Annons:
Etikettbeteende
Läst 1321 ggr
AciraTyson
2016-05-31 16:00

Kastrering Råd

Hej !

(ingen aning om inlägget hamnar rätt nu 😃)

Jag och min sambo har 2 Valpar hemma, en renrasig Collie tik vid namn Acira på snart 11 månader och sen har vi Tyson, en snart 7 månader gammal blandrashane med Rottweiler,Dobberman och Boerboel i sig, Hyfsat stor väger ca.36-38kg.

Vår tik har precis fått sitt första löp och det har resulterat att hanen blir helt tokig (han vet ju inte var han ska jucka ännu, bara att han ska det nånstans)… vi håller isär dom när vi inte kan ha total uppsyn och vi har även lämnat iväg tiken ett par nätter då hanen blir så fruktansvärt stressad (han har alltid käkat upp maten fort men nu är det löjligt !) samt att han vägrar låta henne vara ifred och det är pip och gnäll 24/7.

Vi har pratat en hel del om att kastrera hanen MEN  han som redan tycker nya saker kan va lite läskigt och han är ännu ganska osäker i sig själv så är jag ju givetvis orolig att dessa "beteenden" ska sitta kvar efter en kastrering då testosteronet spelar en stor roll i den psykiska utvecklingen !

Ser dom första löpen annorlunda ut gentemot senare för både hanen och tiken (om han lugnar ner sig en gnutta eller hennes varar längre t.ex )??

Låter det logiskt för någon annan än mig att vänta med att kastrera honom så att han får testosteronet som stöd för att bygga upp en bättre "självkänsla" och när är det lämpligt att kastrera honom isåfall??

Båda hundarna går ihop med allt och alla och har underbart temperament. Enda anledning vi funderar på att kastrera är för att han ska låta våran tik vara ifred och det kan bli en rätt knäpp blandning 😂 och för att vi kommer ta en kull på Collien i framtiden !

Annons:
Maja2
2016-06-06 14:52
#1

Jag är mest förvånad över att man inte redan tänkt igenom beslutet att ha okastrerad tik och hane. Det finns många som HAR okastrerade tikar och hanar i sin ägo, och då gäller det att vara fullt på det klara med vilket arbete det handlar om, i fråga om att hålla hundarna isär när tiken löper. Fullständig koll, med andra ord, för som du redan vet, att kastrera en redan osäker hane, kan göra osäkerheten än värre.

jenmjao
2016-06-14 12:21
#2

Jag har ingen erfarenhet (ännu) men jag har läst ganska mycket då jag har en 5årig tik och nyligen skaffade en han valp. 
Det jag läst och det jag minns är väl lite såhär; Om hunden redan fått en sexlust kommer det inte funka att kastrera för att få bort lusten, Men det hjälper ju så att tiken INTE blir på smällen. Man måste arbeta på själva lusten vilket kan vara svårt om det redan är försent och hunden är på, Det andra jag har läst är folk som velat "testa" hur det är att kastrera då det alltid finns dåliga sidor av allt, samma med att kastrera och hunden kan bli annorlunda, då chipkastrerar folk, Detta funkar tydligen inte på alla hundar, och det jag har läst har väl inte vart så bra, Men det är lärt att läsa mer om och kanske testa ifall man vill se skillnaden innan man gör det "stora valet".
Min hanvalp är snart 5månader och min grannes tik löper så jag tränar på henne och försöker få bort honom när han är intresserad av just hennes löp, men jag tror inte han fattat vad som ska göras ännu, han har aldrig juckat av sexuella anledningar. 
Och svar på om de första löpen ser annorlunda ut är svårt, jag kan bara tala för MIN tik, hon var aldrig intresserad av att "paras" som yngre men när hon blev runt 2-3år började hon lyfta och fläcka upp sig, men tyvärr är hon inte den smartaste hunden (gällande detta) Så hon fläckar upp sig för min mammas okastrerade hanpudel, när han väl ska jucka vänder hon sig och juckar på honom istället, Så jag skulle säga att det inte kommer bli bättre med tiden.

AnneN
2016-06-16 19:10
#3

Rekommenderar att läsa detta blogginlägg om kastrering, skrivet av Anders Hallgren, hundpsykolog

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kalli
2016-06-16 20:02
#4

#2: Självklart kan lusten påverkas av en kastrering.

kim1980
2016-06-27 03:55
#5

Jag har kastrerad hanne . Det är bara fördelar. Själviskt inte göra det. . Aldrig mer nått annat. Dock nästa gång om så ska jag se till ha allt det gjort i priset. . Dvs om placering. . För verkligen ska bli av..

Upp till toppen
Annons: