Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 2681 ggr
annelli
2016-01-03 13:22

Blandras avel

Hej, har en chihuahua/papillon tik som jag gärna skulle vilja ta Valpar på. då jag vill ha en till hund. då detta blir min första gång så skulle lite tips uppskattas. ska ju naturligtvis kolla knäled, patella, ögonlysning.    det jag vill ha tips till är väl mer allt annat än sjukdomar. när hon är dräktig vad bör jag tänka på? vad bör hon få för mat ? är det något extra man bör ge en dräktig hund?  vad bör jag fråga hanens ägare? utöver sjukdomar..

hur lång tid i snitt är det mellan varje valp när de väl föds? så man vet när man bör åka in för kejsarsnitt? har tusen frågor innan jag ens bestämmer mig för att avla så någon som har tips? :) vissa av mina frågor kanske ni tycker är idiotiska att jag ens måste fråga men vill veta allt innan jag bestämmer om att avla och är det då något jag känner mig osäker i då frågar jag. så kom inte hit för att vara otrevlig isåfall kan du gå vidare och ha en trevlig dag :)

Annons:
thea_thea
2016-01-03 15:07
#1

Kolla så att hon kan andas ordentligt och röntga hennes armbågar och höfter. Även syringomyelia kan vara bra att kolla så hon inte har. Sen ska såklart hanen kollas för allt sånt också! Det är billigare att köpa en valp än att föda upp en själv, kan vara värt att tänka på :)

AnneN
2016-01-03 20:28
#2

Finns en artikel med info om från löp till valparna är födda, en del info om vanliga komplikationer, mm.

Finns även mycket bra info på http://kennel.ifokus.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Achatina
2016-03-03 17:20
#3

De flesta människor avlar inte när de vill ha en till hund. Det medför risker för tiken att få Valpar. Se till att hon är upp över öronen försäkrad och att försäkringen täcker eventuellt kejsarsnitt (vilket kostar från 15000kr och uppåt), avel är riskabelt och tiken riskerar att dö. Värt att tänka på att avel inte är kloning, skulle du köpa en hundvalp av samma/liknande blandning eller raser så skulle den vara lika snäll och trevlig och personlig som din nuvarande hund. Så… Om du inte är helt säker på om du vågar riskera livet på din nuvarande hund för att få en till, så kan ett köp av en valp vara bättre för alla inblandade. 

Det kanske låter otrevligt att skriva så men faktum är att avel dödar tikar varje år. Och det känns som en sån grej man bör överlåta till folk som har kunskapen redan eller ett mål med aveln förutom att få en till hund eller en avkomma efter sin egen.

[Forest]
2016-03-04 07:53
#4

Jag måste säga kolla hur din försäkring täcker kejsarsnitt det kostar om jag inte minns helt fel ca 20 000 kr att göra kejsarsnitt, ofta föder dom så sent så det blir ofta på jourtider. Missa inte även doldafelförsäkran som gäller valparna . Hälsotester bör göras dom som krävs för dessa raser.  Tycker andra svarat bra och tipsat dig.

Upp till toppen
Annons: