförsäkring kan det ev vara bra med en valpkullsförsäkring, beroende på vad som ingår i din tiks försäkring och vad försäkringsbolaget erbjuder för försäkringar.

Ja det går absolut att ge en dräktig tik ett bra valpfoder istället för speciellt foder för dräktiga tikar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dagsjötorp
2016-07-14 08:47
#9

Tack för dessa svar och frågor! En mentelbeskrivning kan jag ju göra i och med att jag tror att hon klarar den bra! Hade en vek dobermantik för länge sen och efter testet tog det lång tid innan hon blev som vanligt! Så jag tycker att man ska tänka sig för vilken hund man har innan man utsätter hunden för det! Det är ju som ett maraton för hjärnan! Alla passar inte för det! Det här med valpfoder! Hur lång tid efter parningen tycker du man ska börja ge valpfoder? Jag vill ju att hon ska få ett foder som motsvarar hennes kropps behov! Och hur länge efter det att valparna slutat dia behöver man ge valpfodret? Det är så mycket små saker man behöver veta! Jag tycker att blandras hundar i fokus är riktigt bra! Ni har det jag tycker är viktigt! Etik och moral! En hund är inte en människa så vad är etiskt rätt mot hunden?

AnneN
2016-07-14 22:45
#10

Ja det är tyvärr inte alla hundar som klarar av ett MH, men enligt mig så om hunden blir så rädd av att genomföra ett MH så tycker jag inte heller den hunden är lämplig att avla vidare på pga mentaliteten. BPH är vad jag förstått mer anpassat för "den vanliga hunden" som inte ska användas som tjänstehund.

Nu är jag inte expert på detta med foder till dräktiga tikar, men om inte veterinär har någon annan åsikt så hade jag nog börjat sakta fasa in på det energirikare fodret så snart man är någorlunda säker på att hon faktiskt är dräktig. En del tikar kan magra en hel del under digivningen oavsett mängden foder så jag skulle väl säga att övergång för tiken till vanligt foder igen bör ske när valparna är helt avvanda och tiken har återfått normal vikt.

Vad roligt att du gillar forumet 😃

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dagsjötorp
2016-07-15 16:31
#11

Nej man ska inte avla på en hund som är för vek! Men veka hundar kan vara bra individer med rätt husse eller matte! Det är inte alltid negativt! Det är viktigt att göra saker som stärker självkänslan! När jag hade min dobermann så hade jag inte de kunskaper jag har idag! Men hon gick exemplarisk på lydnadstävlingarna! Nior och Tior på nästan allt! Härligt med en hund som vill jobba som hon ville!

Kalli
2016-07-15 21:42
#12

Eftersom hon är blandras lär du inte få plats på någon Mentalbeskrivning eller Mentaltest men du kan mycket väl göra ett BPH. Sen håller jag med dig om att alla hundar inte bör utsättas för vare sig MT/MH eller BPH men en sådan hund är såklart inte heller lämplig i avel.

Dagsjötorp
2016-07-16 08:56
#13

Hej! Funderar över etik och moral! Om vi har en tex schäfer som är omplaserad! Vi gör ett MH test och får dåliga resultat där hunden visar sig vara vek! Om nu denna hund kommer till en erfaren hundägare som jobbar med hunden på ett positivt sätt som stärker hunden mentalt! Man gör ett nytt test och får bra resultat! Kan man avla på denna hund eller inte? Svara gärna! Lite kul att dela åsikter!

Annons:
Kalli
2016-07-16 12:14
#14

#13: Nej, MH är inget man ska behöva träna på för att förbättra det är ett redskap för att utvärdera hundens grundegenskaper.

AnneN
2016-07-16 13:01
#15

13 skapa gärna en egen tråd för den diskussionen så får denna fortsätta handla om att du söker hane till din tik 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dagsjötorp
2016-07-17 07:50
#16

Ok tack!

Dagsjötorp
2016-08-17 20:43
#17

Hej! Har någon förslag till hur man kan hitta en hane för parning med en seriös matte eller husse! Tacksam för svar

Upp till toppen
Annons: