Annons:
Etikettvarning-för-oseriösa-personer-i-hundvärlden
Läst 2869 ggr
[LeShutDown]
2016-01-02 22:19

Skulle vi avbrutit oseriös uppfödare?

Hej! I våras köpte jag en fin liten valp som är extremt fin.. Men jag mår rätt dåligt över köpet nu senare (inte så att jag ångrar att just hon blev min utan för jag stötte uppfödaren) Det är nämligen så att när vi kom till uppfödaren första gången insåg vi att tiken bara var ETT år gammal och någon månad, hon hade alltså blivit dräktig innan 1års ålder - under sitt första löp. Ägarna påstod dock att det var en "tjuvparning". Vi tyckte att det lät ganska realistiskt först, men det var inte det enda problemet heller. När vi kom in i huset där valparna var hade de en yta på kanske 1x2m som var täckt i bajs O smuts. De påstod att "det blir ju så snabbt smutsigt! Vi städade igår kväll!" Det lät ju ganska… Misstänkt fel. Hur som helst så var ungarna i godkänt skick i alla fall. Så vi bestämde oss för att köpa en av valparna som vi blev helt fästa vid (dock sa ägarna det själva - de hade hoppats att någon valp skulle DÖ så de hade inte tagit hand om ungarna ALLS utan lämnat det helt till mamman) vilket gjorde mig väldigt illa till mods. När vi senare kommer tillbaka för att hämta valpen en vecka senare kommer vi precis vid mat tid, ser att de ger alla 12 Valpar mat ur samma skål (en fylld skål till 12valpar!?) och dessutom så är det ICA's mat för fullvuxna hundar? När min mamma frågar om det svarar dem "alltså.. Vi ville inte att de skulle växa" (wtf). Vi ville bara få våran lilla bebis därifrån direkt, för så skulle hon ju inte ha det. Först hade de inte tänkt ge med oss lite mat eller filt från mamman alls (så att vi kunde avvänja hennes tarmar O minska saknaden) för det var väl inget man gör? Men vi fick henne att slita av en bit filt åt henne O skicka med nån dl mat iaf. De drog sig undan O så var det inte mer än så.. Förrän våran bebis fyllde 10månader. Då ser min mamma en bild på Facebook på hennes föräldrar där någon frågar om de känner igen hunden. Vi får tag på ägarna som berättar att de rymt hemifrån men verkar måttligt roade av att hämta dem, så vi hämtade dem och körde hem dem. När vi kommer in hör vi pip från Valpar (vilket var konstigt då endast hennes föräldrar var hundarna i familjen) de säger då hastigt "åh juste! För två veckor sen fick de en TILL kull!" Så mamman var yngre än 2år och hade redan 2kullar med 12/11 Valpar i varje! Det var ju helt sjukt! De sa återigen att det var en tjuvparning, men de förklarade också att de har hundarna tillsammans varje dag i deras rastgård…. Medan de jobbar.. Det var så synd om mamman, hon såg ut att vara 10år gammal trots att hon inte äns var 2. Hon var så trött, hon ville inte ÄNS röra eller dia sina ungar. Och min mamma reagerade även hon och det verkade ganska uppenbart att de gjort det med flit för att tjäna pengar, usch. Såg dem på blocket för en månad sen då endast 5 av de 11valparna överlevt och 2av dem såldes en vecka för tidigt! De blev nog och vi gjorde en anmälan, men något svar på den har vi inte fått. Mår rätt så dåligt över vårat köp då det känns som att vi stött dem. Hur som helst, ska ni köpa valp bör ni akta er för denna uppfödare. Får såklart inte nämna namn, men de bodde i Vallentuna (Stockholm) 186 33 - Tallhammarsvägen. (Vägen är väldigt lång så risken att någon identifierar dem är dock låg, men håll ögonen öppna)

Annons:
thea_thea
2016-01-02 22:22
#1

Ni borde inte köpt av den uppfödaren. Otroligt dumt gjort men ni har väl lärt er nu.

[LeShutDown]
2016-01-02 22:24
#2

1# jo vi vet, hade önskat vi kunnat avbryta.. Men när vi insåg alla fel var betalningen redan genomförd :(

thea_thea
2016-01-02 22:25
#3

#2 Betalade ni innan ni hälsat på?

[LeShutDown]
2016-01-02 22:30
#4

Ja handpenningen betalades direkt vid intresse (vilket var mer än halva betalningen) och den gick inte att återfå.. Det är vår första hund på 15år så vi är inte längre like erfarna som tidigare, men vi har lärt oss en läxa och vi kan väl säga att vi inte kommer att begå samma misstag igen

[LeShutDown]
2016-01-02 22:31
#5

3# ^ De bodde så nära och vi fick komma dagen efter intresseanmälan, så vi tänkte att det inte skulle vara något problem..

thea_thea
2016-01-02 22:33
#6

#4 Varför fick ni inte tillbaks handpenningen?

Annons:
[LeShutDown]
2016-01-02 22:42
#7

Den var betald privat och uppfödaren sa redan innan att ifall intresset föll, fick man inte handpenningen tillbaka för de var rädda för "oseriösa intresseanmälningar"

mejamylove
2016-01-02 22:43
#8

#6 Handpenning återfås aldrig

Frida B
2016-01-02 22:47
#9

Riktigt dumt gjort, men ni verkar veta om det. Så det är  bara att inte göra om det igen :) Tänk inte igenom det för mycket, ni vet ju att ni inte ska göra om det, och det är allt som krävs. Ha inte dåligt samvete heller! Det ska ni inte ha om ni nu vet att ni inte ska göra om det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

AnneN
2016-01-02 23:47
#10

Man lär av sina misstag, men jättebra att ni gjort en anmälan. 

Hoppas att det händer något med anmälan även om ni inte hört något ännu, men ser ni att de har Valpar igen så anmäl varje gång ni ser något sådant. Är deras hundar på rymmen så lämna dem till polisen istället för att skjutsa hem dem, vill de då ha tillbaka sina hundar får de snällt hämta ut dem + betala kostnaderna för hundstall, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[LeShutDown]
2016-01-03 10:15
#11

#9 Ja jag antar det, det är ju inte så mycket att göra nu i efterhand #10 Aa, det låter som en bra idé :)

spacesheep
2016-01-04 17:55
#12

Jag tycker inte heller att du ska ha dåligt samvete - visst hade kanske det "rätta" med facit i hand varit att inte köpa valpen, och därmed inte uppmuntra uppfödandet. Men samtidigt fick du en underbar hund du inte annars skulle ha haft, och det är lätt att vara efterklok. Man är bara människa och alla gör misstag. 

Tycker det är suveränt att du har gjort en anmälan, samt att du varnar om uppfödaren. Jag hade nog fortsatt varna i andra kanaler också, samt kontaktat Blocket, berättat om den vedervärdiga situationen och bett dem ta ner annonsen. Allt för att hon ska märka att så dålig uppfödning inte lönar sig. Hoppas du får svar på din anmälan snabbt!

Changrila
2016-01-04 23:33
#13

Anmälde ni annonsen till blocket eller anmälde ni uppfödaren till länsstyrelsen (det är väl de som har hand om djurskyddsfrågor?). Om det bara var blocket, anmäl människan för djurplågeri också :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
[LeShutDown]
2016-01-05 12:37
#14

#13 Vi anmälde inte på blocket, då vi inte hann men vi anmälde till länstyrelsen och något mer vänster som har hand om djurfrågor

Changrila
2016-01-05 16:21
#15

#14 jättebra!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: