Annons:
Etikettbeteende
Läst 1398 ggr
Bamse15
2016-01-14 20:57

Stressad

Har en 1-årig blandras mellan samojed, schäfer och landseer. Han är nyligen kastrerad. Redan som valp var han full i energi, tuggade/bet mer än nån hund jag haft i mitt liv. Upptäckte fort några roliga egenskaper och att han är lättlärd. Han är super på kontakt! Det är inga problem med promenader, ha han lös, att han är ensam hemma… han är snäll, go och väldigt charmig. Problemet är att så fort det kommer nån blir han inte bara glad, utan hyper och otroligt stressad. Fast han hälsat kan han ligga och pipa som pass mycket att han nästan ylar. Detta gör han oavsett om han är med/nära oss eller inte… före jul lät han enormt mycket i över 3 timmar. Vi vet att sådant ska nonchas och vi vet att han inte ska vara vid dörren och hälsa först. Men det hjälper föga. Så här blir det även trots promenad innan, trots ben att tugga på… ja. Svårt att förklara, men detta driver oss till vansinne :( I övrigt visar han inga symtom på stress…. Tips? Nån annan som vart med om samma?

Annons:
AnneN
2016-01-15 00:25
#1

Testat att ge han en uppgift när det kommer folk? Tex lägga sig på bädden (inte hälsa förrän han är 100% lugn), hämta leksak, eller någon annan uppgift?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2016-01-16 07:03
#2

Hur beter sig de som kommer? Är det av förväntan hunden gnäller? Alltså, förväntan att de ska ge honom uppmärksamhet?  Hur beter sig hunden när den får hälsa?

JenniferFahlander
2016-01-17 01:15
#3

Hade samma problem med 2 av mina för nåt år sedan o de tog lite tid innan jag listade ut hur jag skulle göra,så ja började med att  Först låta dom vara med hela tiden om det var någon dom inte kände men nästa gång samma person kom på besök så fick dom ligga på samma platser då ja inte tycker om o ha hundarna i köket, den ena hunden hade slutat gny så antagligen så var det för att han hade fått hälsat ordentligt osv men den andre hunden gnydde fortfarande så ja började med att sätta mig hos honom i kanske fem minuter och prata med honom och då slutade han att gny och sen när ja gick där ifrån så berömde ja honom och sedan fick han ett ben att tugga på som belöning, naturligtvis så fick båda hundarna ett ben att tugga på :)

JenniferFahlander
2016-01-17 01:16
#4

sina platser *

Bamse15
2016-02-04 04:30
#5

Gick länge innan jag kom på att gå in och läsa här… Han har sedan jag skrev lugnat ner sig lite. Troligen var största delen hormonbetingat. Det var så illa att hans gnällande nästan gick över till ylande. Inte roligt! Man hörde inte vad man själv tänkte. Vi har faktiskt (för att folk ska kunna komma in utan att bli nersprungen av 35 kg hund) börjat sätta fast honom i en bit från dörren. Han har bädden där också. Där får han vara tills han är tyst, då släpper vi han.  Vi har då instruerat besöken att nonchalera honom och det funkar. Si så där. Han hetsar liksom upp sig själv, men inte lika illa som tidigare. Förhoppningsvis ger sig det här….

#1 Han klarar inte av att ligga still. Så fort jag vänder ryggen till rusar han upp och förbi för att hälsa/hoppa på de som kommer. Så länge jag har ögonen på han går det bra, men jag vill liksom inte ha det hela tiden vi har besök… Men vi har ju nu löst det genom att koppla honom en bit från dörren så att han inte kommer åt, men ser de som kommer.

#2 De flesta vi känner har hund själv och det här är andra hunden vi har. De vet om att de ska noncha hunden tills han är lugn. Det har dock inte hjälpt med den här utan han blir ju mer galen eftersom de inte hälsar. När han väl får hälsa så är kroppen som en ål, han hoppar, gnäller, "pratar" och är allt annat än still. Vi har tränat sedan han var mycket liten på att han ska vara stilla, men det går inte. Tar man bort händerna, fortsätter han. Envis utan dess like!

#3 Jag kan ju inte ge han uppmärksamhet. Då blir det 7 resor värre då jag tycker att nu är det okej… Vi måste noncha han tills han slutar och den berömda "sucken" kommer. Som bevis på att han är avslappnad. Det är tufft… Vi är på god väg nu, men det händer att vissa gånger vi har besök så kan han hålla på i 1-2 timmar, till och från. Till slut blir man ju liksom rätt stressad själv. Nåja. Med lite mer tålamod och tid blir nog han också bekväm och lugn med att det springer folk hos oss i tid och otid :-)

Maja2
2016-02-04 06:50
#6

Har ni provat att helt enkelt ha honom kopplad när det kommer någon? Då uppstår inte problemet överhuvudtaget, och kan kan få andra minnesbilder av när det kommer människor.

Annons:
Upp till toppen
Annons: