Annons:
Etikettallmänt
Läst 906 ggr
Tikzi
2016-03-17 17:21

Ogiltigt Chipnummer?

För ett par dagar sedan tog jag över en blandis omplacerings hane på 10 månader och de som sålde honom agerade tydligen som en tredje part för att hitta nya hem till hundarna då uppfödaren hastigt blev av med sin gård. Dom visste inte särskilt mycket om hunden och kunde inte besvara många frågor. Då uppfödaren bodde i Norge så hade dom inte fått med hans papper och sa att dom skulle skicka dom när de fick tag på dom.  Jag vill väldigt gärna  ha mer information om hunden och uppfödaren / få kontakt med henne, så vi åkte iväg till veterinären för att läsa av hans chipnummer. Om kod 752 står för svensk registrering så ska han alltså ha ett svenskt ID men när jag söker efter hans chipnummer på jordbruksverket så står det att sökningen inte ger något resultat. (Har kollat extra noga flera gånger så jag skriver rätt). Har försökt att googla om det finns någon motsvarighet för jordbruksverket fast i Norge men det enda jag kan hitta är NKK´s hund register, alltså renrasiga. Är hans chipnummer Ogiltligt eller gör jag fel i sökningen?

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Annons:
VildaVittra
2016-03-17 17:38
#1

Det kan var att de sonika inte registrerat honom, man måste nämligen göra det själv. Du som ägare nu är lagligt skyldig att göra det direkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tikzi
2016-03-17 17:45
#2

Kommer självklart registrera honom nu men det hade varit väldigt intressant att få uppfödarens namn iallafall då säljarna fortfarande inte gett mig hennes kontakt uppgifter trots jag har frågat 2 gånger.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


VildaVittra
2016-03-17 17:48
#3

#2 Hur fick ni kontakt med varandra? Tänker på alla dessa smuggelhundar som säljs i Sverige.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tikzi
2016-03-17 17:57
#4

Det var en blocket hund, otroligt fin blandis men så väldigt skygg och reserverad så vi gör allt vi kan nu för att han ska känna sig trygg hos oss och känna att han äntligen kommit hem. Han hade tydligen bara bott hos säljarna i 5 dagar.
Finns det något sätt man kan spåra vart chippet blev insatt / vilken veterinär / område?

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


VildaVittra
2016-03-17 18:06
#5

#4 Har du googlat försäljarnas telefonnummer och namnet under vilket de hade annonsen ute? Har de haft flera hundar till salu, så är risken stor för att det just är en smuggelhund, gamla blocketannonser brukar finnas kvar som cashade. Är det en dvärghund? I så fall är risken ännu större. 

Nej, det går mig veterligen inte att spåra chipnummer tyvärr.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tikzi
2016-03-17 18:19
#6

Jag har försäljarens telefonnummer, adress och person uppgifter men det var lite konstigt för att dagen efter att hanarna hade blivit sålda. (2 bröder men 1 av dom blev såld till en annan familj) så kom det upp en 7 månaders tik med exakt samma färg/täckning. Det är Border collie/Collie/Golden.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Annons:
VildaVittra
2016-03-17 18:27
#7

Var det samma försäljare?

Jag skulle utgå ifrån värsta scenario och ringa och prata igenom saken med en veterinär. Skittråkigt, men nödvändigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tikzi
2016-03-17 18:43
#8

Det var samma försäljare och jag planerar en vet koll väldigt snart men just nu är han extremt omtumlad efter allt flyttande så jag vill inte stressa upp honom mer just nu. Samma med pälsen, den är väldigt ruffsig och behöver en rejäl borstning men jag kan bara ta lite i taget eftersom han inte tycker det är så jätte roligt. Har fått klippa bort massor av tovor och försökt se ifall det finns parasiter eller något i päls och på hud, har inte sett något än dock. Han är också väldigt mager.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


VildaVittra
2016-03-17 18:52
#9

Mager, tovig och bara 10 månader? Ring länsstyrelsen, det låter ju som någon som fått djurförbud eller liknande.  

Kan du inte trimma av pälsen och börja från början?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tikzi
2016-03-17 21:17
#10

Har mailat säljaren och ifrågasatt honom då historien verkar ändras väldigt mycket. Ska också ringa polisen från säljarens hemtrakt imorgon och fråga om dom vet något eller känner till honom. Tyvärr är det ju ofta så när det kommer till hundskojeri så fortsätter dom trots att polisen gått in flera gånger.
Hans päls är inte matt eller visar antydan på sjukdom men han har nog inte blivit ordentligt borstad så jag ska fixa i ordning hans päls så den blir fin igen. Klorna verkar vara helt okej. Behöver toppas lite men dom är inte krokiga och långa som man kan se på vanvårdade hundar ibland. Tänder och öron ser också bra ut.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Upp till toppen
Annons: