Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 2074 ggr
TheDogs
2/26/16, 7:03 PM

Klicker Träning

Hej!

Jag försöker träna våran 2 åriga Border Collie blandning med klicker. Dock går det inte bra! Vi har fått hjälp av en tränare men inget hjälper. Kan det vara så att hon är för ung eller helt enkelt så att alla hundar ej kan lära sig?

Skulle behöva hjälp. Har era hundar också haft sånna problem? Har ni löst de eller har ni släppt klickerträningen?

Tacksam för alla svar!

Annons:
AnneN
2/26/16, 7:06 PM
#1

Vad exakt är problemet och hur tränar du?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IngaTrnqvist
2/27/16, 4:58 PM
#2

Undrar också vad själva problemet är. Är ni säkra på att hon är inklickad rätt och vet vad ljudet betyder? Eller är det så att tajmingen på klicken är oregelbundna (är så för många i början, men man kommer in  det) så att hon inte riktigt förstår vad det är ni vill förstärka?

Maja2
2/28/16, 8:55 AM
#3

Hunden kan garanterat lära sig att när ljudet från klickern kommer, är belöning på väg. Såvida inte hunden är döv eller inte inklickad

TheDogs
2/28/16, 1:10 PM
#4

Problemet är att hon är helt ointresserad av arbetet. Vi klickade in henne och sedan skulle vi gå över och testa med mindre godis men då vägrade hon. Vi skulle enligt tränaren gå tillbaka till att klicka in henne men då hade hon tappat humöret helt! 

Vi vet inte hur vi ska gå vidare med henne men hoppas på hjälp!

IngaTrnqvist
2/28/16, 1:13 PM
#5

#4 Hunden ska alltid ha en godis efter varje klick, själva ljudet ska betyda "exakt nu gör du rätt, snart får du godis" (eller vilken belöning man nu lärt in att klicket betyder). Eller hur menar du?

AnneN
2/28/16, 2:00 PM
#6

#4 Testa byta till något supergott godis eller annan favoritbelöning som hunden tycker det är värt att jobba för att få.

Tycker hunden inte att det är värt att jobba för de mindre godisbitarna, så återgå till större bitar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Maja2
2/28/16, 3:56 PM
#7

Det du använder som belöning, måste ju vara något som Hunden ser som belöning, annars är ju hela idén bortkastad

Leviosa
3/1/16, 2:08 PM
#8

Jag hade svårt med tillräckligt bra belöning också. Det jag gjorde var att testa med massa olika godis, blanda flera olika sorter vid ett "klickertillfälle" (så hon aldrig kan veta vilket godis som kommer nästa gång), gav henne "bonusar" emellanåt (klick nr 1, 2, 3 en godis, klick nr 4 gav tre godisar och leksak/beröm) osv. Frolic brukar gå hem, men också torkad lever. Stora favoriten just nu är orijens frystorkade.

Kom ihåg att hunden ALLTID ska vara nöjd med sin belöning! Se till att den gör det. Lycka till.

Ikatza
3/2/16, 11:21 PM
#9

håller med det alla sagt, sen också se till att inte hålla på för länge varje gång, så att hon inte hinner tröttna.. testa att träna litegrann varje kväll och återgå till nåt hon kan eller sluta om hon blir frustrerad och inte förstår.

när jag ska öva på saker som inte sitter eller träna in nytt brukar jag alltid börja med nåt enkelt hon redan kan (som vi lärde in innan vi hade klicker), typ sitt och ligg, så att hon kommer in i "workmode" (det här kan jag ju, klick, godis, wee!), sen går jag över till det svåra / nya.
man måste gå väldigt stegvis så att hunden hänger med varje etapp i övningarna, vara generös med klick (och därmed godis) - så det går åt mycket godis, ja! :)
jag köper små små hundgodisar som jag ger väldigt ofta under inlärning  - sen är min hund väldigt arbetsvillig och är av den typen som fortsätter att "föreslå" saker för att jag ska klicka och ge godis även när jag försöker säga att det är över (det kommandot visar hon alltid lite skepsism mot)

[Forest]
3/4/16, 8:13 AM
#10

Jag tror med på att du bör testa er fram först vilka godisar som hunden verkligen älskar. Vi har själva två kräsna hundar här och jobba för det som tipsas om i inlägget här över skulle bara eget torkad lever gå hem som ett bra godis. Jag kokar lever och ger det så detta får hundarna verkligen att lysa upp och jobba. Sen har torkar jag även kött av olika djur, men även kokt kött går hem ;) Så det första jag tycker du ska göra är att göra eller hitta ett jätte GOTT godis, när denna är funnen testa klicker-träningen.

Elinmatsdotter
3/9/16, 9:04 AM
#11

Jag kör med hederlig denniskorv till min kräsna hund. Det är det ända som hon vill jobba för. Vill jag höja motivationen mer så värmer jag den i mikron och låter den svalna lite så den e ljumen, med värmen så förstärks smakerna. Det med motivation e jättesvårt på min funkar korta pass ca 10 min och inne. Hon klarar tyvärr inte att koncentrera sig längre än så XD

TjockaBerta
3/13/16, 11:09 AM
#12

Jag har klicktränat hund tidigare men ingen av de hundar jag har nu passar för det.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: