Annons:
Etikettallmänt
Läst 2577 ggr
TibbenAlice
2016-01-24 17:44

Vad kan det vara för blandning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Våran hund Alice köpte vi som Tibetansk spaniel utan stamtavla för 6 år sedan ( Alice var då 1 år och kunde inte bo kvar hos ägarna) så jag undrar vad det kan vara för blandning ? Någon som vet? Hon är 32 cm i mankhöjd alltså alldeles för hög för att vara tibbe och hon är absolut för lång i längden för att vara tibbe också 😕 Hon har ju också väk i ansiktet som en tibbe inte brukar ha , och inte alltför mycket päls som en tibbe brukar ha ! ( De vi köpte henne av sa att hon var renrasig men eftersom hon inte exakt ser ut som en riktig tibbe och inte har stamtavla så antar inte jag att hon är en renrasig tibbe , Alice är 7 år……

Annons:
RoxannaS
2016-01-25 22:17
#1

Hade en blandis jag också. Såg precis ut sådär. Hon var tibbe, yorkshire terrier, lhasa apso och shit tzu tror jag 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
TibbenAlice
2016-01-28 15:39
#2

Jaså,? Har du någon anning om vart du köpte henne? Eller någon bild på henne ? ? #1 RoxannaS

RoxannaS
2016-01-28 16:11
#3

#2 Hon är inte lika gammal dock, hon blir 4 i år. Hon är köpt i Stockholm, Ekerö tror jag. Kan kika om jag hittar på någon bild 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2016-01-28 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är Mira 🙂


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Frida B
2016-01-28 20:28
#5

Tänker på cavalier jag haha.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Achatina
2016-02-28 07:06
#6

Hon skulle kunna vara renrasig men framtagen ur dålig avel där fokus inte har legat på rastypiskt utseende utan mer tillgång på avelsdjur. "jag har en tibbe och min granne har en tibbe, lets make puppies!". Men 10cm på en tik över önskvärd höjd är kanske lite att ta i. Det verkar finnas tibbar med rynkigt ansikte med. Kanske inget som är önskvärt i utställningsvärden men även inom renrasig avel förekommer avvikelser i rasstandarden. (Tex finns renrasiga rottweilers som är långhåriga, pudlar i två/tre färger osv. Det är gener som cirkulerar i generna eftersom de är svåra/omöjliga att avla bort och diskvalifieras på utställning men som sagt ändå kan komma upp med jämna mellanrum hos renrasiga djur).

Men skulle jag ändå gissa på en blandning baserat på bilderna, beskrivningen och utseendet. Större delen av henne verkar vara Tibetansk spaniel. Rynkorna hade kunnat komma från Pekingese, men de är mindre än tibbar, färgen matchar och kanske svansen med? (Svansen syns inte på bilderna, svans som ligger över ryggen verkar vara recessivt dvs båda föräldrarna måste ha genen för att den ska uppstå). Andra altenativ är Japanese Chin och King Charles spaniel. Men Japanese Chin har mycket vitt och vitt tar lång tid att avla bort helt och andra sidan har den rätt svans. King Charles spaniel är mer troligt då, den har storlek, om den kommer i färgen Ruby så matchar färgen och så är den ju trubbnosig med rynkor.

Annons:
Upp till toppen
Annons: