Annons:
Etikettallmänt
Läst 751 ggr
CissiLÅ
2016-07-04 07:32

Alaskan Husky och Australian Shepherd?

Hej! Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa hund efter en tids övervägande. Jag är studerande och han arbetar, så vi anser att vi skulle kunna ta in en hund i vår lilla familj då jag spenderar mycket hemma med mina studier. 

Nu har vi kommit i kontakt med en som säljer Valpar av Alaskan Husky och Australian Shepherd. Vi vill veta mer om denna kombo, och därför sökte jag mig till detta forum. Är det någon som har erfarenhet av denna blandras? Jag är medveten om att Alaskan Husky inte är en ras i sig. :) 

Tack på förhand!

Annons:
Wellcraft
2016-07-04 12:26
#1

Aussie är inget man köper som blandras, skulle jag säga.
Då det är så viktigt att kunna kolla upp MH och liknande, eftersom rasen har stora problem men mentaliteten.
Även om aussien är renrasig och kan kollas upp, så är inte alaska husky där - och där faller det.

Eftersom att alaska husky är en blandning mellan flera polarraser (ska vara prestationsavlad, men numer kallar folk vad som helst för alaska husky) så lär den ha en stark jaktinstinkt, aussien har vall.
Jag har inga bra erfarenheter av hundar som har både vall och jakt i sig, det kan bli riktigt galet.
F.ö lär det bli en väldigt, väldigt aktiv hund som kommer behöva aktiveras mycket i skallen men också fysiskt.
Läs på om båda raserna, kolla upp vilka raser som finns i den ev. alaskan huskyn och läs på om dem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CissiLÅ
2016-07-04 19:26
#2

Okej, tack så mycket för ditt svar. :) Vi ska nog tänka om en extra gång då vi bor i lägenhet och ingen av oss jagar.

AnneN
2016-07-04 20:00
#3

Läs på om samtliga raser som finns i hunden, fundera på om varje ras för sig skulle passa för er och om samtliga raseras alla egenskaper ihopslagna i en individ skulle vara något ni vill ha.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wellcraft
2016-07-04 23:13
#4

#2 De ska och behöver inte jagas med. Men däremot kan det bli svårigheter att ha hunden lös eller vid djur. 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hiro
2016-07-05 13:12
#5

Att få en bra renrasig aussie kan vara svårt och som blandras - ännu svårare. Alaskan Husky har generellt sett stor hällkista och och ska älska att dra, skulle starkt avråda från denna kombination då ni kan få en hund som vill jaga allt som rör sig, valla, vilja dra och dessutom än kräva en hel del mental aktivering

AnneN
2016-07-05 16:15
#6

#5 Vad är hällkista för något? 🤔

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Hiro
2016-07-05 21:40
#7

Haha autocorrect ska stå *stort jaktintresse*

AnneN
2016-07-05 23:15
#8

#7 Haha, ja det lät bättre i sammanhanget 😃

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hiro
2016-07-06 23:31
#9

#8 Jo xD

[LeShutDown]
2016-07-10 21:57
#10

vad kul att ni bestämt er för att skaffa hund! jag önskar er lycka till med allt 😉

Jag vet tyvärr ingenting om blandningen, har bara träffat Valpar av tollare men min erfarenhet av alaskan huskies är att de är relativt lika siberian husky i psyket (kan ha fel då jag bara träffat ett fåtal) och är det er första hund vill jag ändå rekomendera att ni väljer en annan lättare ras.
huskies är närmre släkt med vargen och vildhunden än många andra hundar och kräver därför mycket mental stimulans och fysisk aktivitet, och de trivs bäst när de får arbeta med meningsfulla uppgifter (till exempel att dra tunga saker som en släde eller sin ägare på inlines). De är även riktigt envisa och kan vara ett riktigt helvette att träna ibland när de bestämmer sig för att inte göra det (detta har jag egen erfarenhet av 🤪)  Men möter man alla dess behov och håller en strikt träning från första början så får man en underbar vän som älskar dig över allt och alla. Men som sagt är de ofta avrekommenderade för första hundsägare, vilket många sa till mig och min familj när vi funderade på att skaffa vår första hund och hade önskat en husky

Upp till toppen
Annons: