Annons:
Etikettlydnad-bruks
Läst 1657 ggr
Shedevil88
6/10/16, 1:38 PM

Träna IPO

Kan en blandras träna IPO? Vad har blandraser för rättigheter i brukshundsklubben? Tänkte även som tjänstehund?

Annons:
Tokryck
6/10/16, 1:48 PM
#1

Du får tävla lydnad, rallylydnad Freestyle (?) och Agility med en Tävlingslicens. Inte tävla bruks och det är ytterst få som tar in annat än bruksraser i skyddsgrenarna.

Om inte något har ändrats på senaste åren som jag har missat. Tjänstehund vet jag inte.

AnneN
6/10/16, 4:17 PM
#2

Man får träna, men inte tävla IPO och bruks med blandras, men det är svårt att komma med i träningsgrupper/kurser om man inte har bruksras.

Även blandraser kan utbildas till tjänstehundar inom tex hemvärnet, men vet att det även där finns en del krav som måste uppfyllas, har dock inte riktigt koll på vilka.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Shedevil88
6/10/16, 10:11 PM
#3

Jag för jag tänkte om man har en schäfer som inte är reg i SKK. Som jag skulle vilja träna IPO med. Tjänstehund får icke SKK reg bli har jag för mig om dom har rätt mycke hår och rätt längd om jag inte blanda ihop med någon annan gren

AnneN
6/10/16, 10:24 PM
#4

På Brukshundklubbens hemsida finns information om vilka regler som gäller för tävlingar, och vad som gäller för utbildning av tjänstehund.

http://www.brukshundklubben.se/tjanstehund/utbilda-tjanstehund/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: